ZASADY GRY W PIGULCE
   RODZAJE MAP I ZALOZENIA
   INTERFEJS GRY
   DOMY┼ÜLNA KLAWISZOLOGIA
   CENNIK ZA OSIAGNIECIA
   PORADY GRACZA
 
 
BORG ma ju┐ 6050 dni
 
 


    Je┼Ťli dotychczas grywa┼ée┼Ť w takie gry multiplayer jak Quake czy Unreal Tournament, zasady gry w Counter Strike mog─ů nieco ci─Ö zaszokowa─ç. O ile w tamtych grach rozgrywka polega przede wszystkim na kolejnym zaliczaniu frag├│w, gdzie ich zdobyta ilo┼Ť─ç decyduje o indywidualnym zwyci─Östwie, tak w Counter Strike jest zupe┼énie inaczej. Ta gra nie jest bowiem turniejem maj─ůcym na celu wy┼éonienie najlepszego gracza na mapie, zmusza do wsp├│lnych dzia┼éa┼ä dru┼╝ynowych. Wprawdzie w innych grach istnieje tryb kooperacji, jednak jest on traktowany raczej po macoszemu, gramy wprawdzie w dru┼╝ynach, ale sprowadza si─Ö on jedynie do tego, ┼╝e dalej indywidualnie zbieramy fragi, za┼Ť jedyn─ů r├│┼╝nic─ů jest to, ┼╝e nie mo┼╝emy zabi─ç kolegi z teamu.
    Counter Strike wyznacza bowiem nowe horyzonty i wymusza na graczu nowe tryby rozgrywki, zupe┼énie nieznane w innych grach multiplayerowych. Ju┼╝ po wej┼Ťciu na serwer od razu widzimy pierwsz─ů zmian─Ö. Musimy bowiem zdecydowa─ç si─Ö, w kt├│rym z dw├│ch team├│w chcemy gra─ç. Mo┼╝emy opowiedzie─ç si─Ö po stronie Terroryst├│w b─ůd┼║ Brygady Antyterrorystycznej. W zale┼╝no┼Ťci od typu mapy, dany team prowadzi dzia┼éania b─ůd┼║ zaczepne, b─ůd┼║ te┼╝ obronne. Typy map i ich za┼éo┼╝enia s─ů wyszczeg├│lnione w dalszej cz─Ösci tego tekstu. Oczywi┼Ťcie podczas gry mo┼╝emy zmieni─ç nasz team. Czasem za nas robi to sam serwer w celu wyr├│wnania sk┼éad├│w, czasem robi─ů to sami gracze, cho─ç czasami nie jest to mile widziane.
    Inn─ů innowacj─ů jest tryb rozgrywki podzielony na tury. Ka┼╝da runda polega na tym, ┼╝e dany team respawnuje si─Ö w swoim okre┼Ťlonym punkcie mapy. Po dokonaniu niezb─Ödnych zakup├│w uzbrojenia i wyposa┼╝enia dodatkowego rusza do ataku w celu wype┼énienia swojej misji. I tutaj graczy przyzwyczajonych do b┼éyskawicznych respawn├│w po ┼Ťmierci oraz "do┼éadowywania" si─Ö le┼╝─ůcymi na ziemie apteczkami i magazynkami spotka zaw├│d, albowiem w Counter Strike'u czego┼Ť takiego po prostu nie ma. Rund─Ö zaczynamy oczywi┼Ťcie ze stuprocentowym "zdrowiem", mo┼╝emy dokupi─ç do tego pancerz, ale w czasie gry nie ma ┼╝adnej mo┼╝liwo┼Ťci aby odnowi─ç stracone w czasie star─ç zdrowie. Musi nam ono wystarczy─ç do ko┼äca rundy, je┼Ťli za┼Ť zginiemy, musimy czeka─ç na jej zako┼äczenie. Wymusza to na graczu ostro┼╝niejszej gry i oszcz─Ödzania swojego zdrowia. Szybkie bieganie szybko ko┼äczy si─Ö bowiem ┼Ťmierci─ů i oczekiwaniem na kolejn─ů rund─Ö i kolejny respawn, poza tym k┼éoci si─Ö nieco z za┼éo┼╝eniami.
    Bro┼ä to kolejny rozdzia┼é z kt├│rego Counter Strike mo┼╝e by─ç szczeg├│lnie dumna. Podobnie jak w przypadku medkit├│w, nie zbieramy jej z ziemi ale zakupujemy na pocz─ůtku ka┼╝dej rundy. Oczywi┼Ťcie mo┼╝na podnie┼Ť─ç bro┼ä upuszczon─ů przez zabitego koleg─Ö b─ůd┼║ przeciwnika, ale to wszystko. Bro┼ä ma tak─ů pojemno┼Ť─ç amunicji jak─ů zostawi┼é nam poprzednik, dokupienie magazynk├│w lub ich zbieranie jest ju┼╝ niemo┼╝liwe. Jak przysta┼éo na realizm, mo┼╝emy mie─ç przy sobie po jednej sztuce broni kr├│tkiej, d┼éugiej i no┼╝u, oraz okre┼Ťlonej liczby granat├│w. Nie d┼║wigamy ze sob─ů ca┼éego arsena┼éu jak w przypadku innych gier. Je┼Ťli za┼Ť chodzi o realizm u┼╝ywania broni jest on wykonany perfekcyjnie. Ka┼╝da z nich zachowuje si─Ö dok┼éadnie jak jej rzeczywisty pierwowz├│r, magazynki maj─ů okre┼Ťlon─ů pojemno┼Ť─ç, po ich zu┼╝yciu musimy za┼Ť bro┼ä prze┼éadowa─ç. Ca┼ée to wyposa┼╝enie zakupujemy za pieni─ůdze zdobyte w poprzednich rundach, za┼Ť stan naszej kasy zale┼╝y od sukces├│w naszego teamu, wype┼énianych za┼éo┼╝e┼ä i liczby zabitych przez nas wrog├│w, ale tak┼╝e i przyjaci├│┼é czy zak┼éadnik├│w.
    Zdobywane pieni─ůdze to r├│wnie┼╝ nowo┼Ť─ç w rozgrywkach multiplayerowych FPP. Od jej stanu bowiem zale┼╝y czy gramy dobr─ů drog─ů broni─ů i mamy lepsze opancerzenie czy te┼╝ zmuszeni jeste┼Ťmy gra─ç ┼Ťredniej jako┼Ťci klamotami b─ůd┼║ zbiera─ç porzucone giwery na ziemi. Zakup├│w dokonujemy tylko na pocz─ůtku rundy w okre┼Ťlonym czasie, za┼Ť kupi─ç mo┼╝emy praktycznie wszystko (w rozs─ůdnych oczywi┼Ťcie ilo┼Ťciach). Kupi─ç mo┼╝na dodatkow─ů bro┼ä, amunicj─Ö, granaty, pancerz, narz─Ödzia przy┼Ťpieszaj─ůce rozbrajanie bomby oraz gogle. Pieni─ůdze za┼Ť zdobywamy teamowo za wykonywanie zada┼ä b─ůd┼║ te┼╝ indywidualnie za zabitych wrog├│w. Aby wymusi─ç na graczu wsp├│ln─ů gr─Ö dru┼╝ynow─ů, najlepsze zyski przynosi zdetonowanie bomby b─ůd┼║ te┼╝ uratowanie zakadnik├│w, zabicie przeciwnika to zazwycza n─Ödzne grosze. Aby nie by┼éo zbyt s┼éodko w grze istniej─ů r├│wnie┼╝ punkty karne polegaj─ůce na odebraniu nam okre┼Ťlonej sumy w przypadku zabicia kolegi z naszej dru┼╝yny b─ůd┼║ zak┼éadnika.




    W Counter Strike'u mamy podzia┼é na tak zwane typy map. W zale┼╝no┼Ťci od rodzaju mapy, dany team prowadzi dzia┼éania zaczepne lub obronne, cho─ç na niekt├│rych mapach nie ma wype┼éniania za┼éo┼╝e┼ä, liczy si─Ö czysta walka. Zdarzaj─ů si─Ö te┼╝ mapy b─Öd─ůce po┼é─ůczeniem dw├│ch typ├│w, gdzie wygrywa dru┼╝yna pierwsza wykonuj─ůce swoje zadanie. Poni┼╝ej przedstawiono najbardziej popularne rodzaje map wraz z ich specyfikacjami oraz typem rozgrywanych rund:


    Chyba najbardziej popularny i jednocze┼Ťnie lubiany typ map w grze. Inicjatywa na nich nale┼╝y do terroryst├│w, maj─ů oni bowiem za zadanie pod┼éo┼╝y─ç ┼éadunek wybuchowy C4 i doprowadzenie do jego zdetonowania. Bomb─Ö podk┼éada si─Ö w okre┼Ťlonym miejscu zwanym "bombsite", b─Öd─ůcym jakim┼Ť newralgicznym miejscem w fabule danej mapy. Takich bombsajt├│w jest zazwyczaj dwa, cho─ç zdarzaj─ů si─Ö mapki z jednym b─ůd┼║ trzema miejscami do wysadzenia. Zadaniem CT jest uniemo┼╝liwienie pod┼éo┼╝enia bomby, lub w przypadku jej pod┼éo┼╝enia uniemo┼╝liwienie zdetonowanie poprzez rozbrojenie. Zazwyczaj na to jest przewidziany czas oko┼éo p├│┼é minuty, samo rozbrojenie zabiera kilka sekund i mo┼╝e by─ç skr├│cone o po┼éow─Ö o ile gracz dysponuje zestawem zwanym "defusion kit", kt├│ry mo┼╝e zakupi─ç na pocz─ůtku rundy. Dzia┼éania CT sprowadzaj─ů si─Ö do obrony bombsajt├│w oraz obstawiania miejsc do nich prowadzonych. Wygrywaj─ů ci, kt├│rzy wykonaj─ů swoje za┼éo┼╝enia.
    • Za┼éo┼╝enia T - zdetonowanie bomby / zabicie przeciwnik├│w
    • Za┼éo┼╝enia CT - rozbrojenie bomby / zabicie przeciwnik├│w / utrzymanie BS-├│w


    Na mapach typu hostages adekwatnie do poprzednich rol─Ö "obro┼äc├│w" spe┼éniaj─ů terrory┼Ťci, za┼Ť brygady specjalne musz─ů odbi─ç przetrzymywanych zak┼éadnik├│w. Zak┼éadnicy (grupka najcz─Ö┼Ťciej sk┼éadaj─ůca si─Ö z czterech cywilnych os├│b) jest wi─Öziona najcz─Öciej w jakim┼Ť opustosza┼éym budynku czy innym hangarze. Zadanie CT polega na dotarciu do zak┼éadnikw po czym eskortowanie ich do miejsca zwanego "hostages rescue zone", najcz─Ö┼Ťciej mieszcz─ůcego si─Ö w pobli┼╝u respawnu CT. Zadnie bardzo trudne, trzeba bowiem dotrze─ç ca┼éo do zak┼éadnik├│w, za┼Ť p├│┼║niej przeby─ç t─Ö sam─ů drog─Ö ponownie spowrotem. Zak┼éadnicy s─ů sterowani przez komputer, ich zabranie i wydawanie dyspozycji wygl─ůda podobnie jak w grze Half-Life. Zadanie terroryst├│w sprowadza si─Ö do obrony miejsca przetrzymywania oraz uniemo┼╝liwienie odbicia zak┼éadnik├│w. Zakadnik├│w mo┼╝na zabi─ç co jest karane utrat─ů wynagrodzenia, wtedy wygrywa dru┼╝yna eliminuj─ůca wszystkich przeciwnik├│w.
    • Za┼éo┼╝enia T - utrzymanie minimum jednego zak┼éadnika / zabicie przeciwnik├│w
    • Za┼éo┼╝enia CT - uratowanie wszystkich zakadnik├│w / zabicie przeciwnik├│w


    Ma┼éo lubiany typ map, chocia┼╝ niesamowicie ciekawy, wymaga on bowiem od graczy zgrania, w pojedynk─Ö niewiele si─Ö tu zrobi. Zadaniem CT jest bezpieczne eskortowanie VIP-a do wyznaczonego punktu na mapie. Zazwyczaj bywa to helikopter lub pojazd opancerzony cho─ç bywaj─ů rozmaite wariacje, za┼Ť takich miejsc s─ů najcz─Ö┼Ťciej dwa, cho─ç nie jest to oczywi┼Ťcie regu┼é─ů. W rol─Ö VIP-a wciela si─Ö jeden z graczy CT automatycznie na pocz─ůtku ka┼╝dej rundy, cho─ç jest mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru tej postaci na pocz─ůtku ka┼╝dej mapy. Zadanie terroryst├│w polega na obstawianiu newralgicznych miejsc uniemo┼╝liwiaj─ůc ucieczk─Ö VIP-a lub te┼╝ jego eliminacji. Nie jest to ┼éatwe, bowiem VIP ma bardzo silny pancerz (200%), jednak jego uzbrojenie to tylko standardowy pistolet CT. Nie mo┼╝e on tak┼╝e podnie┼Ť─ç ┼╝adnej broni z ziemi ani dokonywa─ç zakup├│w, wszak to osoba cywilna. Jego zabicie powoduje zwyci─Östwo terroryst├│w, za┼Ť ucieczka to wygrana CT niezale┼╝nie od liczby pozosta┼éych przy ┼╝yciu graczy.
    • Za┼éo┼╝enia T - zabicie VIP-a / utrzymanie miejsc ucieczki
    • Za┼éo┼╝enia CT - bezpieczny eskort VIP-a / zabicie przeciwnik├│w


    Niewiele jest map tego typu i nie s─ů zbyt popularne. Jak wskazuje ich nazwa, polega ona na ucieczce terroryst├│w z miejsca ich przetrzymywania (np wi─Özienia) do okre┼Ťlonego punktu na mapie, za┼Ť CT nie mo┼╝e do tego dopu┼Ťci─ç. T nie mog─ů niestety kupowa─ç broni, musz─ů j─ů zatem sami zdoby─ç. W przypadku ucieczki przynajmniej po┼éowy terroryst├│w wygrywaj─ů oni rozgrywk─Ö, za┼Ť eliminacja ich wi─Ökszo┼Ťci prowadzi do zwyci─Östwa CT. Po o┼Ťmiu rozegranych rundach nast─Öpuje automatyczna zmiana dotychczasowych stron. Zasady s─ů nieco zawi┼ée i do┼Ť─ç naci─ůgane, z tego te┼╝ powodu ten typ map jest bardzo rzadko rozgrywany, nie s─ů one zbyt lubiane.
    • Za┼éo┼╝enia T - ucieczka wi─Ökszo┼Ťci graczy / zabicie przeciwnik├│w
    • Za┼éo┼╝enia CT - utrzymanie pozycji ucieczki / zabicie przeciwnik├│w


    Mapy deathmatchowe powsta┼éy stosunkowo niedawno. Gra w nie jest mocno kontrowersyjna, zasady na nich k┼é├│c─ů si─Ö bowiem z podstawowymi za┼éo┼╝eniami Counter Strike'a. Mimo wszystko s─ů bardzo lubiane z powodu lekko┼Ťci i szybkiej rozgrywki, traktowane s─ů jako chwilowa przerwa na rozlu┼║nienie podczas zaliczania kolejnych map. Jedyne zadanie na nich to eliminacja przeciwnik├│w, nie ma ani bomby, ani VIP-a, ani zak┼éadnik├│w. Aby jeszcze bardziej upro┼Ťci─ç rozgrywk─Ö na wi─Ökszo┼Ťci tego typu map nie ma kupowania broni, le┼╝y za┼Ť ona w dowolnych ilo┼Ťciach na respawnach graczy. Wygrywaj─ů oczywi┼Ťcie ci, kt├│rzy pierwsi "wyko┼äcz─ů" dru┼╝yn─Ö przeciwn─ů. Do┼Ť─ç niekonwencjonalnymi rozgrywkami cechuj─ů si─Ö mapy deathmatchowe typu aim_ gdzie rozgrywk─Ö toczymy tylko jednym typem broni, Nie kupujemy jej ani nie zbieramy z ziemi, jest ona nam przydzielana automatycznie na pocz─ůtku ka┼╝dej rundy.
    • Za┼éo┼╝enia T - zabicie przeciwnik├│w
    • Za┼éo┼╝enia CT - zabicie przeciwnik├│w


    Komu┼Ť kiedy┼Ť bardzo si─Ö nudzi┼éo, wi─Öc zrobi┼é pierwsz─ů map─Ö fun, a poniewa┼╝ pomys┼é by┼é ┼Ťwie┼╝y i ciekawy, jak grzyby po deszczu zacz─Ö┼éy wyrasta─ç ich kolejne klony. Mapa fun nie spe┼énia jaki┼Ť okre┼Ťlonych wymaga┼ä czy typ├│w rozgrywki, mo┼╝e to by─ç z powodzeniem mapa defusion, hostages czy ka┼╝da inna. Jej innowacja polega bowiem na czym┼Ť innym a konkretnie jak wskazuje nazwa, na wprowadzeniu do gry element├│w rozrywki i wariacji. Zazwyczaj s─ů to rozmaite nietypowe lokacje, niekonwencjonalna grafika lub te┼╝ zmienione proporcje. Mapy tego typu cechuje na przykad rysunkowa grafika ┼╝ywcem wyj─Öta z jakiej┼Ť kresk├│wki, lub te┼╝ wspomniane zmienione proporcje (modne na przykad mapy typu rats, gdzie gracze s─ů wielko┼Ťci myszy i buszuj─ů w domu, za┼Ť wszystko inne jest naturalnych rozmiar├│w). Prawdziwe pere┼éki fun s─ů niesamowicie interaktywne, mo┼╝na upiec koleg─Ö w tosterze b─ůd┼║ opsika─ç go muchozolem, oczywi┼Ťcie ┼Ťmiertelnym w u┼╝yciu.
    • Za┼éo┼╝enia T - odpowiednie dla danego typu rozgrywki
    • Za┼éo┼╝enia CT - odpowiednie dla danego typu rozgrywki






Radar jest niezwykle istotnym elementem interfejsu gracza. Je┼Ťli dotychczas z niego nie korzysta┼ée┼Ť, polecam zacz─ů─ç to robi─ç, albowiem bez niego gra si─Ö praktycznie po omacku. Na naszym screenie radar jest pusty, jednak w czasie gry jest on wype┼éniony r├│┼╝nokolorowymi punkcikami, kt├│re obrazuj─ů nam systuacj─Ö jaka si─Ö dzieje na mapie. W czasie gry zawsze widzimy graczy z naszego teamu oraz ich pozycj─Ö wzgl─Ödem naszej osoby kt├│ra si─Ö mie┼Ťci na ┼Ťrodku radaru. Punkciki przedstawiajac─Ö naszych wsp├│┼étowarzyszy s─ů w kolorze niebieskim. Na mapach wielopoziomowych w specyficzny spos├│b pokazani s─ů gracze usytuowani powy┼╝ej lub poni┼╝ej nas. Gracz u┼╝ywaj─ůcy mikrofonu lub komend radiowych posiada punkcik bia┼éy kt├│ry pulsuje. Na radarze widzimy tylko ┼╝ywych graczy. Radar pokazuje r├│wnie┼╝, gdzie aktualnie znajduj─ů si─Ö zak┼éadnicy, kt├│rzy sa przedstwaieni za pomoc─ů koloru b┼é─Ökitnego, ta opcja jest jednak dost─Öpna wy┼é─ůcznie dla dru┼╝yny CT. W przypadku gdy gramy po stronie terroryst├│w, gracz posiadaj─ůcy bomb─Ö jest przedstawiony kolorem czerwonym, za┼Ť bomba le┼╝─ůca na ziemi to identyczny punkcik, tyle ┼╝e pulsuj─ůcy. Po stronie CT na mapach assassin VIP jest r├│nie┼╝ wyr├│┼╝niony innym kolorem od pozosta┼éych.

Okienko te jest w czasie gry niewidoczne, wywo┼éujemy je klawiszami numerycznymi (od 1 do 5), lub za pomoc─ů k├│┼éeczka przy myszy. Odpowiadaj─ů, za wyb├│r odpowiedniej broni, a mianowicie no┼╝a, broni kr├│tkiej, broni d┼éugiej, granatu, oraz bomby w przypadku je┼Ťli gracz takow─ů posiada.

Raczej bardzo rzadko u┼╝ywany przyrz─ůd. Ikonka latarki sygnalizuje nam, czy jest ona aktualnie w┼é─ůczona czy wy┼é─ůczona. W praktyce jednak kiepsko si─Ö ona spisuje, bardziej przeszkadza ni┼╝ pomaga. W sporadycznych przypadkach mo┼╝na sobie za┼Ťwieci─ç aby zobaczy─ç "co tam si─Ö znajduje w tej piwnicy", jednak gracze z regu┼éy jej nie u┼╝ywaj─ů. Niepisanym prawem ceesowym latarki u┼╝ywa si─Ö w celu powiadomienia kolegi z teamu, i┼╝ si─Ödz─ůca w ciemnym k─ůcie posta─ç nie jest wrogiem kilkakrotnie b┼éyskaj─ůc ┼Ťwiat┼éem. Nie nale┼╝y stosowa─ç tego celem wprowadzenia przeciwnika w b┼é─ůd, jest to bowiem nadu┼╝ywanie zasad fair play.

Co to jest celownik, chyba nie trzeba wyja┼Ťnia─ç. W zale┼╝no┼Ťci od rodzaju broni lub trybu celownik mo┼╝e zmienia─ç barw─Ö, wielko┼Ť─ç, a tak┼╝e wygl─ůd. Poniewa┼╝ standardowe celowniki czasem kiepsko si─Ö spisuj─ů, wielu graczy podmienia je na inne. Dotyczy to celownik├│w "zoomowych" czyli dla rozmaitych snajperek i broni z celownikiem optycznym.

Te "no┼╝yczki", a raczej symbol kombinerek jest dost─Öpny tylko dla dru┼╝yny CT. Pojawia si─Ö on kiedy dokonamy zakupu tak zwanego "defusion kita", lub podniesiemy porzucony przez zmar┼éego koleg─Ö. Jego posiadanie mo┼╝na zauwa┼╝y─ç u innego gracza charakterystycznymi "plecaczkami" na pasie z ty┼éu gracza. Dzi─Öki niemu skracamy o po┼éow─Ö czas rozbrajania pod┼éo┼╝onej bomby. Jest to niezwykle wa┼╝ny element wyposa┼╝enia, cz─Östo decyduj─ůcy o zwyci─Östwie dru┼╝yny.

Kiedy znajdujemy si─Ö na respawnie, widzimy ikonk─Ö koszyczka. Jej obecno┼Ť─ç sygnalizuje nam, ┼╝e w tym miejscu mo┼╝emy dokona─ç zakup├│w uzbrojenia oraz wyposa┼╝enia dodatkowego. Zakup├│w mo┼╝emy dokona─ç tylko na pocz─ůtku ka┼╝dej rundy w okre┼Ťlonym czasie skonfigurowanym na serwerze (zazwyczaj jest to p├│┼é minuty). Wiekszo┼Ť─ç graczy aby przy┼Ťpieszy─ç i usprawni─ç zakup stosuje tak zwane bindy klawiszowe, dzi─Öki kt├│rym za pomoc─ů jednego klawisza mo┼╝na zakupi─ç ulubion─ů bro┼ä z amunicj─ů, pancerz i jeszcze kilka granat├│w na dok┼éadk─Ö.

Ikonka ta jest widoczna tylko dla graczy opowiadaj─ůcych si─Ö po stronie terroryst├│w, tylko na mapach defusion i tylko u gracza, kt├│ry akurat posiada bomb─Ö do zdetonowania. dzi─Öki niej gracz od razu jest zorientowany, ┼╝e to on jest centraln─ů postaci─ů w swoim teamie i jego g┼é├│wnym zadaniem jest bezpieczne dotarcie na bombsajt, pod┼éo┼╝enie bomby iraz obrona przed jej rozbrojeniem ze strony przeciwnika. Kiedy znajdujemy si─Ö na miejscu umo┼╝liwiaj─ůcym pod┼éo┼╝enie adunku wybuchowego, ikonka zmienia kolor na czerwony.

Kiedy gramy na mapach hostages po stronie CT, czasem pojawia si─Ö nam takie "R" w k├│┼éeczku. Zazwyczaj widzimy go w okolicach naszych respawn├│w, chocia┼╝ nie jest to regu┼é─ů. Bardzo cz─Östo na ziemi mo┼╝na zobaczy─ç br─ůzowy kwadrat z napisami w ┼Ťrodku. W ten spos├│b symbolizowane s─ů tak zwane "rescue zone", czyli strefy do kt├│rych nale┼╝y eskortowa─ç uwolnionych zak┼éadnik├│w.

Popularnie nazywany przez graczy "HP", czyli Health Pack. To on pokazuje nam, ile "zdr├│wka" nam uby┼éo po kolejnej konfrontacji z przeciwnikiem. Cyfra wskazuj─ůca na zero to nasz zgon. Po ka┼╝dym respawnie startujemy z now─ů "setk─ů", niezale┼╝nie od tego ile nam zosta┼éo w poprzedniej rundzie.

Tak zwany "Kevlar", nale┼╝y do wyposa┼╝enia dodatkowego. Zakupuj─ůc taki pancerz (pe┼ény lub tylko he┼ém), jeste┼Ťmy bardziej odporni na obra┼╝enia. Dzi─Öki niemu mo┼╝emy troch─Ö zaoszcz─Ödzi─ç na zdrowiu podczas star─ç. Po zako┼äczonej rundzie stan procentowy naszego pancerza jest uwzgl─Ödniony w nast─Öpnej, je┼Ťli jest do┼Ťc du┼╝y nie warto zakupowa─ç nowego, jest on bowiem do┼Ť─ç drogi.

Bardzo istotny element interfejsu, pokazuje nam bowiem ile czasu zosta┼éo do ko┼äca rundy. To dzi─Öki niemu mo┼╝emy zorientowa─ç si─Ö czy warto walczy─ç z przeciwnikiem czy lepiej przeczeka─ç, poniewa┼╝ terrory┼Ťci nie maj─ů ju┼╝ czasu na pod┼éo┼╝enie bomby. W ko┼äcowych sekundach rozgrywki czerwony kolor oraz migotanie licznika przypomina nam, ┼╝e czas powoli si─Ö ko┼äczy.

Licznik ten informuje nas o stanie naszego prywatnego konta z kt├│rego dokonujemy zakup├│w uzbrojenia oraz wyposa┼╝enia dodatkowego. Stan naszego konta ro┼Ťnie po zako┼äczeniu rozgrywki oraz w czasie gry podczas wykonywania zada┼ä. Pami─Ötajmy, ┼╝e za dzia┼éania destruktywne (zabicie kolegi z dru┼╝yny, zabicie zak┼éadnika), licznik mo┼╝e si─Ö zmiejszy─ç. Maksymalna ilo┼Ť─ç kasy jak─ů mo┼╝emy mie─ç na stanie to 16 000. Po osi─ůgni─Öciu tej liczby licznik ju┼╝ nie wzrasta.

Te dwie liczby informuj─ů nas, jaki jest obecnie stan naszego uzbrojenia. Liczba pierwsza ukazuje ile kul mie┼Ťci si─Ö obecnie w magazynku aktualnej broni (ma┼éa ilo┼Ť─ç zmusza do prze┼éadowania), za┼Ť druga liczba to nasze zapasy amunicji. Podczas prze┼éadowywania musimy by─ç szczeg├│lnie ostro┼╝ni, poniewa┼╝ jeste┼Ťmy wtedy zazwyczaj bezbronni.




    Klawisze ustawiamy w menu gry lub w pliku konfiguracyjnym config.cfg (CS 1.5) lub userconfig.cfg (CS 1.6). Ka┼╝d─ů akcj─Ö mo┼╝emy przysposobi─ç dla maksymalnie dw├│ch klawiszy. Poni┼╝sza tabelka przedstawia ustawienia domy┼Ťlne producent├│w gry.

Buy Menu B    g┼é├│wne menu kupowania ekwipunku
Buy Equipment Menu O    menu kupowania ekwipunku
Buy Primary Ammo ,    zakup podstawowej amunicji
Buy Secondary Ammo .    zakup dodatkowej amunicji
Select Team M    wyb├│r dru┼╝yny
Standard Radio Messages Z    standardowe komendy radiowe
Group Radio Messages X    grupuj─ůce komendy radiowe
Report Radio Messages C    raportuj─ůce komendy radiowe
Move Forward W /    ruch do przodu
Move Back S /    ruch do ty┼éu
Turn Left    obr├│t w lewo
Turn Right    obr├│t w prawo
Move Left (Strafe) A    ruch w lewo
Move Right (Strafe) D    ruch w prawo
Jump SPACE    podskok
Duck CTRL    przysiad
Swim Up '    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Swim Down /    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Look Up PGUP    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Look Down PGDOWN    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Look Straight Ahead END    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Strafe Modifier ALT    opcjonalnie
Mouse Look Modifier ;    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Keyboard Look Modifier INS    niepotrzebne gdy u┼╝ywasz myszy
Fire ENTER /    strza┼é
Special Weapon Function \ /    dodatkowe funkcje danej broni
Reload Weapon R    prze┼éadowanie broni
Drop Current Weapon G    porzucenie trzymanej broni
Use E    klawisz u┼╝ycia
Walk SHIFT    wolne chodzenie
Night vision goggles N    u┼╝ycie zakupionych gogli
Flashlight F    w┼é. / wy┼é. latarki
Spray Logo T    malowanie ustawionego loga
Menu Item 0 0    wyb├│r ekwipunku 0
Menu Item 1 1    wyb├│r ekwipunku 1
Menu Item 2 2    wyb├│r ekwipunku 2
Menu Item 3 3    wyb├│r ekwipunku 3
Menu Item 4 4    wyb├│r ekwipunku 4
Menu Item 5 5    wyb├│r ekwipunku 5
Menu Item 6 6    wyb├│r ekwipunku 6
Menu Item 7 7    wyb├│r ekwipunku 7
Menu Item 8 8    wyb├│r ekwipunku 8
Menu Item 9 9    wyb├│r ekwipunku 9
Previous Weapon [ /    poprzednia bro┼ä
Next Weapon ] /    nast─Öpna bro┼ä
Last Used Weapon Q    ostatnio u┼╝yta bro┼ä
Display Multiplayer Scores TAB    wy┼Ťwietlanie tabeli graczy i wynik├│w
Recap Mission Briefing I    za┼éo┼╝enia gry
Chat Message Y    pisanie wiadomo┼Ťci do wszystkich
Team Chat Message U    pisanie wiadomo┼Ťci do dru┼╝yny
Take Screen Shot F5    tworzenie zrzutu ekranu gry




    Ka┼╝da nasza czynno┼Ť─ç w grze jest wynagradzana wed┼éug specjalnego taryfikatora. W zale┼╝no┼Ťci od wykonanego zadania dostajemy odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç gotowki, za kt├│r─ů mo┼╝emy kupowa─ç uzbrojenie oraz wyposa┼╝enie dodatkowe. Stan naszej kasy wzrasta po zako┼äczeniu ka┼╝ej rundy, za┼Ť zakup├│w dokonujemy zawsze na pocz─ůtku ka┼╝dej nast─Öpnej. Maksymalny stan kasy wynosi domy┼Ťlnie 16 000 dolar├│w, p├│┼║niej "pracujemy za darmo", za┼Ť map─Ö startujemy zawsze z sum─ů 800 dolar├│w. To s─ů ustawienia domy┼Ťlne i og├│lnie obowi─ůzuj─ůce, cho─ç na niekt├│rych serwerach mo┼╝na spotka─ç start z wi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů got├│wki. Poni┼╝sza tabela przedstawia cennik za poszczeg├│lne wykonane zadania.

   Zabicie przeciwnika    $300 dla gracza
   Zabicie kolegi z teamu    -$3300 dla gracza
   Uratowanie zak┼éadnika    $1000 dla gracza, $150 dla teamu
   Zabicie zak┼éadnika    -$1500 dla gracza
   Dotkni─Öcie zak┼éadnika    $150 dla gracza, po $100 dla teamu
   Zdetonowanie bomby (wygrana T)    $2750 dla ka┼╝dego Terrorysty
   Wygrana przez eliminacj─Ö na mapie cs    $2000 dla ka┼╝dego z wygranej dru┼╝yny
   Wygrana przez eliminacj─Ö na mapie de    $2500 dla ka┼╝dego z wygranej dru┼╝yny
   Rozbrajenie bomby    $2750 dla ka┼╝dego CT
   Uratowanie zak┼éadnik├│w (wygrana CT)    $2000 dla ka┼╝dego CT + premia
   Premia za przetrwanie zak┼éadnika    $150 dla ka┼╝dego w teamie
   Premia za uratowanego zak┼éadnika    $250 za g┼éow─Ö dla wszystkich CT
   Po przegranej rundzie    $1400 na g┼éow─Ö
   Po 3 przegranych pod rz─ůd    $1400 + $500 za rund─Ö (max $2900)

    Prosz─Ö zauwa┼╝y─ç, ┼╝e najwy┼╝ej punktowane s─ů wykonanie pe┼énych skomplikowanych zada┼ä narzucone przez gr─Ö (zdetonowanie bomby, uratowanie zak┼éadnik├│w), za┼Ť za samo zabicie przeciwnika dostajemy niewiele. Ma to na celu wymuszenie u graczy zespo┼éowej wsp├│lpracy i granie wed┼éug za┼éo┼╝e┼ä. Samotnicy biegaj─ůcy w celu samej eliminacji wroga zbytnio si─Ö nie wzbogac─ů. Podobnie zabieranie got├│wki za zabijanie zak┼éadnik├│w lub koleg├│w z teamu ma na celu zniech─Öcenie graczy do takich zachowa┼ä. Opr├│cz utraty got├│wki bywaj─ů karani tak┼╝e w inny spos├│b (┼Ťmier─ç w nast─Öpnej rundzie, lub usuni─Öciue z gry), co zale┼╝y od zainstalowanego pluginu na danym serwerze.




    ┼Üwiat Counter Strike rz─ůdzi si─Ö wlasnymi niepisanymi prawami. Mo┼╝na ┼Ťmia┼éo powiedzie─ç, ┼╝e to ju┼╝ swoista internetowa i multiplayerowa subkultura. Wiele praw jest nigdzie nie spisanych a jednak obowi─ůzuj─ů podczas gry na serwerach. Oczywi┼Ťcie nie wszyscy gracze ich przestrzegaj─ů, nie na wszystkich serwerach obowi─ůzuj─ů. Jednak aby unikn─ů─ç niepo┼╝─ůdanych nieprzyjemno┼Ťci powinni┼Ťmy ich bezwzgl─Ödnie przestrzega─ç, to wyrobi w┼Ťr├│d nas opini─Ö gracza d┼╝entelmena. Je┼Ťli wchodzimy do gry na nieznany nam serwer, oboj─Ötnie jakie na nim panuj─ů zasady, powinni┼Ťmy przestrzega─ç poni┼╝szych porad, albowiem one z pewno┼Ťci─ů ujmy nam nie przynios─ů. Poza tym winni┼Ťmy na nowym serwerze podpatrywa─ç innych graczy, jednak uwa┼╝ajmy. Je┼Ťli ┼║le czujemy si─Ö w┼Ťr├│d tych zasad, lepiej poszukajmy serwera bardziej pasuj─ůcego co do naszych oczekiwa┼ä. Zwr├│─çmy szczeg├│ln─ů uwag─Ö na zachowanie si─Ö admin├│w, wed┼éug staropolskiego przys┼éowia "Jaki pan, taki kram". Pami─Ötajmy, ┼╝e niemal wszyscy gracze s─ů "bywalcami" jaki┼Ť serwer├│w, je┼Ťli zatem my tak┼╝e chcemy "zapu┼Ťci─ç korzenie" gdzie┼Ť na d┼éu┼╝ej, zapu┼Ť─çmy je tam, gdzie czujemy si─Ö najlepiej. Poni┼╝ej przedstawiam tak zwane "bezpieczne" porady, ich stosowanie nie b─Ödzie rzutowa┼éo na nas negatywnie, a na kulturalnych serwerach wyrobi w┼Ťr├│d nas opini─Ö gracza d┼║entelmena.

    Zasada nr 1 - witajmy si─Ö z innymi
    W przeciwie┼ästwie do innych gier multiplayerowych, w Counter Strike'u gracze s─ů bardzo gadatliwi. Wynika to poniek─ůd z faktu, ┼╝e tu "na wszystko jest czas". Poniewa┼╝ po ┼Ťmierci ka┼╝dy jest zmuszony czeka─ç na kolejny respawn, gracze umilaj─ů sobie ten czas rozmowami ze sob─ů. Naturalnie nowi gracze bywaj─ů zazwyczaj ignorowani, jednak po pewnym czasie staj─ů si─Ö bywalcami, zauwa┼╝anymi przez pozosta┼éych. B─ůd┼║my zatem kulturalni i po wej┼Ťciu na serwer witajmy si─Ö z innymi graczami, za┼Ť przed jego opuszczeniem ┼╝egnajmy.

    Zasada nr 2 - nie przeklinaj
    Poka┼╝, ┼╝e jeste kulturalny. Na wielu serwerach przeklinanie jest zabronione, cho─ç oczywi┼Ťcie bywaj─ů wyj─ůtki. Nawet je┼Ťli przeklinanie jest dozwolone, nie ma sensu tego robi─ç wed┼éug przys┼éowia "je┼Ťli wejdziesz mi─Ödzy wrony...", wyrabia nam to bowiem ze nawyki na przysz┼éo┼Ť─ç. Gracz kt├│ry nie przeklina, pokazuje innym swoj─ů wy┼╝szo┼Ť─ç, nie daje si─Ö ponie┼Ť─ç emocjom, cechuje go zimna krew.

    Zasada nr 3 - nie obra┼╝aj innych graczy
    Pami─Ötaj, ┼╝e gracz to te┼╝ cz┼éowiek. Taki sam jak ty i podobnie jak ty posiada swoje uczucia. Dlatego wr─Öcz zabronione jest obra┼╝anie innych graczy i surowo karane przez admin├│w serwer├│w. Czasem mo┼╝esz si─Ö spotka─ç z docinkami jakie zaprzyja┼║nienie ze sob─ů gracze serwuj─ů sobie wzajemnie. Jednak zawsze s─ů one w granicach przyzwoito┼Ťci, za kt├│re gracze si─Ö nie obra┼╝aj─ů.

    Zasada nr 4 - nie cheatuj
    Cheatowanie (popuralnie nazywane czitowaniem) jest najwi─Ökszym przest─Öpstwem w opinii innych graczy. Karane jest banowaniem na serwerze i to permanentnym, czyli ju┼╝ wi─Öcej na ten serwer ju┼╝ nie wejdziesz. Czitowanie, to w skr├│cie oszukiwanie innych za pomoc─ů program├│w, dzi─Öki kt├│rym graczowi "┼éatwiej si─Ö strzela", widzi i zabija poprzez ┼Ťciany czy szybciej biega. Na serwerach s─ů instalowane zabezpieczenia, jednak cziterzy na wszelkie sposoby staraj─ů si─Ö je omija─ç. Walka z cziterami przypomina walk─Ö z wiartakami, na ka┼╝de nowe zabezpieczenie powstaj─ů szybko programy je omijaj─ůce. Starajmy si─Ö gra─ç uczciwie od pocz─ůtku i nie instalujmy cheat├│w nawet z ciekawo┼Ťci.

    Zasada nr 5 - nie zabijaj koleg├│w z dru┼╝yny
    Counter Strike to nie Quake. Tu nie strzela si─Ö do wszystkiego co si─Ö rusza. Pami─Ötajmy, ┼╝e koleg─Ö ze swojego teamu mo┼╝emy zabi─ç r├│wnie ┼éatwo jak wroga. Wprawdzie na niekt├│rych serwerach ta funkcja jest wy┼é─ůczona poprzez tak zwany "friendlyfire", jednak jest to na og├│┼é nie lubiane, gdy┼╝ zabija realizm gry. Wprawdzie na serwerach s─ů instalowane rozmaite pluginy w rozmaity spos├│b "doceniaj─ůce" graczy pope┼éniaj─ůcych tak zwany "TK" (Team Killing), mimo wszystko powinni┼Ťmy sobie wyrobi─ç odpowiednie zachowanie w takim przypadku. Je┼Ťli zdarzy si─Ö nam zabicie lub postrzelenie kolegi z dru┼╝yny, powinni┼Ťmy go bezwzgl─Ödnie przeprosi─ç, je┼Ťli za┼Ť my zostaniemy poszkodowani, w ┼╝adnym wypadku nie wolno nam wyskakiwa─ç na gracza z przys┼éowiowym "ryjem". Wielu graczy ma bardzo brzydki nawyk "┼╝egnania si─Ö" z graczami za pomoc─ů TK, nie znaczy to jednak, ┼╝e musimy by─ç tacy sami.

    Zasada nr 6 - nie b─ůdmy rasistami
    W Internecie nie ma granic ma granic mi─Ödzynarodowych. Dlatego bardzo cz─Östo chodzimy gra─ç na zagraniczne serwery zwabieni atrakcyjnym pingiem lub mapk─ů, bardzo cz─Östo te┼╝ go┼Ťcimy graczy zza granicy na rodzimych serwerach. Mi─Ödzy graczami cz─Östo wychodzi do wymiany zda┼ä w j─Özyku angielskim. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e w ┼╝adnym wypadku nie wypada nam obra┼╝a─ç takich graczy ani na┼Ťmiewa─ç si─Ö z ich narodowo┼Ťci. Poka┼╝my, ┼╝e Polak jest europejczykiem na ┼Ťwiatowym poziomie.

    Zasada nr 7 - nie fejkuj
    Slangowe okre┼Ťlenie "fejkowania" oznacza, ┼╝e gracz podszywa si─Ö pod inn─ů osob─Ö lub klan do kt├│rego nie nale┼╝y. Bywaj─ů gracze, kt├│rzy pragn─ů si─Ö dowarto┼Ťciowa─ç zakadaj─ůc tag jakiego┼Ť znanego klanu, lub innej osoby. Nie powinni┼Ťmy tego czyni─ç a na takich graczy patrze─ç z ignorancj─ů. Ponadto powinni┼Ťmy unika─ç dwch rzeczy, kt├│re nie s─ů wprawdzie w jaki┼Ť szczeg├│lny spos├│b pi─Ötnowane, jednak przez wielu niemile widziane. Po pierwsze grajmy pod jednym nickiem, nie zmieniajmy ich jak r─Ökawiczki, one bowiem uto┼╝samijaj─ů si─Ö z nasz─ů osob─ů. Po drugie nie strosujmy w@r3z()wy(H nick├│w, kt├│re jeste┼Ťmy w stanie przeczyta─ç tylko my sami. Counter Strike to nie IRC.

    Zasada nr 8 - nie flooduj
    Przez "floodowanie" rozumiemy powtarzanie kilka razy tej samej wiadomo┼Ťci pod rz─ůd. Poniewa┼╝ w CS-ie okienko chatu to tylko kilka linijek kt├│re si─Ö przesuwaj─ů po napisaniu nowej, takie zachowanie przeszkadza graczom w prowadzeniu rozmowy. Floodowanie jest poczytywane jako nachalno┼Ť─ç gracza kt├│ry chce koniecznie aby inni przeczytali co to on te┼╝ ma do zakomunikowania.

    Zasada nr 9 - nie przechwalaj si─Ö
    Nigdy nie traktuj innych z wy┼╝szo┼Ťci─ů. Nie m├│w jaki to ty jeste┼Ť wymiatacz a inni to "lamki". W ko┼äcu nie ka┼╝dy gra w t─Ö gr─Ö 5 lat po 10 godzin dziennie, ma ┼é─ůcze 20 MBit i komputer z procesorem sterowanym ┼Ťwiat┼éem. kiedy┼Ť i ty mo┼╝esz traficz na gracza kt├│ry jest lepszy od ciebie. Na szczeg├│ln─ů pogarde zas┼éuguj─ů gracze, kt├│rzy po trzech rundach maj─ů 20 frag├│w i m├│wi─ů, ┼╝e im dzisiaj "cienko" idzie.

    Zasada nr 10 - nie blokuj
    Gra w CS-a wymaga wsp├│lnych dzia┼éa┼ä. Niestety bardzo cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e niekt├│rzy gracze graj─ů tylko dla siebie i dla w┼éasnych zwyci─Östw. Najgorsi to tacy, kt├│rzy blokuj─ů innych graczy z dru┼╝yny. Do najcz─Östszego blokowania dochodzi w ciasnych pomieszczeniach, tunelach i w przej┼Ťciach uniemo┼╝liwiaj─ůc innym prowadzenie rozgrywki. Szczeg├│lnie przykrzy s─ů gracze "wciskaj─ůcy" si─Ö na si┼é─Ö przed celownik innego gracza w celu zaj─Öcia jego pozycji. Takiego gracza mo┼╝esz spokojnie pos┼éa─ç do "wszystkich diab┼é├│w", zawsze jednak czy┼ä to kulturalnie, aby go nie urazi─ç wulgarnym s┼éowem.

    Zasada nr 11 - nie raszuj
    O raszowaniu w CS-ie mo┼╝naby napisa─ç ksi─ů┼╝k─Ö wielko┼Ťci encyklopedii. Rasz (z ang. "rush") oznacza szybki atak na pozycje wroga. Niestety ka┼╝dy serwer rz─ůdzi si─Ö w┼éasnymi prawami, na jednych jest to dozwolone, na innych nie. Generalnie jednak nie powinno si─Ö raszowa─ç w dru┼╝ynach, kt├│rych zadaniem jest obrona (na mapach defusion CT broni bombsajt├│w, na mapach cs Terro zak┼éadnik├│w). Wielu graczy obron─Ö nazywa w chwilach z┼éo┼Ťci "kampieniem" (patrz zasada nr 12), co jest b┼é─Ödnym stwierdzeniem, bowiem g┼é├│wnym zadaniem w CS-ie jest wype┼énianie za┼éo┼╝e┼ä na mapie a nie eksterminacja graczy w bezpo┼Ťrednim starciu.

    Zasada nr 12 - nie kamp
    Poprzez "kampienie" uwa┼╝ane jest przesiadywanie w ciemnym k─ůcie i czekanie, a┼╝ wr├│g sam nawinie si─Ö pod luf─Ö. Wed┼éug za┼éo┼╝e┼ä gry, jest to operacja dozwolona, cho─ç przez wielu opacznie rozumiana. Przyj─Ö┼éo si─Ö, ┼╝e dru┼╝yna atakuj─ůca nie powinna kampi─ç tylko atakowa─ç. Nie jest to do ko┼äca zgodne z prawd─ů, gdy┼╝ na wype┼énienie za┼éo┼╝e┼ä maj─ů czas przewidziany na dan─ů rund─Ö, nigdzie nie jest wymagane, aby na przyk┼éad pod┼éo┼╝y─ç bomb─Ö w pierwszej minucie gry. Za ewidentne kampienie uwa┼╝a si─Ö, kiedy gracz sam zostaje na mapie z dru┼╝yny kt├│rej zadaniem jest atakowanie. Czasem dochodzi do takich sytuacji, ┼╝e ostatni terrorysta siedzi z bomb─ů w k─ůcie, za┼Ť ostatni CT zamiast pilnowa─ç bombsajtu biega po mapie w poszukiwaniu "fraga", czyli bezsensownie "raszuje" (patrz zasada nr 11).

    Zasada nr 12 - graj "fair play"
    W Counter Stike'u obowi─ůzuje uczciwo┼Ť─ç. Nie dotyczy to tylko unikanie czit├│w, ale tak┼╝e gra wed┼éug regu┼é fair play. Nie powinno si─Ö nigdy b┼éyska─ç latark─ů w stron─Ö wroga, gdy┼╝ wed┼éug niepisanych zasad w ten spos├│b informuje si─Ö koleg─Ö z teamu i┼╝ my, to nie wr├│g. Bardzo cz─Östo gdy na mapie zostaje po jednym graczu z dru┼╝yny zachodzi tak zwany "pojedynek na kosy". Jeden z graczy proponuje drugiemu rozstrzygni─Öcie rundy walk─ů tylko na no┼╝e sygnalizuj─ůc to "ciachaniem" ┼Ťcian. Mo┼╝emy si─Ö wtedy zgodzi─ç na tak─ů walk─Ö lub nie. Je┼Ťli si─Ö zgadzamy post─Öpujemy ponownie jak przeciwnik, czyli tniemy po ┼Ťcianach. Je┼Ťli nie chcemy walczy─ç (np mamy ma┼éo ┼╝ycia) musimy napisa─ç to aby wr├│g wiedzia┼é, ┼╝e walczymy normalnie. Niedopuszczalne jest przyj─Öcie walki na no┼╝e, a kiedy przeciwnik si─Ö zbli┼╝y zabicie go z broni palnej. Takie zachowanie mo┼╝e zosta─ç ukarane kickiem, a nawet banem na serwerze.

    Zasada nr 13 - nie zabijaj zak┼éadnik├│w
    Zabicie wszystkich zakadnik├│w to nie tylko przepadek wynagrodzenia. W tym momencie zmieniaj─ů si─Ö zasady gry, wygrywa dru┼╝yna kt├│ra wyeliminuje wszystkich przeciwnik├│w. Mimo wszystko takie zachowanie jest nieetyczne i bardzo cz─Östo karane przez admin├│w. Nie dotyczy to jednak sytuacji, kiedy zak┼éadnik zginie zabity przypadkiem.

    Zasada nr 14 - nie porzucaj bomby
    Bardzo cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e gracz terrorysta kt├│ry na pocz─ůtku rundy otrzyma┼é bomb─Ö porzuca j─ů na respawnie. Nie jest to mile widziane, wielu mo┼╝e bowiem tego nie zauwa┼╝y─ç. Je┼Ťli chcemy "pozby─ç" si─Ö bomby (w przypadku gdy zamierzamy np snajperk─ů os┼éania─ç dru┼╝yn─Ö na odleg┼éo┼Ť─ç), winni┼Ťmy o fakcie porzucenia powiadomi─ç innych graczy, lub "podrzuci─ç" j─ů innemu graczowi co nie jest karalne, cho─ç przez wielu poczytywane jako nietakt.

    Zasada nr 15 - nie nadu┼╝ywaj voice coma
    Od pewnego czasu gracze mog─ů si─Ö porozumiewa─ç g┼éosowo, za pomoc─ů mikrofonu. Wiadomo, rozmowa jest szybsza ni┼╝ pisanie i bardziej tre┼Ťciwa ni┼╝ te kilka komend radiowych jakie oferuja nam gra. Poza tym nie rozprasza tak, jak klepanie w klawiatur─Ö. Jednak wielu graczy urz─ůdza sobie istne pogaw─Ödki na serwerze. O ile dotycz─ů jeszcze samej akcji i rozstawienia oraz informowanie o pozycjach wroga s─ů w granicach normy, jednak niekt├│rzy lubi─ů rozmawia─ç na inne tematy tym samym rozpraszaj─ůc pozosta┼éych graczy. Oczywi┼Ťcie zawsze danego gracza mo┼╝na "zmutowa─ç" (przytrzyma─ç TAB i klikn─ů─ç PPM na nicku gracza), starajmy si─Ö jednak unika─ç takich rozm├│w, s─ů zazwyczaj ┼║le odbierane przez innych.



D Z I A ┼ü   P R O W A D Z I   -   K A R B U L O T
 
 
 
The BORG Collective - All Rights Reserved - (C) 2002-2009
BORG and Star Trek are Trademarks of Paramount Pictures
WWW Design by Karbulot, PHP by Holyboy and Mientus^