Valve Hammer Editor
Konfiguracja programu do pracy
Do pracy potrzebne będą następujące programy:
Valve Hammer Editor 3.4 - główny edytor w którym tworzymy mapy
Łatka
spolszczająca VHE 3.4 przygotowana przez Petera
Plik FGD (PL) dla CS również przygotowany przez Petera
- plik dostosowywujący VHE do tworzenia map do CSa
Kompilatory ZHLT 2.5.3 build 17
- narzędzia dzięki którym otrzymujemy finalną mapkę
VHE (Valve Hammer Editor) jest głównym narzędziem do robienia map do CSa. Kupując Conter
Strike (Half Life) nabywamy też VHE tyle, że w starszej wersji, w
której narzędzie to nazywało się Worldcraft. Jednak ja zdecydowanie polecam pobranie
najnowszej wersji. Do której jest możliwość instalacji łatki
spolszczającej program. Wówczas praca w edytorze jest znacznie
poręczniejsza.
Z instalacją VHE nikt nie powinien mieć problemów,
instaluje się dokładnie tak samo jak większość programów pod Windows,
instalujemy w dowolnym katalogu np.:
c:\Program Files\Valve Hammer Editor.
Instalując
polską łatkę wskazujemy katalog w którym zainstalowany jest nasz
edytor, czyli VHE. Z tym również nie powinno być problemów.
Kolejnym
krokiem jest instalacja plików FGD, czyli plików definiujących typ gry.
Nas interesuje tylko Counter Strike, więc instalujemy pliki
przeznaczone właśnie dla tej gry. Bez tych plików
niemożliwa jest praca
z VHE o czym początkujące osoby mogą niewiedzieć. Plik CS_ekspert_PL.zip należy rozpakować
do jakiegoś tymczasowego katalogu. Następnie z tego katalogu plik CS_ekspert_PL.fgd przenosimy do
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike\ (jeżeli nie istnieje katalog
fgd oraz
counter-strike to stwórz takie).
Teraz przenieś cały katalog CS (z rozpakowanego archiwum) do
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\sprites\ tak aby w katalogu
sprites znajdował się katalog
CS.
Ostatnią rzeczą jest zainstalowanie kompilatorów. Ja propunuje je zainstalować do katalogu w którym jest VHE czyli w
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\tools\ po instalacji
w tym katalogu powinien znajdować się katalog
zhlt253-17 z naszymi kompilatorami.
Już więcej nic nie trzeba kopiować, teraz dopiero uruchamiamy VHE, aby go skonfigurować do pracy. Otworzy się nam pusty program.
Wybieramy menu
Narzędzia ->
Opcje...
Otwiera się okienko
W zakładce
Generalne ustawienia zaznaczamy pola tak jak na rysunku
Kolejne zakładki konfigurujemy wg poniższych rysunków
Teraz przechodzimy do bardziej skomplikowanej zakładki.
Klikamy na zakładkę
Konfiguracja gry
W polu
Typ gry poprzez przycisk
Edycja dodajemy typ gry. Po kliknięciu na przycisk Edycja otworzy się kolejne okienko w którym klikamy na przysick
Dodaj, wprowadzamy nazwę gry, czyli
counter
i klikamy na
Ok. Teraz nasze okinko powinno zawierac nazwę
counter
i jeżeli tak jest klikamy na przycisku
Zamknij
Teraz w kolejnym polu
definiujemy typ gry, czyli w polu
Plik definicji gry *.FGD dla WorldCraft poprzez kliknięcie na przysicku
Dodaj
wskazujemy programowi miejce gdzie mamy zainstalowany plik .fgd. W naszym przypadku jest to
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike\CS_ekspert_PL.fgd
Jak wszystko pójdzie ok to w dotychczas pustym polu pojawi się ścieżka do naszego pliku .fgd
Pola
Format tekstur: oraz
Typ mapy: zostawiamy bez zmian, czyli tak jak na rysunku
W kolejnych polach proponuje użyć następujących ustawień
Kolejnym krokiem
jest wskazanie miejsca na dysku w którym zainstalowana jest gra Counter Strike (wskazujemy plik cstrike.exe).
Standardowo jest to
c:\Program Files\sierra\Counter-Strike\cstrike
Kolejne pole
pozostawiamy puste
W ostatnich dwóch polach
wybieramy katalog w którym będą znajdować się tworzone przez nas mapy. W obu polach wybieramy następującą ścieżkę
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\maps\
Przechodzimy do kolejnej zakładki
Tekstury
Poprzez przycisk
Dodaj WAD dodajemy pliki .wad z teksturami. Pliki te znajdują się w katalogu z grą. Ja propunuje dodać największy
standardowy plik czyli
halflife.wad standardowo znajdujący się w
c:\Program Files\sierra\half-life\valve\halflife.wad (na screenie są inne ścieżki ponieważ ja katalog z grą mam na innym dysku).
Można oczywiście dodać jeszcze inne wady, jednak
nie powinno być ich więcej niż 8. gdyż mogą być problemy przy kompilacji. Na początek w zupełności wystarczy halflife.wad
W ostatniej zakładce
Kompilacja gotowej mapki
będziemy kolejno wskazywać miejsca,w których są odpowiednie pliki. I tak w pierwszym polu
wybieramy
c:\Program Filessierra\Counter-Strike\cstrike.exe
Kolejne pola to katalog w którym zainstalowaliśmy kompilatory, czyli
c:\Program Files\Valve Hammer Editor\tools\zhlt253-17\ i z tego katalogu wybieramy plik
hlcsg.exe
W kolejnych polach
z tego samego katalogu, wybieramy kolejno następujące pliki
hlbsp.exe, hlvis.exe, hlrad.exe
W ostatnim już polu
wybieramy katalog w którym umieszczane będą mapki po kompilacji, czyli takie na których już można grać. Standardowo takim miejscem jest
c:\Program Files\sierra\Counter-Strike\cstrike\maps
Konfiguracje mamy za sobą :) Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to kliknięcie na przycisk
OK. Teraz już możemy przystąpić do stworzenia swojej pierwszej mapy. O tym jak to zrobić w kolejnym kursie.
Opracował:
Andrzej Hrycyk -
AHA