BORG ma ju 8027 dni
 
 


Valve Hammer Editor

Konfiguracja programu do pracy


Do pracy potrzebne będą następujące programy:

Valve Hammer Editor 3.4 - główny edytor w którym tworzymy mapy
Łatka spolszczająca VHE 3.4 przygotowana przez Petera
Plik FGD (PL) dla CS również przygotowany przez Petera
   - plik dostosowywujący VHE do tworzenia map do CSa
Kompilatory ZHLT 2.5.3 build 17
   - narzędzia dzięki którym otrzymujemy finalną mapkę

   VHE (Valve Hammer Editor) jest głównym narzędziem do robienia map do CSa. Kupując Conter Strike (Half Life) nabywamy też VHE tyle, że w starszej wersji, w której narzędzie to nazywało się Worldcraft. Jednak ja zdecydowanie polecam pobranie najnowszej wersji. Do której jest możliwość instalacji łatki spolszczającej program. Wówczas praca w edytorze jest znacznie poręczniejsza.
   Z instalacją VHE nikt nie powinien mieć problemów, instaluje się dokładnie tak samo jak większość programów pod Windows, instalujemy w dowolnym katalogu np.: c:\Program Files\Valve Hammer Editor.
   Instalując polską łatkę wskazujemy katalog w którym zainstalowany jest nasz edytor, czyli VHE. Z tym również nie powinno być problemów.
   Kolejnym krokiem jest instalacja plików FGD, czyli plików definiujących typ gry. Nas interesuje tylko Counter Strike, więc instalujemy pliki przeznaczone właśnie dla tej gry. Bez tych plików niemożliwa jest praca z VHE o czym początkujące osoby mogą niewiedzieć. Plik CS_ekspert_PL.zip należy rozpakować do jakiegoś tymczasowego katalogu. Następnie z tego katalogu plik CS_ekspert_PL.fgd przenosimy do c:\Program Files\Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike\ (jeżeli nie istnieje katalog fgd oraz counter-strike to stwórz takie). Teraz przenieś cały katalog CS (z rozpakowanego archiwum) do c:\Program Files\Valve Hammer Editor\sprites\ tak aby w katalogu sprites znajdował się katalog CS.
   Ostatnią rzeczą jest zainstalowanie kompilatorów. Ja propunuje je zainstalować do katalogu w którym jest VHE czyli w c:\Program Files\Valve Hammer Editor\tools\ po instalacji w tym katalogu powinien znajdować się katalog zhlt253-17 z naszymi kompilatorami.
   Już więcej nic nie trzeba kopiować, teraz dopiero uruchamiamy VHE, aby go skonfigurować do pracy. Otworzy się nam pusty program.

 
   
 


Wybieramy menu Narzędzia -> Opcje...

 
   
 


Otwiera się okienko

 
   
 


W zakładce Generalne ustawienia zaznaczamy pola tak jak na rysunku

 
   
 


Kolejne zakładki konfigurujemy wg poniższych rysunków

 
   
 

 
   
 


Teraz przechodzimy do bardziej skomplikowanej zakładki.
Klikamy na zakładkę Konfiguracja gry

 
   
 


W polu Typ gry poprzez przycisk Edycja dodajemy typ gry. Po kliknięciu na przycisk Edycja otworzy się kolejne okienko w którym klikamy na przysick Dodaj, wprowadzamy nazwę gry, czyli counter i klikamy na Ok. Teraz nasze okinko powinno zawierac nazwę counter

 
   
 


i jeżeli tak jest klikamy na przycisku Zamknij
Teraz w kolejnym polu

 
   
 


definiujemy typ gry, czyli w polu Plik definicji gry *.FGD dla WorldCraft poprzez kliknięcie na przysicku Dodaj wskazujemy programowi miejce gdzie mamy zainstalowany plik .fgd. W naszym przypadku jest to c:\Program Files\Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike\CS_ekspert_PL.fgd Jak wszystko pójdzie ok to w dotychczas pustym polu pojawi się ścieżka do naszego pliku .fgd
Pola Format tekstur: oraz Typ mapy: zostawiamy bez zmian, czyli tak jak na rysunku

 
   
 


W kolejnych polach proponuje użyć następujących ustawień

 
   
 


Kolejnym krokiem

 
   
 


jest wskazanie miejsca na dysku w którym zainstalowana jest gra Counter Strike (wskazujemy plik cstrike.exe). Standardowo jest to c:\Program Files\sierra\Counter-Strike\cstrike
Kolejne pole

 
   
 


pozostawiamy puste
W ostatnich dwóch polach

 
   
 


wybieramy katalog w którym będą znajdować się tworzone przez nas mapy. W obu polach wybieramy następującą ścieżkę c:\Program Files\Valve Hammer Editor\maps\
Przechodzimy do kolejnej zakładki Tekstury

 
   
 


Poprzez przycisk Dodaj WAD dodajemy pliki .wad z teksturami. Pliki te znajdują się w katalogu z grą. Ja propunuje dodać największy standardowy plik czyli halflife.wad standardowo znajdujący się w c:\Program Files\sierra\half-life\valve\halflife.wad (na screenie są inne ścieżki ponieważ ja katalog z grą mam na innym dysku). Można oczywiście dodać jeszcze inne wady, jednak nie powinno być ich więcej niż 8. gdyż mogą być problemy przy kompilacji. Na początek w zupełności wystarczy halflife.wad
W ostatniej zakładce Kompilacja gotowej mapki

 
   
 


będziemy kolejno wskazywać miejsca,w których są odpowiednie pliki. I tak w pierwszym polu wybieramy c:\Program Filessierra\Counter-Strike\cstrike.exe
Kolejne pola to katalog w którym zainstalowaliśmy kompilatory, czylic:\Program Files\Valve Hammer Editor\tools\zhlt253-17\ i z tego katalogu wybieramy plik hlcsg.exe

 
   
 


W kolejnych polach

 
   
 

 
   
 

 
   
 


z tego samego katalogu, wybieramy kolejno następujące pliki hlbsp.exe, hlvis.exe, hlrad.exe
W ostatnim już polu

 
   
 


wybieramy katalog w którym umieszczane będą mapki po kompilacji, czyli takie na których już można grać. Standardowo takim miejscem jest c:\Program Files\sierra\Counter-Strike\cstrike\maps

Konfiguracje mamy za sobą :) Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to kliknięcie na przycisk OK. Teraz już możemy przystąpić do stworzenia swojej pierwszej mapy. O tym jak to zrobić w kolejnym kursie.


Opracował:
Andrzej Hrycyk - AHA

 
 
 
The BORG Collective - All Rights Reserved - (C) 2002-2009
BORG and Star Trek are Trademarks of Paramount Pictures
WWW Design by Karbulot, PHP by Holyboy and Mientus^