HALF-LIFE
   GENERATIONS
   MODY SINGLEPLAYER
   MODY MULTIPLAYER
   COUNTER-STRIKE
 
 
BORG ma ju┐ 5837 dni
 
 


    O Counter Strike'u nie mo┼╝na napisa─ç "po prostu powsta┼é i jest". Nie mo┼╝na te┼╝ wprowadzi─ç do niego pomijaj─ůc wcze┼Ťniejsze gry, albowiem jest to historia opowiedziana od ko┼äca. Aby zrozumie─ç jego narodziny, musimy cofn─ů─ç si─Ö a┼╝ do roku 1998, wtedy bowiem na rynek gier komputerowych wesz┼éa oczekiwana od dawna gra o do┼Ť─ç dziwnym tytule "Half-Life". Dziwnym, oznacza on bowiem po┼éowiczny rozpad pierwiastk├│w a nie jak niekt├│rzy b┼é─Ödnie t┼éumacz─ů "p├│┼é┼╝ywy". Z g├│ry jednak trzeba nadmieni─ç, ┼╝e HL nie by┼é jak─ů┼Ť oczekiwan─ů sensacj─ů na miar─Ö Quake czy Duke Nuke Forever. Wprawdzie zapowiadana du┼╝o wcze┼Ťniej poprzez oferowane gdzieniegdzie screeny czy press-packi, jednak nikt nie spodziewa┼é si─Ö jaki┼Ť niesamowitych rewelacji. Ot kolejna naparzanka FPP, ani lepsza ani gorsza od innych. Jednak kiedy si─Ö pojawi┼éa, bez ┼╝adnych ceregieli wskoczy┼éa na piedesta┼é w wielu krajach zdobywaj─ůc nagrod─Ö Gry Roku.
    W czym zatem tkwi┼é fenomen gry opartej na leciwym ju┼╝ i ma┼éo atrakcyjnym enginie Quake 2? C├│┼╝ takiego nowego zaoferowali jej tw├│rcy z firmy Valve, ┼╝e wielu graczy do ko┼äca zaprzedali si─Ö tej grze? Przecie┼╝ niemal w tym samym czasie pojawi┼é si─Ö inna pere┼éka - Unreal, z innowacyjn─ů grafik─ů i rewelacyjn─ů fabu┼é─ů, powoduj─ůcy zbiorowy wytrzeszcz oczu ca┼éego ┼Ťwiatka mi┼éo┼Ťnikow FPP. Odpowied┼║ jest tyle banalna co niespotykana. Intreaktywno┼Ť─ç. Half-Life bowiem jako pierwsza gra z tego gatunku wprowadzi┼éa ciekawe rozwi─ůzania dla pojedynczego gracza, ┼╝e podczas przechodzenia przez kolejne jej etapy gracz mia┼é mo┼╝liwo┼Ť─ç porozmawiania z ka┼╝d─ů napotkan─ů postaci─ů, ma┼éo tego. W wielu przypadkach byli wr─Öcz do tego zmuszeni, albowiem wirtualni przyjaciele stanowili wa┼╝ny element w celu uko┼äczenia gry. Half-Life nie jest bowiem nudnym zaliczaniem kolejnych misji a prawdziw─ů w tych s┼éowach znaczeniu Przygod─ů.
    O samej fabule nie ma sensu si─Ö rozpisywa─ç. Ci co grali w HL znaj─ů j─ů doskonale, za┼Ť tym co nie mieli takiej mo┼╝liwo┼Ťci nie odzwierciedli tego ┼╝aden opis. W skr├│cie wcielamy si─Ö w sk├│r─Ö naukowca Gordona Freemana bior─ůcego udzia┼é w jakim┼Ť tajnym eksperymencie, w jeszcze bardziej tajnej bazie o nazwie Black Mesa. Eksperyment niestety si─Ö nie uda┼é, ca┼éy kompleks zosta┼é za┼Ť zara┼╝ony rozmaitymi potworami z nieokre┼Ťlonej planety Xen. Celem gracza jest wydostanie si─Ö z niesamowicie rozbudowanego instytutu naukowego pokonuj─ůc po drodze hordy Obcych, w p├│┼║niejszej za┼Ť fazie gry oddzia┼é Marines, przyby┼éy w celu zlikwidowania niewygodnych ┼Ťwiadk├│w eksperymentu. W czasie w─Ödrowania poprzez lokacje Black Mesy wielokrotnie pomagaj─ů nam pozostali przy ┼╝yciu stra┼╝nicy i naukowcy. Sukces HL-a spowodowa┼é, ┼╝e pojawi┼éy si─Ö kolejne dwa oficjalne dodatki, a dok┼éadniej "Opposig Force" oraz "Blue Shift", w kt├│rych wcielamy si─Ö kolejno w role ┼╝o┼énierza Marine kaprala Sheparda oraz stra┼╝nika Barneya. Niestety przyj─Öte zosta┼éy raczej ch┼éodno. O ile OF by┼é do┼Ť─ç ciekawym data-dyskiem z nowymi bro┼ämi i przeciwnikami, tak BS potraktowano jako odgrzany obiad. Bardzo kr├│tka i nieciekawa zosta┼éa od razu zbojkotowana przez fan├│w Half-Life'a.
    Half-Life jak wida─ç wytyczy┼é nowe ┼Ťcie┼╝ki w skostnia┼éym i oklepanym ju┼╝ nieco gatunku gier FPP. By┼é znakomit─ů rozrywk─ů dla pojedynczego gracza, dla niego bowiem kierowana jest ta gra. O trybie multiplayer nie ma bowiem sensu pia─ç zachwytw. Do┼é─ůczony raczej na si┼é─Ö, w ko┼äcu ┼╝adna nowa gra FPP nie ma szans zaistnie─ç bez mo┼╝liwo┼Ťci potyczek sieciowych, nie zrobi┼é rewolucji w paj─Öczym ┼Ťwiatku. Tryby walki jak i mapy bowiem ┼╝ywcem przypomina┼éy staruszka Quake 2, ale to w ko┼äcu zrozumia┼ée. Half-Life od podstaw bowiem powsta┼é jako i wy┼é─ůcznie tylko gra dla trybu single player.




    Jaki┼Ť czas temu wszystkich zaelektryzowa┼éa niezwyk┼éa nowina. Ot├│┼╝ Valve spakowa┼éa sw├│j dorobek oparty na ┼Ťwiecie Black Mesy po czym ponownie wyda┼éa gr─Ö wzbogacon─ů o oficjalne dodatki. Generalnie posuni─Öcie jak najbardziej normalne, wszak wiele gier jest od┼Ťwie┼╝anych w podobny spos├│b, jednak Generations, tak si─Ö bowiem nazywa ten pack wyszed┼é w ca┼ékiem poka┼║nej cenie nowej gry. Aby jeszcze uatrakcyjni─ç zakup, polski dystrybutor do┼é─ůczy┼é ca┼ékiem ciekawy kubek a logiem Half-Life'a, nie┼Ťmierteln─ů greck─ů lambd─ů. Co ciekawe, gra rozchodzi┼éa si─Ö jak ciep┼ée bu┼éeczki, co mo┼╝e nieco dziwi─ç, wszak gra mia┼éa ju┼╝ grubo ponad 3 lata, za┼Ť dodatki mimo i┼╝ ciekawe, wiosny raczej nie czyni─ů. Mimo wszystko ch─Ötnych nie brakowa┼éo, teraz w cenie jednej gry mo┼╝na by┼éo zakupi─ç trzy, a nawet cztery, bowiem w drugiej edycji packu doszed┼é najnowszy dodatek, czyli Blue Shift. Poni┼╝ej w skr├│cie przedstawimy czym charakterystycznym wyr├│┼╝nia┼éa si─Ö ka┼╝da p┼éytka zamieszczona w packu.

Half-Life czyli ta gra, kt├│ra zapocz─ůtkowa┼éa ca┼é─ů afer─Ö. Wcielamy si─Ö w niej w rol─Ö naukowca Gordona Freemana, kt├│rego zadaniem jest uciec z tajnej bazy o nazwie Black Mesa. Freeman bierze udzia┼é w jakim┼Ť tajnym eksperymencie, jednak jak to zwykle bywa co┼Ť si─Ö nie uda┼éo i w rzeczywisto┼Ťci ca┼éy kompleks zostaje zara┼╝ony stworami z innej planety o nazwie Xen. Przez ca┼é─ů gr─Ö przebijamy si─Ö przez kolejne lokacje, pomagaj─ů nam za┼Ť spotykani gdzieniegdzie pozostali przy ┼╝yciu naukowcy i stra┼╝nicy. Do wyboru mamy szeroki asortyment broni, mamy tak┼╝e okazj─Ö poje┼║dzi─ç podziemn─ů kolejk─ů, oraz prowadzi─ç niekt├│re pojazdy i tym podobne wype┼éniacze czasu. Gra ma niezwykle ciekaw─ů fabu┼é─Ö, nie jest zaliczaniem kolejnych misji, wszystko jest jedn─ů histori─ů kt├│r─ů powoli odkrywamy. Do eksterminacji szeroki wachlarz "alien├│w", p├│┼║niej dochodzi do nich grupa wojskowa przyby┼éa w celu likwidacji wszystkich ┼Ťwiadk├│w, w tym tak┼╝e Gordona. Ko┼äcowe etapy gry to lokacje planety Xen, niezbyt jednak ciekawie wykonane co zepsu┼éo doskona┼éy wizerunek gry.

Nast─Öpn─ů p┼éytk─ů jest pierwszy oficjalny dodatek a mianowicie Opposing Force. Bardzo ciep┼éo przez graczy przyj─Öty, wni├│s┼é bowiem spory powiew ┼Ťwie┼╝o┼Ťci. Tym razem bohaterem przez nas sterowanym jest ocala┼éy kapral Adrian Shepard. Jego zadaniem jest odnalezienie Gordona Freemana i zlikwidowanie go nim si─Ö uda wydosta─ç z kompleksu Black Mesy. Podobnie jak w poprzedniej cz─Ö┼Ťci musimy oczyszcza─ç teren z wrogich stwor├│w i marines. Troch─Ö to dziwne, tym bardziej ┼╝e sami jeste┼Ťmy wojskowym. Jednak tw├│rcy gry podzielili wojsko na dwa obozy, jedno nam pomagaj─ů inni strzelaj─ů. Troch─Ö to frustruj─ůce, ale po jakim┼Ť czasie ┼éatwo odr├│┼╝niamy jednych od drugich. Poza sam─ů fabu┼é─ů dosz┼éo sporo nowych broni i przede wszystkich wrog├│w. Autorzy gry podnie┼Ťli nieco poprzeczk─Ö, stwory s─ů inteligentniejsze, trudniejsze do zabicia, jest wi─Öcej tak zwanych "boss├│w". Tak┼╝e w samej grze trzeba si─Ö troch─Ö bardziej nag┼é├│wkowa─ç, ale to normalne, w ko┼äcu dodatek przeznaczono dla starych weteran├│w.

Blue Shift doszed┼é dopiero w drugiej edycji packa. Niestety ten drugi oficjalny dodatek zosta┼é wr─Öcz przez graczy zbojkotowany, w wielu kr─Ögach jest z┼éo┼Ťliwie okre┼Ťlany jako "Blue Shit". Tym razem postaci─ů sterowan─ů przez nas jest stra┼╝nik Barney Callhoun, pojawiaj─ůcy si─Ö kilkakrotnie w poprzednich cz─Ö┼Ťciach. Poza zmian─ů postaci jednak na zmianach si─Ö ko┼äczy. Po pierwsze gra jest przera┼║liwie nudna, niby mamy uciec z bazy a w sumie to wci─ů┼╝ zmuszeni jeste┼Ťmy szuka─ç zagubionego naukowca i wype┼énia─ç podobnie idiotyczne zadania. Po drugie gra jest niesamowicie kr├│tka, idzie j─ů uko┼äczy─ç dos┼éownie w kilka godzin. Je┼Ťli pomy┼Ťli si─Ö, ┼╝e Blue Shift zosta┼é wydany wst─Öpnie w osobnym pude┼éku w ca┼ékiem poka┼║nej cenie, mo┼╝na zrozumie─ç frustracj─Ö zawiedzionych. Kolejne b┼é─Ödy w grze to niedopracowana grafika, lokacje s─ů ciemne, nudne, wiele pomieszcze┼ä jest tak zbudowanych, ┼╝e czasmi czujemy si─Ö jak w tombraiderowym labiryncie ┼╝mudnie oklepuj─ůc wszystkie ┼Ťciany w poszukiwaniu wyj┼Ťcia. Jak wida─ç gra wielko┼Ťci ┼Ťredniego moda kt├│rych jest zatrz─Ösienie w Sieci i to za darmo nie przysporzy┼é grze zbyt wielkiej popularno┼Ťci.

Czwarta p┼éyta, to p┼éytowe wydanie Counter Strike'a. Fabu┼é─Ö chwilowo przemilczymy, o niej bowiem napiszemy w dalszej cz─Ö┼Ťci tej strony. Wypada jednak nadmieni─ç, ┼╝e pude┼ékowa wersja jest skierowana w┼éa┼Ťciwie dla tych graczy, kt├│rzy nie s─ů zainteresowani instalacj─ů ca┼éego Half-Life'a aby tylko pogra─ç w CS-a. Troch─Ö b┼é─Ödne ko┼éo, bowiem i tak s─ů zmuszeni do zakupu wszystkich gier. Pude┼ékowy CS r├│┼╝ni si─Ö nieco od wersji internetowej, a konkretnie zosta┼éo zmienione nazewnictwo broni i modeli postaci. Poza tym jest to ta sama gra, na plus zas┼éuguje, ┼╝e ma zupe┼énie inny numer seryjny, zakupuj─ůc Generations i ┼Ťci─ůgaj─ů─ç Counter Strike z Sieci, jeste┼Ťmy posiadaczami dw├│ch kopiii gry, co dla niekt├│rych jest niezwykle wa┼╝ne, bowiem CS wymaga oryginalnych CD Key├│w, na pirackiej kopii raczej nie zagramy.

    Opr├│cz opisanych powy┼╝ej gier, w Generations znajduje si─Ö mn├│stwo innych ciekawych dodatk├│w, chocia┼╝by poziom-demo o nazwie Uplink, kt├│ry niestety nie by┼é dalej rozwijany. Ca┼éy pack jest obowi─ůzkowy dla ka┼╝dego mi┼éo┼Ťnika Half-Life'a, jednak nale┼╝y tak┼╝e wzi─ů─ç pod uwag─Ö, ┼╝e obecnie kr├│luje kolejny pack o nazwie "Platinium". W sumie jest to to samo, wzbogacone jedynie o nowe mody multiplayerowe i kilka innych dodatk├│w.




    Kt├│rego┼Ť dnia Valve wpad┼éo na pomys┼é, aby graczom jeszcze bardziej uatrakcyjni─ç rozrywk─Ö, za┼Ť sami jeszcze bardziej rozpopularyzowa─ç gr─Ö (czyt. sprzeda─ç wi─Öcej kopii i zarobi─ç wi─Öcej kasy). Co pomy┼Ťleli to zrobili, i zrobili bardzo dobrze, bowiem rozpowszechnienie kodu ┼║r├│d┼éowego do gry by┼éo strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö. Na ca┼éym ┼Ťwiecie pojawili si─Ö mi┼éo┼Ťnicy - programi┼Ťci tworz─ůcy nowe poziomy do Half-Life'a pod nazw─ů "mod├│w". Taki mod bazuje na enginie gry, za┼Ť Valve sama u┼éatwi┼éa ca┼é─ů prac─Ö ju┼╝ w za┼éo┼╝eniu przygotowuj─ůc odpowiednio struktur─Ö plik├│w, aby u┼éatwi─ç zar├│wno obs┼éug─Ö mod├│w jak i ich lokalizacj─Ö oraz specjaln─ů opcj─Ö w menu pod nazw─ů "Custom Game", dzi─Öki kt├│rej zarz─ůdzanie grami jest bardzo ┼éatwe i intuicyjne.
    Na ca┼éym ┼Ťwiecie rozpocz─Ö┼éo si─Ö istne szale┼ästwo w tworzenie mod├│w. Poniewa┼╝ tryb multiplayer praktycznie w HL nie by┼é brany pod uwag─Ö, ca┼éa praca programist├│w skupi┼éa si─Ö na "produkcji" mod├│w do trybu dla pojedynczego gracza. Jako┼Ť─ç mod├│w i ich rozudowanie by┼éo rozmaite. te najmniejsze to zazwyczaj kilka plik├│w bsp, kt├│re odpala si─Ö komend─ů w konsoli Half-Life'a, te bardziej wyrafinowane mia┼éu ju┼╝ w┼éasne modele, d┼║wi─Öki a nawet bronie, ich lokalizacja polega┼éa na rozpakowaniu pliku i wgranie ca┼éego katalogu z gr─ů. W p├│┼║niejszych czasach mody posiada┼éy w┼éasne programy instalacyjne i deinstalacyjne, za┼Ť zmieniono w nich niemal wszystko poza silnikiem samej gry. Ich rozmiary si─Öha┼éy kilkudziesi─Öciu a nawet kilkuset megabajt├│w, co czyni┼éo z nich ca┼ékiem nowymi grami z now─ů histori─ů, za┼Ť jedyne co ich ┼é─ůczy┼éo z oryginalnym Half-Life'm to fakt, ┼╝e nadal potrzebowa┼éy zainstalowanej oryginalnej wersji gry. Mody oczywi┼Ťcie by┼éy i s─ů zupe┼énie za darmo do ┼Ťci─ůgni─Öcia z Sieci, chocia┼╝ zdarza┼éy si─Ö pewne wyj─ůtki.
    Mod├│w powsta┼éo bardzo wiele, liczone s─ů ju┼╝ na setki. Niekt├│re z nich s─ů ma┼éo ciekawe, inne kr├│tkie a jeszcze inne niedopracowane, zabugowane stwarzaj─ůce problemy przy ich uruchamianiu. Poni┼╝sza lista przedstawia kilka najs┼éynniejszych i najciekawszych mod├│w kt├│re zosta┼éy przetestowane i gra w nie jest obowi─ůzkowa dla ka┼╝dego fana Half-Life'a. S─ů to obszerne gry, niesamowicie rozbudowane, praktycznie w niczym nie ust─Öpuj─ůce oficjalnym dodatkom.


    They Hunger jest jednym z najpopularniejszych mod├│w w ┼Ťrodowisku graczy "halflajfowych". Utrzymany w konwencji horroru z lat pi─Ö─çdziesi─ůtych doskonale nadaje si─Ö do grania wieczorami przy zgaszonym ┼Ťwietle. Nie jest on przesadnie d┼éugi, jednak jego popularno┼Ť─ç doprowadzia┼éa do wydania trzech cz─Ö┼Ťci, za┼Ť ca┼éa trylogia przysporzy nam wielu d┼éugich godzin rozrywki. Samoch├│d kt├│rym jedziemy wpada do ma┼éej rzeki, my za┼Ť znajdujemy si─Ö w ma┼éym opustosza┼éym miasteczku ameryka┼äskim. Opustosza┼éym teoretycznie, albowiem pe┼éne jest zombies rozmaitej ma┼Ťci. Innymi s┼éowy miasteczko zosta┼éo ska┼╝one, wszyscy ludzie zamienili si─Ö w wampiry i inne ta┼éatajstwo, za┼Ť naszym celem jest ich eksterminacja i znalezienie drogi wyj┼Ťcia. Mod jest niesamowicie klimatyczny. Wszyscy niemal osobnicy s─ů w jaki┼Ť spos├│b zara┼╝eni, atakuj─ů nie tylko ludzie ale i zara┼╝one zwierz─Öta domowe jak kury czy nawet krowy, szczeg├│lnie odporne i niebezpieczne, za┼Ť wszystkiemu towarzysz─ů niesamowite d┼║wi─Öki i odg┼éosy pot─Öpionych. Na szczeg├│ln─ů uwag─Ö zas┼éuguje mnogo┼Ť─ç broni, samych "wersji" ┼éomika jest kilka, poczynaj─ůc na kluczu a ko┼äcz─ůc na zwyk┼éej parasolce.


    USS Darkstar przenosi nas na pok┼éad kosmicznego statku badawczego. Oczywi┼Ťcie statku biologicznego, za┼Ť jego ladunkiem s─ů "zwierz─Öta" zabrane z planety Xen. Darkstar nie jest d┼éugim modem, jednak niezmiernie ciekawym i rozbudowanym lokacyjnie. Opr├│cz naszych starych "znajomych" z Half-Life'a spotkamy nowe odmiany wrog├│w do eksterminacji. W grze czeka nas kilka niespodzianek, jedn─ů z nich jest zmniejszenie naszej postaci do wielko┼Ťci myszy czy te┼╝ walka pod wod─ů z bardzo tward─ů ryb─ů. Musimy jednak uwa┼╝a─ç, w grze roi si─Ö bowiem od do┼Ť─ç nieprzyjemnych b┼é─Öd├│w.


    Redemption to do┼Ť─ç d┼éugi i bardzo rozbudowany mod. Na Ziemii "go┼Ťcie" z Xen zadomowili si─Ö na dobre, nie wiadomo w jaki spos├│b, jednak naszym celem jest podr├│┼╝owanie po ┼Ťwiecie i wybijaniu hord obcych. Jak wida─ç, Redemption to kilka quest├│w dziej─ůcych si─Ö w rozmaitych zak─ůtkach naszej planety. Odwiedzimy zatem rosyjski lunapark gdzie potwory s─ů atrakcj─ů turystyczn─ů, klasztor w Tybecie a nawet tajn─ů baz─Ö wojskow─ů. Niestety ale autorzy nie pokusili si─Ö o zmiany w uzbrojeniu czy postaciach, stra┼╝nik z "weso┼éego" miasteczka ┼╝ywcem przypomina nam Barneya z Half-Life'a, zmieniono mu tylko kolor uniformu. Mimo wszystko jednak Redemption jest ciekawym modem, bardzo trudnym w por├│wnaniu do innych, zagadki wymagaj─ů my┼Ťlenia, zatem cz─Östo d┼éugo b─Ödziemy chodzi─ç po jednej lokacji w poszukiwaniu wyj┼Ťcia.


    Poke 646 wyszed┼é stosunkowo niedawno, dlatego wykonany jest porz─ůdnie, ┼é─ůcznie z w┼éasnym instalatorem programu. Klimatycznie przypomina gry w stylu industrialnym, mamy zatem jakie┼Ť miasteczko w przysz┼éo┼Ťci, zaniedbane poprzez wa┼é─Ösaj─ůce si─Ö wsz─Ödzie grupy przest─Öpcze. Przygl─ůdaj─ůc si─Ö intru, mo┼╝na wysnu─ç wniosek ┼╝e kierujemy jakim┼Ť adeptem akademii do zwalczania przest─Öpczo┼Ťci. Z pocz─ůtku czy┼Ťcimy teren z cz┼éonk├│w gang├│w, p├│┼║niej dochodz─ů do tego "przyjaciele" z planety Xen. W grze mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç rozprawienia si─Ö z wszystkimi kilkoma nowymi giwerami, popularny ┼éomik zosta┼é za┼Ť zast─ůpiony kawa┼éem rury z kolankiem. Poke646 wymaga do┼Ť─ç solidengo g┼é├│wkowania, wiele razy trafiamy na zamkni─Öte drzwi, musimy szuka─ç rozmaitych kluczy oraz w─Ödrowa─ç po dachach i gzymsach domostw. Ju┼╝ obecno┼Ť─ç toutorialu gdzie szczeg├│lny nacisk po┼éo┼╝ono na skakanie po rozmaitcyh skrzynkach, wi─Ökszych skrzynkach i potwornie wielkich skrzyniach sugeruje, ┼╝e w grze b─Ödziemy zmuszeni wykaza─ç si─Ö do┼Ť─ç dobr─ů "sprawno┼Ťci─ů fizyczn─ů".


    W Azure Sheep ponownie wcielamy si─Ö w posta─ç Barneya Callhouna, o ile mieli┼Ťmy oczywi┼Ťcie okazj─Ö pogra─ç w Blue Shift. O ile jednak ta ostatnia okaza┼éa si─Ö niewypa┼éem, to Azure Sheep pokazuje nam, jak powinna─ç by─ç zrobiona gra z Barneyem na pok┼éadzie. Pocz─ůtek zupe┼énie niewinny, ot Barney siedzi w stra┼╝nicy przy jednej z bram wykonuj─ůc codzienne obowi─ůzki. P├│┼║niej ju┼╝ nie jest tak sielankowo, na placu rozbija si─Ö samolot obcych, wsz─Ödzie s┼éycha─ç strza┼éy i bieganie ludzi po czym rozpoczyna si─Ö sama gra. Mod jest niezwykle wci─ůgaj─ůcy, cho─ç posiada kilka zagwozdek nieco zniech─Öcaj─ůcych do dalszej gry. Przez du┼╝─ů cz─Ö┼Ť─ç gry pomaga nam stra┼╝niczka, przyjaci├│┼éka Barneya o imieniu Kate. Towarzystwo podobnie jak w HL przedziera si─Ö do wyj┼Ťcia, jednak po opuszczeniu kompleksu Black Mesy dowiaduj─ů si─Ö, ┼╝e ca┼éy teren zosta┼é ska┼╝ony i trzeba przedziera┼Ť si─Ö dalej wci─ů┼╝ maj─ůc na karku obcych i wojsko, kt├│re jest m─ůdrzejsze (czyt. trudniejsze do wyeliminowania), ni┼╝ mia┼éo to miejsce w poczciwym Half-Life. Uwa┼╝ajmy, w ko┼äcowej wersji gry jest nieprzyjemny bug, kt├│ry jednak da si─Ö omin─ů─ç przeczytawszy plik readme gry.


    Wanterd to mod przeznaczony dla mi┼éo┼Ťnik├│w wszelakiej ma┼Ťci western├│w. Wcielamy si─Ö w nim w posta─ç szeryfa w ma┼éym pozornie spokojnym miasteczku. Na pocz─ůtku gra jest nieco nudna, p├│┼║niej za┼Ť szeryf Marshall wyrusza na poszukiwanie zab├│jcw swoich rodzic├│w. Mod jest zupe┼énie inny od pozosta┼éych, nie ma tu bowiem ┼╝adnych obcych ani znanych nam broni z Half-Life'a, wszak akcja dzieje si─Ö na Dzikim Zachodzie w roku 1876. Uszy do g├│ry, nie ma obcych, ale s─ů za to hordy innych wrog├│w do eksterminacji, czyli wszelkiej rasy ludzie, poczynaj─ů od indian a na bandytach ko┼äcz─ů─ç, po czym miejscowa fauna w postaci r├│┼╝norakich skorpion├│w, nied┼║wiedzi, kojot├│w, w─Ö┼╝y i s┼éynnych pum ameryka┼äskich. Mo┼╝na nawet spotka─ç ┼éadne kobiety, nie zawsze jednak przyja┼║nie nastawione. Oczywi┼Ťcie z ca┼éym tym towarzystwem rozprawiamy si─Ö za pomoc─ů rozmaitych dziewi─Ötnastowiecznych pukawek z Coltem i Winchesterem na czele, mo┼╝emy nawet postrzela─ç z ┼éuku.


    Gunman Chronicles stworzony przez team Rewolt okaza┼é si─Ö modem tak rewelacyjnym, d┼éugim i bardzo rozbudowanym, ┼╝e zosta┼é wydany jako osobna gra. Oczywi┼Ťcie nie oby┼éo si─Ö bez pomocy firm Sierra i Valve, zainteresowanych na tyle, ┼╝e udzielili tw├│rcom swojego poparcia zar├│wno finansowego jak i kadrowego. Dla gracza niezbyt fortunny jest fakt, ┼╝e w tym przypadku mod nie jest darmowy, ale naprawd─Ö warto go zakupi─ç. W grze odwiedzimy cztery planety morduj─ůc hordy obcych jednak nie starych znajomk├│w z Half-Life'a. Tutaj bowiem wszystko jest nowe, pocz─ůwszy od fabu┼éy i konfliktu, poprzez postacie na broniach ko┼äczywszy. Te ostatnie posiadaj─ů nawet po kilka tryb├│w strzelania, z czym mo┼╝emy zapozna─ç si─Ö w obszernym i rozbudowanym toutorialu, kt├│ry notabene jest obowi─ůzkowy. Intryga jest niesamowicie ciekawa i bardzo rozbudowana, dlatego z sympati─ů wyra┼╝amy si─Ö o programistach z grupy Rewolt, kt├│rzy rozsiani po ca┼éym ┼Ťwiecie, tworzyli tak gigantyczne przedsi─Öwzi─Öcie pos┼éuguj─ůc si─Ö zwyk┼é─ů poczt─ů email i komunikatorami internetowymi.




    Popularno┼Ť─ç mod├│w singleplayer nie pozosta┼éy bez echa w ┼Ťwiecie multiplayerowych zapale┼äc├│w. Jednak w zwi─ůzku z tym, ┼╝e Half-Life wyszed┼é przede wszystkim jako gra do rozgrywek samotnych, nie mia┼éa popularno┼Ťci w sprzeda┼╝y w┼Ťr├│d graczy-paj─ůk├│w. Sytuacja diametralnie si─Ö zmieni┼éa, kiedy zacz─Ö┼éy powstawa─ç pierwsze mody dla trybu singleplayer. Poniewa┼╝ posiadanie oryginalnej wersji gry jest zazwyczaj wymagana do rozgrywek sieciowych, wielu graczy zacz─Ö┼éo wr─Öcz kupowa─ç HL tylko dla klucza produktu. Poni┼╝ej przedstawiamy popularniejsze mody dla gry wieloosobowej:


    Lubi kto┼Ť ogl─ůda─ç przygody Dextera na kanale Cartoon Network? A czy kto┼Ť pami─Öta stare gry na Commodore? Mod BuzzyBots autorstwa kilku du┼äskich zapale┼äc├│w jest ho┼édem dla starych dobrych czas├│w i nawi─ůzuje do wymienionych hit├│w starej generacji. Jak pisz─ů tw├│rcy w manual'u: "Today game graphics are moving in a direction of photo-realism (...) The days where games were made in the garage are long overdue, but to honor those days we will try to make a mod focusing on a fun gameplay, and not being realistic in any manner." Fabu┼éa moda jest ma┼éo oryginalna, ale jak┼╝e nawi─ůzuj─ůca do starych gier. W odleg┼éej galaktyce na nieznanej ludziom planecie toczy si─Ö wojna mi─Ödzy robotami, kt├│rej przyczyn─Ö zd─ů┼╝yli ju┼╝ wszyscy zapomnie─ç. Sam mod wygl─ůda natomiast bardzo oryginalnie (przynajmniej w dzisiejszych czasach). Bronie, mapy, roboty - wszystko jest wzorowane na rysunkowych bajkach. Mapy s─ů przemy┼Ťlane, wszystkie tekstury s─ů stworzone od nowa, jak r├│wnie┼╝ d┼║wi─Öki (z ma┼éymi wyj─ůtkami). Ka┼╝dy element jest z┼éo┼╝ony z prostych kszta┼ét├│w, co wp┼éywa pozytywnie na ilo┼Ť─ç wy┼Ťwietlanych klatek. Je┼Ťli chodzi o rozgrywk─Ö, to og├│lnie nie jest ona nowatorska pod ┼╝adnym wzgl─Ödem. Zwyk┼éy teamplay wzorowany na Capture The Flag z tym wyj─ůtkiem, ┼╝e w BuzzyBots zamiast kra┼Ť─ç flagi musisz niszczy─ç nadajniki radiowe. W rezultacie mamy pi─Öknie dopracowany mod z nowatorskim wygl─ůdem, ale nie wnosz─ůcy prawie nic nowego do rozgrywki (co zani┼╝a jego ocen─Ö). Jednak to w┼éa┼Ťnie ┼Ťwietny wygl─ůd (oraz wspania┼éa zabawa czerpana w czasie gry) decyduj─ů o wy┼╝szo┼Ťci tego moda nad innymi. BuzzyBots na pewno jest wart chocia┼╝by rzutu okiem ka┼╝dego gracza - czy to CS-owca, czy DoD-owca, czy Quake'owca, czy kogokolwiek innego.
    Strona domowa moda: http://www.buzzybots.dk/


    Day of Defeat to MOD usytuowany w realiach Drugiej Wojny ┼Üwiatowej. Jest to dru┼╝ynowa gra sieciowa, w kt├│rej wcielamy si─Ö w ┼╝o┼énierza Aliant├│w lub wojsk Osi. Mo┼╝emy te┼╝ wybra─ç rodzaj wojsk: lekk─ů, szturmow─ů i ci─Ö┼╝k─ů piechot─Ö a tak┼╝e snajpera. Do dyspozycji obu dru┼╝yn oddano realistycznie odwzorowane uzbrojenie z tamtej epoki, inne dla Aliant├│w, inne dla Niemc├│w. Mamy wi─Öc okazj─Ö postrzela─ç z Luger'a'08 parabellum, czy te┼╝ Thompson'a M1A1. Ucieszy to z pewno┼Ťci─ů mi┼éo┼Ťnik├│w broni. DoD jest ca┼ékiem realistyczny: gdy mocno oberwiemy, pojawia si─Ö krwawienie; rana nogi spowalnia, a r─Öki zmniejsza celno┼Ť─ç u┼╝ycia broni; gdy zbyt du┼╝o skaczemy - zm─Öczymy si─Ö; mo┼╝na nie tylko kuca─ç, ale i czo┼éga─ç si─Ö; ranimy si─Ö o drut kolczasty itd. Mapy wygl─ůdaj─ů naprawd─Ö ┼Ťwietnie i maj─ů wiele interaktywnych element├│w: mo┼╝emy u┼╝y─ç dzia┼éa czy te┼╝ ostrzela─ç wroga z wn─Ötrza czo┼égu. Sprawiaj─ů, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie wczuwamy si─Ö w rol─Ö ┼╝o┼énierza Drugiej Wojny ┼Üwiatowej. Day of Defeat wprowadza wiele innowacji i z pewno┼Ťci─ů jest godny polecenia, szczeg├│lnie je┼Ťli od zwyk┼éego DeathMatch'a wolicie TeamPlay'a.


    Digital Paintball to jeden z ciekawszych MOD'├│w do Half-Life'a. Jak sama nazwa wskazuje, pozwala graczowi wzi─ů─ç udzia┼é w wirtualnej rozgrywce paintball'u. W przypadku DPB niez┼éy pomys┼é zosta┼é po┼é─ůczony z dobrym wykonaniem. Na pocz─ůtek to, co wszyscy lubi─ů najbardziej: bronie. W paintball'u u┼╝ywa si─Ö tzw. marker├│w, broni pneumatycznej wystrzeliwuj─ůcej kulki z farb─ů. W DBP mamy do dyspozycji 12 typ├│w takich urz─ůdze┼ä (wiernie odwzorowuj─ůcych rzeczywiste markery) i r├│┼╝ne akcesoria (lufy, dodatkowe kulki, a nawet granat z farb─ů). Poniewa┼╝ kulki wystrzeliwane s─ů z pr─Ödko┼Ťci─ů "tylko" ok. 100m/s, dotarcie do celu zajmuje im du┼╝o wi─Öcej czasu ni┼╝ pociskom z broni palnej. Powoduje to konieczno┼Ť─ç strzelania "z wyprzedzeniem". W DPB zosta┼éo to uwzgl─Ödnione, co czyni rozrywk─Ö bardziej rzeczywist─ů (i bardziej wymagaj─ůc─ů). Digital Paintball charakteryzuje niez┼éy realizm: nie mo┼╝na bez przerwy skaka─ç, celno┼Ť─ç zmniejsza si─Ö podczas skoku czy biegu, poza tym mo┼╝na wychyla─ç si─Ö z zza rogu (nie trzeba wcale wybiega─ç za r├│g, ┼╝eby trafi─ç przeciwnika). Poza tym wystarczy raz trafi─ç oponenta, by wyeliminowa─ç go z gry. Wykonanie map jest porz─ůdne, jest ich wiele i s─ů one zr├│┼╝nicowane, tak┼╝e z ┼éatwo┼Ťci─ů wybierzemy map─Ö do gry dla czterech, jak i szesnastu graczy. Zmierzy─ç si─Ö z przeciwnikiem b─Ödziemy mogli zar├│wno w lesie, czy na polu do speedball'a, jak i w mniej realistycznych lokacjach (np. pod latarni─ů morsk─ů). Digital Paintball jest MOD'em godnym polecenia szczeg├│lnie dla tych wszystkich, kt├│rzy chc─ů zapozna─ç si─Ö z og├│ln─ů charakterystyk─ů paintball'a przed przyst─ůpieniem do prawdziwej, niewirtualnej "walki".
    Adres domowy dodatku: www.digitalpaintball.net


    Death Match Classic to MOD przekszta┼écaj─ůcy Half-Life'a w... Quake'a 1. Po co upodabnia─ç jedn─ů gr─Ö do drugiej? Powod├│w jest kilka. Po pierwsze, Quake jest ju┼╝ do┼Ť─ç star─ů gr─ů i jego grafika odbiega "troch─Ö" od dzisiejszych standard├│w. Poza tym cz─Ö┼Ť─ç ludzi nigdy nie gra┼éa w Quake'a i DMC jest okazj─ů by chocia┼╝ og├│lnie zapoznali si─Ö z dzie┼éem ID Software. DMC jest ca┼ékiem udanym MOD'em, bronie wygl─ůdaj─ů i brzmi─ů "quakeowo". Zachowane s─ů typowe cechy Q1: nie mo┼╝na kuca─ç, po podtopieniu si─Ö nie odzyskujemy utraconego zdrowia. S─ů dost─Öpne power-up'y takie jak Quad Damage, Invulnerability, czy niewidzialno┼Ť─ç. Mo┼╝na te┼╝ wykona─ç rocket-jump'a. Mapy przypominaj─ů swe quakeowe pierwowzory, ale s─ů nieco ja┼Ťniejsze.


    Firearms jest jednym z najlepszych sieciowych MOD'├│w do HL, o czym ┼Ťwiadczy cho─çby tytu┼é "MOD of the Year 2000" magazynu PC Gamer. Sw─ů popularno┼Ť─ç Firearms zawdzi─Öcza dopracowanemu arsena┼éowi, wysokiemu realizmowi i funkcjom rzadko spotykanym w modyfikacjach HL. Poza systemem respawning'u, kt├│ry nie jest raczej realistyczny (respawn od razu po ┼Ťmierci), Firearms dosy─ç wiernie odwzorowuje warunki pola walki: trafienia w r├│┼╝ne cz─Ö┼Ťci cia┼éa zadaj─ů r├│┼╝ne obra┼╝enia, do ochrony przed pociskami mamy trzy rodzaje kamizelek kuloodpornych, he┼ém kewlarowy, po zranieniu trzeba si─Ö banda┼╝owa─ç by powstrzyma─ç krwawienie, upadaj─ůc z du┼╝ych wysoko┼Ťci mo┼╝na uszkodzi─ç sobie nogi, du┼╝o biegaj─ůc m─Öczymy si─Ö, z karabinu maszynowego celniej strzela si─Ö z pozycji le┼╝─ůcej itd., itp. Poza tym czekaj─ů nas takie atrakcje jak skoki spadochronowe, czy ostrza┼é mo┼║dzierzowy. Tryby gry stawiaj─ů na wsp├│┼éprac─Ö pomi─Ödzy cz┼éonkami tej samej dru┼╝yny: w Firearms mamy za cel mi─Ödzy innymi zdobywanie okre┼Ťlonych punkt├│w na mapie, obiekt├│w czy te┼╝ misje "seek and destroy". W Firearms mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç kszta┼étowania postaci, w kt├│r─ů si─Ö wcielamy. Czynimy to zdobywaj─ůc r├│┼╝ne umiej─Ötno┼Ťci ("skills"), dzi─Öki kt├│rym b─Ödziemy na przyk┼éad celniej strzela─ç, czy szybciej prze┼éadowywa─ç bro┼ä. Z czasem mo┼╝na te┼╝ zyska─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç leczenia swych towarzyszy czy budowania mo┼║dzierzy. Ilo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç wykonania broni w Firearms s─ů godne podziwu. Do dyspozycji mamy 28 rodzaj├│w broni, w tym pistolety, strzelby, pistolety maszynowe, karabiny maszynowe i snajperskie, wyrzutnie granat├│w, czy nawet miny przeciwpiechotne. Co ciekawe, w wielu broniach automatycznych mamy wyb├│r pomi─Ödzy ogniem ci─ůg┼éym, trzynabojowymi seriami, czy pojedynczymi strza┼éami.


    Holy Wars jest dodatkiem do Half-Life'a przeznaczonym do gry sieciowej dla 3 lub wi─Öcej os├│b. Jest dosy─ç prosty i zabawny. Ma bardziej ambitn─ů fabu┼é─Ö ni┼╝ inne dodatki. Nie chodzi tu o zdobycie maksymalnej ilo┼Ťci frag'├│w. W Holy Wars jeden z graczy jest ┼Üwi─Ötym (po znalezieniu tak zwanego Halo). Pozostali gracze - Grzesznicy, staraj─ů si─Ö zabi─ç ┼Üwi─Ötego i zabra─ç mu jego Halo. ┼Üwi─Öty stara si─Ö do tego nie dopu┼Ťci─ç. Je┼Ťli jeste┼Ť Grzesznikiem, nie strzelaj do innych Grzesznik├│w, gdy┼╝ wkr├│tce staniesz si─Ö Heretykiem. Bycie Heretykiem nie jest dobrym pomys┼éem. Nie b─Ödziesz m├│g┼é u┼╝ywa─ç wi─Ökszo┼Ťci broni a twoje grzechy b─Öd─ů wybaczone tylko, gdy staniesz si─Ö ┼Üwi─Ötym lub zginiesz. Mo┼╝e przejd┼║my teraz do broni. Nie s─ů one zbyt nowatorskie, przewa┼╝nie s─ů to wyra┼║ne pomys┼éy z innych gier. Mamy, wi─Öc, standardow─ů rakietnic─Ö, strzelb─Ö ┼Ťrutow─ů, Rail Gun, Machine Gun (przypominaj─ůcy podw├│jnego miniguna z Unreal'a) oraz Jackhammer'a (przypominaj─ůcy Impact Hammer z Unreal Tournament). Jednak mimo braku oryginalno┼Ťci broni, u┼╝ywa si─Ö ich ca┼ékiem przyjemnie i - co najwa┼╝niejsze - intuicyjnie. Holy Wars wykorzystuje r├│wnie┼╝ niekt├│re tekstury i d┼║wi─Öki ze zwyk┼éego Half-Life'a, jednak ma zupe┼énie inny, czarno-humorystyczny klimat w przeciwie┼ästwie do HL'owego nastroju horroru. Zabaw─Ö urozmaicaj─ů takie elementy, jak odbijaj─ůce si─Ö Halo (kt├│re ka┼╝dy z graczy pr├│buje zdoby─ç). ┼Üwietna zabawa - ┼Ťciganie uciekaj─ůcego kr─ů┼╝ka, kt├│ry przy tym wydaje ┼éadny dla ucha d┼║wi─Ök. Rozbawia r├│wnie┼╝ napis Redeemer (ang. zbawiciel) na rakietnicy i - co najciekawsze - d┼║wi─Öki gracza. Gdy np. nie atakujemy przez d┼éu┼╝sz─ů chwil─Ö, s┼éyszymy ziewanie, czy mlaskanie naszego bohatera. Podsumowuj─ůc, Holy Wars wprowadza ma┼éo zmian do ┼Ťwiata elektronicznej rozrywki i ┼Ťwiata Half-Life'a, ale jest starannie dopracowany i zabawny, a tw├│rcy pofatygowali si─Ö nawet o w┼éasn─ů fabu┼é─Ö.
    Adres domowy dodatku: www.planethalflife.com/holywars


    Front Line Force jest MODem sieciowym, w kt├│rym nacisk po┼éo┼╝ony jest na wsp├│┼éprac─Ö pomi─Ödzy cz┼éonkami tej samej dru┼╝yny. Zadaniem jednej jest zdobycie okre┼Ťlonych punkt├│w na mapie, drugiej - ich obrona. FLF nie jest mo┼╝e rozgrywk─ů zbyt realistyczn─ů, ale za to dopracowan─ů (┼Ťwietnie wykonane modele i animacje broni). Realizm zosta┼é w FLF odsuni─Öty na drugi plan. Mo┼╝na wytrzyma─ç zadziwiaj─ůc─ů ilo┼Ť─ç strza┼é├│w, nawet bliski wybuch granatu. Je┼Ťli ju┼╝ straci si─Ö ┼╝ycie, na respawn czeka si─Ö 5-10 sekund, a nie jak w Counter-Strike'u do ko┼äca rundy. Poza tym mo┼╝na regenerowa─ç zdrowie pozostaj─ůc blisko koleg├│w z dru┼╝yny. Wbrew pozorom ma to swoje uzasadnienie: jest to premia za dzia┼éanie zespo┼éowe. No c├│┼╝, co┼Ť takiego nie ma miejsca w rzeczywisto┼Ťci. Gracz mo┼╝e do┼é─ůczy─ç do dru┼╝yny Rebeliant├│w lub Komandos├│w (dru┼╝yny poza wygl─ůdem nie r├│┼╝ni─ů si─Ö mi─Ödzy sob─ů). Nast─Öpnie nale┼╝y dokona─ç wyboru klasy (dost─Öpne s─ů trzy; maj─ů inne uzbrojenie, szybko┼Ť─ç itd.). Celem gry jest zdobycie pewnych punkt├│w na mapie (dla atakuj─ůcych) lub zapobiegni─Öcie temu (dla broni─ůcych). Zdobywanie odbywa si─Ö poprzez pozostawanie w danym punkcie przez pewien okres czasu (r├│┼╝ny dla r├│┼╝nych klas). Nie jest to takie ┼éatwe, bo ka┼╝da pr├│ba przej─Öcia kontroli nad kt├│rymkolwiek z punktowanych miejsc w┼é─ůcza alarm u ka┼╝dego z graczy. Bronie, modele i mapy s─ů ┼Ťwietnie zrobione. Niekt├│re elementy uzbrojenia s─ů wykonane tak doskonale, ┼╝e wygl─ůdaj─ů lepiej ni┼╝ ich odpowiedniki w Counter-Strike'u.


    Judgement HL jest MOD'em sieciowym osadzonym w realiach filmu 'S─Ödzia Dredd'. XXII wiek, bezprawie panuje na ulicy, policja nie nad─ů┼╝a ju┼╝ z aresztowaniami, a s─ůdy z wydawaniem wyrok├│w. Na ulic─Ö wkraczaj─ů policjanci, s─Ödziowie i egzekutorzy wyroku w jednym. Wersja 1.0 MOD'a jest zwyk┼éym deathmatch'owym dodatkiem zmieniaj─ůcym nieco wygl─ůd i dzia┼éanie zwyk┼éego Half-Life'a. Jest ona jednak cz─Ö┼Ťci─ů wi─Ökszego, bardziej ambitnego projektu, w kt├│rym b─Ödziemy mogli wybra─ç klas─Ö swojej postaci, dru┼╝yn─Ö, w kt├│rej b─Ödziemy mogli gra─ç, podstawowe wyposa┼╝enie, itd. MOD jest zrobiony dosy─ç starannie. Mapy s─ů bardzo dopracowane (chocia┼╝ w jednej jest ma┼ée niedoci─ůgni─Öcie). Bronie nie s─ů raczej nowatorskie, ale standardowy s─Ödziowski Law Giver jest naprawd─Ö interesuj─ůcy ze wzgl─Ödu na kilka tryb├│w strzelania. Dodatek wykorzystuje cz─Ö┼Ť─ç tekstur i d┼║wi─Ök├│w ze zwyk┼éego Half-Life'a, ale mimo to posiada w┼éasny, nietypowy klimat.
    Adres strony domowej: http://justicedepartment.co.uk


    Pirates, Vikings and Knights to MOD przenosz─ůcy nas w czasy ┼Ťredniowiecza, gdzie pos┼éugiwa─ç b─Ödziemy si─Ö archaicznymi broniami, rabowa─ç (lub broni─ç) zamki, kra┼Ť─ç skarby itp. W grze mamy do wyboru trzy dru┼╝yny: pirat├│w, wiking├│w i rycerzy. Ka┼╝da z dru┼╝yn ma inne uzbrojenie, cechy i w dodatku posiada po trzy klasy r├│┼╝ni─ůce si─Ö do┼Ť─ç znacznie mi─Ödzy sob─ů. Daje to du┼╝─ů r├│┼╝norodno┼Ť─ç i sprawia, ┼╝e PVK w┼éa┼Ťciwie si─Ö nie nudzi. Najcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůcym w grze zadaniem jest rabowanie skarb├│w. Dru┼╝yny pirat├│w i wiking├│w musz─ů ukra┼Ť─ç skrzynki z kosztowno┼Ťciami i zanie┼Ť─ç je do swojego obozu. Rycerze za┼Ť maj─ů do tego nie dopu┼Ťci─ç. Jest te┼╝ tryb gry, w kt├│rym naszym celem jest trzymanie skarbu przez jak najd┼éu┼╝szy okres czasu. ;Mapy i modele s─ů wykonane ┼Ťwietnie, ale przyczepi┼ébym si─Ö nieco do animacji. Ale i tak wra┼╝enie og├│lne jest bardzo dobre.


    Scientist Hunt to MOD pozwalaj─ůcy, jak sama nazwa wskazuje, zapolowa─ç na naukowc├│w znanych ju┼╝ z Half-Life'a. Pozwala to da─ç upust swojej agresji na niespotykan─ů wcze┼Ťniej skal─Ö. W Scientist Hunt mamy do dyspozycji kilka tryb├│w gry, ale w wi─Ökszo┼Ťci chodzi o zabicie jak najwi─Ökszej ilo┼Ťci doktork├│w w jak najkr├│tszym czasie. Dru┼╝yna maj─ůca na swym koncie najwi─Öcej trup├│w wygrywa (chora wyobra┼║nia tw├│rc├│w MOD'a). Pierwszym trybem gry jest "standard hunting". Wygl─ůda to mniej wi─Öcej tak: naukowcy ca┼éy czas biegaj─ů w pop┼éochu, a my strzelamy do nich jak do kaczek. Mo┼╝emy te┼╝ zagra─ç w "stealh hunting" - naukowcy nie b─Öd─ů wtedy ucieka─ç, dop├│ki nie zauwa┼╝─ů "my┼Ťliwych". Innym trybem gry jest "traditional slaughter" - uczeni zachowuj─ů si─Ö w nim tak jak w Half-Life'ie, czyli uciekaj─ů dopiero po zranieniu lub zaalarmowani przez swego koleg─Ö. Mo┼╝na si─Ö te┼╝ wcieli─ç si─Ö w cel polowania i jako doktorek ucieka─ç i ostrzega─ç swych towarzyszy. Ostatnim (najfajniejszym?) trybem gry jest "madness". Naukowcy nie s─ů w nim bezbronni: ka┼╝dy ma strzykawk─Ö z trucizn─ů, kt├│r─ů b─Ödzie pr├│bowa┼é Ci zaaplikowa─ç. W Scientist Hunt jest par─Ö naprawd─Ö fajnych map. Mo┼╝na zagra─ç w wi─Özieniu i postrzela─ç do naukowc├│w z wie┼╝yczek stra┼╝niczych. Scientist Hunt oferuje du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci konfiguracji. Poza wspomnianymi ju┼╝ wieloma trybami gry, zmieni─ç mo┼╝na mi─Ödzy innymi ilo┼Ť─ç krwi ("Gore multiplication value") pozostaj─ůcej po zranieniach. Nie musz─Ö chyba m├│wi─ç, ┼╝e przy znacznym podkr─Öceniu tej warto┼Ťci SH zmieni si─Ö w totaln─ů rze┼║ni─Ö z krwi─ů bryzgaj─ůc─ů po ┼Ťcianach i suficie. Natomiast po w┼é─ůczeniu opcji "Scientists break glass" b─Ödziemy mogli wyrzuci─ç doktorka za okno lub pot┼éuc nim szyby. Pewn─ů wad─ů opisywanego MOD'a jest brak wielu nowych broni. Nowo┼Ťci─ů jest tylko m┼éot z kolcami, kt├│ry jest mo┼╝e efektowny (doktorki odlatuj─ů po uderzeniu na kilkana┼Ťcie metr├│w), ale niezbyt wygodny w u┼╝yciu.


    Snow War to komputerowa odmiana wojny na ┼Ťnie┼╝ki. Je┼╝eli mamy zim─Ö, a za oknem ani grama ┼Ťniegu, lub jest w┼éa┼Ťnie gor─ůcy dzie┼ä i mamy ochot─Ö si─Ö och┼éodzi─ç, Snow War jest do tego idealny! Gracz mo┼╝e lepi─ç kulki u┼╝ywaj─ůc swojego klawisza secondary fire (trzy naci┼Ťni─Öcia to jedna kulka). Mo┼╝emy ulepi─ç do 3 kulek na raz. Aby rzuci─ç kulk─ů, trzeba wci┼Ťn─ů─ç podstawowy przycisk strza┼éu. Im d┼éu┼╝ej trzymamy ten przycisk, tym silniejszy b─Ödzie rzut. Gra w Snow War jest bardzo przyjemna tak┼╝e ze wzgl─Ödu na sceneri─Ö. Do┼é─ůczonych jest kilka map, kt├│re przedstawiaj─ů pi─Ökne g├│ry w ┼éadne, s┼éoneczne dni.


    Wasteland Half-Life przenosi nas w ┼Ťwiat znany z gier Fallout czy film├│w Mad Max: pustyni pozosta┼éej po wojnie atomowej. Poza sceneri─ů MOD ten oferuje jednak o wiele wi─Öcej innowacji i sporo wnosi do ┼Ťwiata modyfikacji Half-Life'a. Pierwsza rzecz, jaka rzuca si─Ö w oczy po uruchomieniu MOD'a to perfekcyjnie wykonane modele i animacje broni. Ka┼╝da giwera, w┼é├│cznia i granat s─ů dopracowane w najdrobniejszym szczeg├│le. Poza tym animacje prze┼éadowania s─ů bardzo efektowne. Ale nie to stanowi o rewolucyjno┼Ťci systemu uzbrojenia w Wasteland. Nowo┼Ťci─ů jest mo┼╝liwo┼Ť─ç u┼╝ywania dw├│ch lekkich broni jednocze┼Ťnie - po jednej w ka┼╝dej r─Öce. Nie ogranicza si─Ö to bynajmniej do standardowych zestaw├│w "akimbo", np. dwie Beretty, dwa Desert Eagle itp. Mo┼╝na np. w jednej r─Öce trzyma─ç obrzyn, w drugiej Colt'a, lub strzela─ç z dw├│ch obrzyn├│w jednocze┼Ťnie. Ponadto mo┼╝emy komu┼Ť przywali─ç r─Ökoje┼Ťci─ů pistoletu, czy kolb─ů karabinu - eliminuje to konieczno┼Ť─ç zmiany broni gdy ko┼äczy si─Ö amunicja, a wr├│g jest blisko (nie m├│wi─ůc o przyjemno┼Ťci jak─ů daje zabicie kogo┼Ť uderzeniem broni palnej). Poza tym wi─Ökszo┼Ť─ç broni mo┼╝na wycelowa─ç ("aim weapon") i wtedy strzelaj─ů one celniej kosztem szybkostrzelno┼Ťci lub szybko┼Ťci biegania. Nie dotyczy to jednak wy┼é─ůcznie broni z celownikiem optycznym, ale tak┼╝e pistolet├│w, MP5K, FN FAL czy Hand Cannon'a. Wszystkie wymienione powy┼╝ej cechy uzbrojenia w Wasteland sprawiaj─ů, ┼╝e bronie staj─ů si─Ö uniwersalne: mo┼╝na je z powodzeniem stosowa─ç na ma┼éym, ┼Ťrednim i du┼╝ym dystansie. Realizm w Wasteland jest do┼Ť─ç wysoki: gdy prze┼éadowujemy bro┼ä, tracimy naboje, kt├│re pozosta┼éy w magazynku (dlatego trzeba si─Ö oduczy─ç prze┼éadowywania po ka┼╝dej akcji), gdy bardzo oberwiemy - krwawimy (co prowadzi do ┼Ťmierci, bo nie ma mo┼╝liwo┼Ťci banda┼╝owania), nie mo┼╝na wzi─ů─ç zbyt du┼╝ej ilo┼Ťci broni. Z drugiej strony nie ma podzia┼éu na rundy ani op├│┼║nienia respawn'u - wi─Öc nie tracimy czasu na czekanie na w┼é─ůczenie si─Ö do gry. Na razie Wasteland posiada trzy tryby gry (na razie, bo Wasteland jest dopiero w wersji beta): deathmatch, gr─Ö zespo┼éow─ů i "capture the object". W wersji finalnej dojdzie do tego prawdopodobnie "last man standing" (ostatnia pozostaj─ůca przy ┼╝yciu osoba wygrywa) i "capture and hold". Podsumowuj─ůc, Wasteland HL to jeden z najlepszych MOD'├│w do Half-Life'a i mimo, ┼╝e znajduje si─Ö dopiero w wersji beta, nale┼╝y mu si─Ö bardzo wysoka ocena.
    Oficjalna strona tw├│rc├│w MOD'a: http://www.planethalflife.com/thewastes/




    Counter-Strike powsta┼é jako amatorski dodatek do gry Half-Life mniej wi─Öcej w po┼éowie 1999 roku - pierwsza jego wersja (beta 1) pojawi┼éa si─Ö na sieci dok┼éadnie 18 czerwca tego roku, jak ka┼╝da amatorska produkcja bez reklamy i nag┼éa┼Ťniania - ot, co┼Ť dla maniak├│w Half-Life"a, kt├│rzy poszukuj─ů nowych wra┼╝e┼ä podczas grania w sieci. tej wersji jeszcze zbiera┼éo si─Ö karabiny z ziemi, nie spodoba┼éo si─Ö to jednak za bardzo autorom, bowiem wkr├│tce wprowadzili oni sklep, co okaza┼éo si─Ö strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö i doskona┼éym narz─Ödziem r├│wnowa┼╝─ůcym rozgrywk─Ö. Poczynaj─ůc od bety 2.1 (mniej wi─Öcej sierpie┼ä 1999 roku) CS zacz─ů┼é zdobywa─ç coraz to nowe rzesze graczy, poszukuj─ůcych po┼Ťr├│d wielu gier sieciowych "tego czego┼Ť", co przytrzyma┼éoby ich przed monitorami. Wraz z bet─ů 3 dodano do CSa radio (komendy przekazywane za pomoc─ů skr├│t├│w klawiaturowych), jednocze┼Ťnie rozmiar samego mod'a przekroczy┼é mo┼╝liwo┼Ťci modemowc├│w, si─Ögaj─ůc 20 megabajt├│w. Beta 4 to wprowadzenie trybu defusion (podk┼éadanie/rozbrajanie bomby) za┼Ť beta 5 to pierwszy CS zrobiony we wsp├│┼épracy z firm─ů Barking Dog Studios (op┼éacon─ů przez Valve, autora Half-Life"a) - dzi─Öki pomocy profesjonalnych programist├│w wyeliminowano wiele irytuj─ůcych b┼é─Öd├│w i dodano kilka map, do dzi┼Ť ┼Ťwi─Öc─ůcych triumfy (jak cho─çby rewelacyjna cs_backalley). Beta 6 by┼éa chyba najbardziej oczekiwan─ů gr─ů sieciow─ů na ┼Ťwiecie, jednak kiedy wysz┼éa, spora cz─Ö┼Ť─ç "starych" graczy zacz─Ö┼éa kr─Öci─ç nosem - popularno┼Ť─ç CSa zacz─Ö┼éa przyci─ůga─ç coraz to nowsze rzesze ┼╝├│┼étodziob├│w nie radz─ůcych sobie z podstawowym za┼éo┼╝eniem CSa, czyli gr─ů w dru┼╝ynie. Beta 7 to kolejne usprawnienia dodane do kodu gry, wreszcie przyszed┼é czas na CS 1.0 - gr─Ö wydan─ů jednocze┼Ťnie w wersji komercyjnej przez Sierr─Ö (jako Half-Life: Counter-Strike), jak i darmowej, internetowej.
    Pojawienie si─Ö obok siebie dw├│ch takich samych produkt├│w (niemal - w wersji komercyjnej zmieniono nazwy broni z autentycznych na wymy┼Ťlone ze wzgl─Ödu na potencjalne zagro┼╝enie procesami s─ůdowymi o pogwa┼écenie praw autorskich producent├│w uzbrojenia) - jednego darmowego, drugiego komercyjnego to bardzo charakterystyczny znak nowych czas├│w w przemy┼Ťle gier komputerowych - czas├│w, gdy fani gry potrafi─ů zrobi─ç co┼Ť tak doskona┼éego, ┼╝e sam wydawca tej┼╝e gry nie mo┼╝e wyj┼Ť─ç z os┼éupienia.
    Fenomen niewiarygodnej popularno┼Ťci "zwyk┼éego" dodatku do Half-Life"a wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim CS to pierwsza gra sieciowa typu FPS, w kt├│rej podstawow─ů i kluczow─ů rol─Ö gra wsp├│┼épraca z kolegami z dru┼╝yny. W takim na przyk┼éad Unreal Tournamencie te┼╝ wyst─Öpuj─ů tryby dru┼╝ynowe, ale nie s─ů one nawet w szcz─ůtkowym stopniu tak z┼éo┼╝one jak w CSie. Spowodowane jest to faktem, i┼╝ w dodatku do H-La nadrz─Ödn─ů rzecz─ů jest g┼é├│wny cel rozgrywki - a nie jest nim bynajmniej wyt┼éuczenie samotnie ca┼éej dru┼╝yny przeciwnika, tylko wykonanie ZADANIA, co w rzeczywisto┼Ťci nadaje CSowi pewien w─ůtek fabularny, a tego ka┼╝dy gracz (cho─çby pod┼Ťwiadomie) potrzebuje. Sp├│jrzmy prawdzie w oczy - naprawd─Ö niewiele os├│b ogl─ůda┼éoby z zainteresowaniem film, w kt├│rym nie ma ┼╝adnego sensu ani fabu┼éy, jedynie sama rozwa┼éka (a odpowiednikiem takiego filmu s─ů moim zdaniem rozgrywki sieciowe w Quake"a), du┼╝o wi─Öcej ludzi chcia┼éoby widzie─ç w tym filmie jaki┼Ť sens. CS sensu i realizmu ma ilo┼Ť─ç ca┼ékiem wystarczaj─ůc─ů. Mo┼╝na narzeka─ç, ┼╝e bronie s─ů jednak nieco zbyt s┼éabe w por├│wnaniu z rzeczywisto┼Ťci─ů, ┼╝e strefy trafie┼ä s─ů zbyt ma┼éo szczeg├│┼éowe, ┼╝e nie ma w CSie czego┼Ť takiego jak postrza┼é, w wyniku kt├│rego gorzej celujemy czy wolniej biegamy, mo┼╝na r├│wnie┼╝ marudzi─ç, i┼╝ bronie nie zachowuj─ů si─Ö zgodnie z tym, co wynika z ich specyfikacji technicznych (czyli silniejszy odrzut przy wystrzale, odrzut w bok zamiast do g├│ry itp.), ale uwa┼╝am, ┼╝e CS jest idealnie wywa┼╝ony pod ka┼╝dym wzgl─Ödem i to przede wszystkim stanowi o jego sile.
    Kolejnym elementem sprawiaj─ůcym, i┼╝ popularno┼Ť─ç CSa bije wszelkie rekordy (wed┼éug wielu statystyk ilo┼Ť─ç serwer├│w z postawionym na nich CSem jest wi─Öksza ni┼╝ tych z Q3 czy UT) jest pozorne niezr├│wnowa┼╝enie dzia┼éa┼ä obu dru┼╝yn. W Q3 i UT w wi─Ökszo┼Ťci tryb├│w (nie m├│wi─Ö o modach typu Strike Force dla UT) zadania s─ů identyczne - wszak w CTF celem OBU dru┼╝yn jest zdobycie flagi przeciwnika i doniesienie jej do swojego obozu. W CS w ┼╝adnym z tryb├│w gry nie ma takiej r├│wnowagi i bardzo dobrze - ka┼╝dy z graczy (przy za┼éo┼╝eniu, ┼╝e b─Ödzie trzyma┼é si─Ö tylko jednej dru┼╝yny) mo┼╝e poczu─ç si─Ö raz atakuj─ůcym (antyterrory┼Ťci w misjach polegaj─ůcych na odbiciu zak┼éadnik├│w) a raz broni─ůcym (misje "bombowe"). Faktem jest jednak, ┼╝e to zr├│┼╝nicowanie bardzo cz─Östo wp┼éywa frustruj─ůco na m┼éodszych (i w wi─Ökszo┼Ťci wychowanych na "klasycznych" FPSach graczy) i prowadzi do wielkich k┼é├│tni, w kt├│rych najcz─Ö┼Ťciej powtarzanym s┼éowem, oczywi┼Ťcie poza tradycyjnymi s┼éowami na "ku" i na "pie", jest "kamper". Kamper w ka┼╝dej grupie fan├│w dowolnej gry FPS uwa┼╝any jest za pomiot┼éo i oszusta, cz┼éowieka, kt├│ry tylko czeka w k─ůcie na zdobycie fraga, a wszechobecna zabawa (a za tak─ů uwa┼╝ane jest bieganie i strzelanie, szczerze m├│wi─ůc nie wiem czym r├│┼╝ni si─Ö ono w swojej jako┼Ťci od siedzenia i strzelania) jest mu ca┼ékowicie obca. W CSie instytucja kampera jest wszechobecna i niezaprzeczalna. We┼║my map─Ö cs_militia (hostage rescue) - czy za cz┼éowieka "gorszego" mo┼╝na uzna─ç kogo┼Ť, kto graj─ůc po stronie terroryst├│w zbiera zak┼éadnik├│w na poddaszu gara┼╝u i chowa si─Ö w ciemnym k─ůcie" Przecie┼╝ w rzeczywistej sytuacji KA┼╗DY terrorysta w┼éa┼Ťnie to by zrobi┼é; nie pcha┼éby si─Ö pod lufy brygady policyjnej, tylko w spokoju czeka┼é w jakim┼Ť zau┼éku, ┼╝eby wypali─ç biednemu policjantowi dziur─Ö w ┼Ťrodku potylicy - i to jest normalne. Nienawidz─Ö, gdy grupa maj─ůca na celu upilnowanie zak┼éadnik├│w wyrywa gdzie┼Ť do przodu z krwio┼╝erczym b┼éyskiem w oczach, nie o to przecie┼╝ w tej grze chodzi. Najgorzej jednak, gdy grupa ta zbluzga kogo┼Ť, kto ca┼ékiem s┼éusznie schowa┼é si─Ö wraz z zak┼éadnikami na poddaszu i nie dawa┼é si─Ö stamt─ůd wykurzy─ç. Nie wspominam ju┼╝ w og├│le o graczach lubi─ůcych atakowa─ç z daleka i niespodziewanie - czyli generalnie snajperach, kt├│rzy niemal zawsze s─ů atakowani przez graczy kochaj─ůcych rush, a cz─Östo wr─Öcz odbywa si─Ö przeciwko nim g┼éosowanie, "bo kampuj─ů". Pod tym wzgl─Ödem nap┼éyw m┼éodego, quakowego narybku jest niezdrowy dla CSa, ale z drugiej strony zrozumienie, i┼╝ rush nie jest metod─ů na t─Ö gr─Ö sprawia, ┼╝e gracz zamiast bezmy┼Ťlnie atakowa─ç zaczyna m─ůdrze kombinowa─ç - a skoro kombinowa─ç to i wsp├│┼épracowa─ç z kolegami. Wzajemne krycie ogniem, informowanie si─Ö nawzajem o przeczesaniu danego fragmentu mapy - te elementy stanowi─ů esencj─Ö tej gry i dzi─Öki tym w┼éa┼Ťnie elementom gracze ci─ůgn─ů do CSa w coraz wi─Ökszej ilo┼Ťci.
    Jeszcze jednym, moim zdaniem bardzo istotnym elementem popularno┼Ťci CSa na ┼Ťwiecie s─ů jego naprawd─Ö niskie (w por├│wnaniu do innych wsp├│┼éczesnych produkcji) wymagania sprz─Ötowe - wszak to engine zastosowany w Half-Life"ie, a wcze┼Ťniej w Quake 2... Dzi─Öki temu wiele os├│b, nie b─Öd─ůcych w stanie zagra─ç w cokolwiek "na topie" ze wzgl─Ödu na przestarza┼é─ů architektur─Ö ich pecet├│w mo┼╝e zasi─ů┼Ť─ç do gry w CSa i cieszy─ç si─Ö naprawd─Ö wysok─ů p┼éynno┼Ťci─ů gry, nawet przy sporej potyczce, w kt├│rej bior─ů udzia┼é wszyscy gracze zalogowani w danej chwili na serwer.
    Przy olbrzymim, niemal fanatycznym zainteresowaniu graczy wydawcy i autorzy Half-Life"a nie mogli pozosta─ç oboj─Ötni wobec CSa. Wraz z bet─ů 5 Valve (poprzez Barking Dog Studios) rozpocz─Ö┼éo wspomaganie teamu projektuj─ůcego CSa - najprawdopodobniej z prozaicznego powodu "wyw─ůchania kasy" - nie wierz─Ö, aby jakakolwiek wielka firma nie mia┼éa na swoim celu zarobienia pieni─Ödzy. Z drugiej strony niewykluczone jest, i┼╝ Sierra nie mia┼éa w planach wydawania pe┼énej, komercyjnej wersji Counter-Strike"a a jedynie zale┼╝a┼éo jej na jak najlepszym postrzeganiu firmy przez jej klient├│w (wszak aby cieszy─ç si─Ö rozgrywkami internetowymi w CSie trzeba mie─ç oryginaln─ů wersj─Ö Half-Life"a). Prawdziwe motywy dzia┼éania Valve i Sierry skrywa mg┼éa tajemnicy, faktem jest jednak, ┼╝e intensywne wspomaganie grupy pisz─ůcej Counter-Strike"a podsyci┼éo niesamowite zainteresowanie i tak ju┼╝ bardzo popularnej i obsypanej nagrodami gry, kt├│r─ů jest Half-Life - wystarczy spojrze─ç na nasz rodzimy rynek - wci─ů┼╝ wychodz─ů nowe, kolekcjonerskie wersje H-La (ostatnio Generacja - a i tak jeste┼Ťmy sp├│┼║nieni, jako ┼╝e na Zachodzie fanatycy ju┼╝ ciesz─ů si─Ö H-L: Platinum). Wierz─Ö, ┼╝e olbrzymi udzia┼é w tej popularno┼Ťci mia┼é w┼éa┼Ťnie Counter-Strike, kt├│rego wersja komercyjna wysz┼éa pod koniec 2000 roku - i tu nast─ůpi┼é ewenement na skal─Ö ┼Ťwiatow─ů, jako ┼╝e mod zosta┼é wydany jednocze┼Ťnie w wersji pude┼ékowej przez Sierr─Ö, jak i wypuszczony w otch┼éanie Internetu w wersji darmowej. Istnienie obok siebie dw├│ch takich samych produkt├│w (z kt├│rych - podkre┼Ťlam - jeden mo┼╝na kopiowa─ç do woli, a drugi tylko raz i to na w┼éasne potrzeby) jest zjawiskiem wcze┼Ťniej niespotykanym w bran┼╝y gier komputerowych. Wida─ç tu wyra┼║nie, i┼╝ CS-team wyst─Öpowa┼é z pozycji dyktuj─ůcego warunki, podczas gdy Sierra by┼éa jedynie petentem - niesamowita to sytuacja w dobie firm globalnych... W ka┼╝dym razie odst─ůpiono jedynie cz─Ö┼Ť─ç praw autorskich - nadal mo┼╝na darmowo pogra─ç w CSa, za┼Ť prawdziwi fanatycy mog─ů postawi─ç sobie na p├│┼éce pude┼éko z ORYGINALNYM Counter-Strike"iem sygnowanym przez Sierr─Ö.
    Sytuacja jest o tyle specyficzna, i┼╝ Sierra z regu┼éy nie dopuszcza mo┼╝liwo┼Ťci zaistnienia takiej w┼éa┼Ťnie sytuacji - wystarczy spojrze─ç szerzej na rynek mod├│w do H-La (stworzenie dobrego moda do tej gry ostatnio doprowadzi┼éo wiele firm programistycznych nie tylko do s┼éawy, ale i do bogactwa, sam chyba musz─Ö pomy┼Ťle─ç nad napisaniem czego┼Ť do H-La....). Najwyra┼║niejszym przyk┼éadem odkupowania przez Sierr─Ö praw autorskich do mod├│w i wydawania ich tylko i wy┼é─ůcznie pod w┼éasnym szyldem jest jedna z nowszych produkcji - Gunman Chronicles - napisana dla cel├│w non-profit przez grupk─Ö zapale┼äc├│w i przedstawiona na pokazie H-Lowych mod├│w pod koniec 1999 roku. Mod zrobi┼é takie wra┼╝enie na Valve i Sierze, i┼╝ po zako┼äczeniu nad nim prac (przez grup─Ö Rewolf) odkupiono prawa autorskie i wydano jako osobn─ů gr─Ö. Rewolf wyst─Öpowa┼éo jednak z przegranej pozycji, jako ┼╝e nie mia┼é za sob─ů wsparcia braci internetowej, masowo popieraj─ůcej dzia┼éania CS-teamu. Podobnie sytuacja wygl─ůda┼éa z modem Redemption, kt├│ry jaki┼Ť czas temu znikn─ů┼é z wi─Ökszo┼Ťci stron, za┼Ť jego autorzy poinformowali, ┼╝e mod zostanie wydany w pude┼ékowej wersji Counter-Strike"a. Czyli - s─ů mody lepsze i gorsze... Znamienne jest jednak to, i┼╝ zar├│wno Sierra jak i Valve pakuj─ů setki tysi─Öcy dolar├│w w rozw├│j projekt├│w amatorskich, z punktu widzenia prawa nielegalnych, jako ┼╝e ingeruj─ůcych w struktur─Ö plik├│w wygenerowan─ů przez ich prawowitego w┼éa┼Ťciciela, czyli Sierr─Ö. Niezale┼╝nie od tego, czy s─ů to dzia┼éania dobre dla maniak├│w Half-Life"a (kt├│rzy woleliby ┼Ťci─ůga─ç mody za darmo ni┼╝ kupowa─ç je w sklepach), nie spos├│b odm├│wi─ç Sierrze swoistego promowania talent├│w, kt├│re mog┼éyby zosta─ç nigdy nie zauwa┼╝one przez - powiedzmy to wyra┼║nie - sponsor├│w, a w zwi─ůzku z tym najprawdopodobniej (po wyga┼Ťni─Öciu zapa┼éu) zmarnowa┼éyby si─Ö. Moim zdaniem dzia┼éania Sierry s─ů ze wszech miar s┼éuszne i z ca┼éego serca popieram tak─ů inicjatyw─Ö, poniewa┼╝ uwa┼╝am, i┼╝ dzi─Öki niej w bran┼╝y gier komputerowych b─Öd─ů pojawia─ç si─Ö powiewy tak bardzo potrzebnej ┼Ťwie┼╝o┼Ťci.


D Z I A ┼ü   P R O W A D Z ─ä   -   K A R B U L O T   &   D R A G U N O V
 
 
 
The BORG Collective - All Rights Reserved - (C) 2002-2009
BORG and Star Trek are Trademarks of Paramount Pictures
WWW Design by Karbulot, PHP by Holyboy and Mientus^