|
|
|
|
|
Jeśli dotychczas grywałeś w takie gry multiplayer jak Quake czy Unreal Tournament, zasady gry w Counter Strike mogą
nieco cię zaszokować. O ile w tamtych grach rozgrywka polega przede wszystkim na kolejnym zaliczaniu fragów, gdzie ich zdobyta ilość decyduje
o indywidualnym zwycięstwie, tak w Counter Strike jest zupełnie inaczej. Ta gra nie jest bowiem turniejem mającym na celu wyłonienie najlepszego
gracza na mapie, zmusza do wspólnych działań drużynowych. Wprawdzie w innych grach istnieje tryb kooperacji, jednak jest on traktowany raczej po
macoszemu, gramy wprawdzie w drużynach, ale sprowadza się on jedynie do tego, że dalej indywidualnie zbieramy fragi, zaś jedyną różnicą jest to, że
nie możemy zabić kolegi z teamu.
Counter Strike wyznacza bowiem nowe horyzonty i wymusza na graczu nowe tryby rozgrywki, zupełnie nieznane w innych
grach multiplayerowych. Już po wejściu na serwer od razu widzimy pierwszą zmianę. Musimy bowiem zdecydować się, w którym z dwóch teamów chcemy
grać. Możemy opowiedzieć się po stronie Terrorystów bądź Brygady Antyterrorystycznej. W zależności od typu mapy, dany team prowadzi działania bądź
zaczepne, bądź też obronne. Typy map i ich założenia są wyszczególnione w dalszej częsci tego tekstu. Oczywiście podczas gry możemy zmienić nasz team.
Czasem za nas robi to sam serwer w celu wyrównania składów, czasem robią to sami gracze, choć czasami nie jest to mile widziane.
Inną innowacją jest tryb rozgrywki podzielony na tury. Każda runda polega na tym, że dany team respawnuje się w swoim
określonym punkcie mapy. Po dokonaniu niezbędnych zakupów uzbrojenia i wyposażenia dodatkowego rusza do ataku w celu wypełnienia swojej misji.
I tutaj graczy przyzwyczajonych do błyskawicznych respawnów po śmierci oraz "doładowywania" się leżącymi na ziemie apteczkami i magazynkami spotka
zawód, albowiem w Counter Strike'u czegoś takiego po prostu nie ma. Rundę zaczynamy oczywiście ze stuprocentowym "zdrowiem", możemy dokupić do
tego pancerz, ale w czasie gry nie ma żadnej możliwości aby odnowić stracone w czasie starć zdrowie. Musi nam ono wystarczyć do końca rundy, jeśli zaś
zginiemy, musimy czekać na jej zakończenie. Wymusza to na graczu ostrożniejszej gry i oszczędzania swojego zdrowia. Szybkie bieganie szybko kończy
się bowiem śmiercią i oczekiwaniem na kolejną rundę i kolejny respawn, poza tym kłoci się nieco z założeniami.
Broń to kolejny rozdział z którego Counter Strike może być szczególnie dumna. Podobnie jak w przypadku medkitów, nie
zbieramy jej z ziemi ale zakupujemy na początku każdej rundy. Oczywiście można podnieść broń upuszczoną przez zabitego kolegę bądź przeciwnika,
ale to wszystko. Broń ma taką pojemność amunicji jaką zostawił nam poprzednik, dokupienie magazynków lub ich zbieranie jest już niemożliwe. Jak
przystało na realizm, możemy mieć przy sobie po jednej sztuce broni krótkiej, długiej i nożu, oraz określonej liczby granatów. Nie dźwigamy ze sobą
całego arsenału jak w przypadku innych gier. Jeśli zaś chodzi o realizm używania broni jest on wykonany perfekcyjnie. Każda z nich zachowuje się
dokładnie jak jej rzeczywisty pierwowzór, magazynki mają określoną pojemność, po ich zużyciu musimy zaś broń przeładować. Całe to wyposażenie
zakupujemy za pieniądze zdobyte w poprzednich rundach, zaś stan naszej kasy zależy od sukcesów naszego teamu, wypełnianych założeń i liczby
zabitych przez nas wrogów, ale także i przyjaciół czy zakładników.
Zdobywane pieniądze to również nowość w rozgrywkach multiplayerowych FPP. Od jej stanu bowiem zależy czy gramy
dobrą drogą bronią i mamy lepsze opancerzenie czy też zmuszeni jesteśmy grać średniej jakości klamotami bądź zbierać porzucone giwery na ziemi.
Zakupów dokonujemy tylko na początku rundy w określonym czasie, zaś kupić możemy praktycznie wszystko (w rozsądnych oczywiście ilościach).
Kupić można dodatkową broń, amunicję, granaty, pancerz, narzędzia przyśpieszające rozbrajanie bomby oraz gogle. Pieniądze zaś zdobywamy teamowo
za wykonywanie zadań bądź też indywidualnie za zabitych wrogów. Aby wymusić na graczu wspólną grę drużynową, najlepsze zyski przynosi
zdetonowanie bomby bądź też uratowanie zakadników, zabicie przeciwnika to zazwycza nędzne grosze. Aby nie było zbyt słodko w grze istnieją
również punkty karne polegające na odebraniu nam określonej sumy w przypadku zabicia kolegi z naszej drużyny bądź zakładnika.
W Counter Strike'u mamy podział na tak zwane typy map. W zależności od rodzaju mapy, dany team prowadzi działania zaczepne lub obronne, choć na
niektórych mapach nie ma wypełniania założeń, liczy się czysta walka. Zdarzają się też mapy będące połączeniem dwóch typów, gdzie wygrywa drużyna
pierwsza wykonujące swoje zadanie. Poniżej przedstawiono najbardziej popularne rodzaje map wraz z ich specyfikacjami oraz typem rozgrywanych rund:
Chyba najbardziej popularny i jednocześnie lubiany typ map w grze. Inicjatywa na nich należy do terrorystów, mają oni bowiem za zadanie podłożyć ładunek
wybuchowy C4 i doprowadzenie do jego zdetonowania. Bombę podkłada się w określonym miejscu zwanym "bombsite", będącym jakimś newralgicznym
miejscem w fabule danej mapy. Takich bombsajtów jest zazwyczaj dwa, choć zdarzają się mapki z jednym bądź trzema miejscami do wysadzenia. Zadaniem CT jest
uniemożliwienie podłożenia bomby, lub w przypadku jej podłożenia uniemożliwienie zdetonowanie poprzez rozbrojenie. Zazwyczaj na to jest przewidziany
czas około pół minuty, samo rozbrojenie zabiera kilka sekund i może być skrócone o połowę o ile gracz dysponuje zestawem zwanym "defusion kit",
który może zakupić na początku rundy. Działania CT sprowadzają się do obrony bombsajtów oraz obstawiania miejsc do nich prowadzonych.
Wygrywają ci, którzy wykonają swoje założenia.
Założenia T - zdetonowanie bomby / zabicie przeciwników
Założenia CT - rozbrojenie bomby / zabicie przeciwników / utrzymanie BS-ów
Na mapach typu hostages adekwatnie do poprzednich rolę "obrońców" spełniają terroryści, zaś brygady specjalne muszą odbić
przetrzymywanych zakładników. Zakładnicy (grupka najczęściej składająca się z czterech cywilnych osób) jest więziona najczęciej w jakimś opustoszałym
budynku czy innym hangarze. Zadanie CT polega na dotarciu do zakładnikw po czym eskortowanie ich do miejsca zwanego "hostages rescue zone",
najczęściej mieszczącego się w pobliżu respawnu CT. Zadnie bardzo trudne, trzeba bowiem dotrzeć cało do zakładników, zaś później przebyć tę samą
drogę ponownie spowrotem. Zakładnicy są sterowani przez komputer, ich zabranie i wydawanie dyspozycji wygląda podobnie jak w grze Half-Life.
Zadanie terrorystów sprowadza się do obrony miejsca przetrzymywania oraz uniemożliwienie odbicia zakładników. Zakadników można zabić co jest
karane utratą wynagrodzenia, wtedy wygrywa drużyna eliminująca wszystkich przeciwników.
Założenia T - utrzymanie minimum jednego zakładnika / zabicie przeciwników
Założenia CT - uratowanie wszystkich zakadników / zabicie przeciwników
Mało lubiany typ map, chociaż niesamowicie ciekawy, wymaga on bowiem od graczy zgrania, w
pojedynkę niewiele się tu zrobi. Zadaniem CT jest bezpieczne eskortowanie VIP-a do wyznaczonego punktu na mapie. Zazwyczaj bywa to helikopter
lub pojazd opancerzony choć bywają rozmaite wariacje, zaś takich miejsc są najczęściej dwa, choć nie jest to oczywiście regułą. W rolę VIP-a wciela
się jeden z graczy CT automatycznie na początku każdej rundy, choć jest możliwość wyboru tej postaci na początku każdej mapy. Zadanie terrorystów
polega na obstawianiu newralgicznych miejsc uniemożliwiając ucieczkę VIP-a lub też jego eliminacji. Nie jest to łatwe, bowiem VIP ma bardzo silny
pancerz (200%), jednak jego uzbrojenie to tylko standardowy pistolet CT. Nie może on także podnieść żadnej broni z ziemi ani dokonywać zakupów,
wszak to osoba cywilna. Jego zabicie powoduje zwycięstwo terrorystów, zaś ucieczka to wygrana CT niezależnie od liczby pozostałych przy życiu graczy.
Założenia T - zabicie VIP-a / utrzymanie miejsc ucieczki
Założenia CT - bezpieczny eskort VIP-a / zabicie przeciwników
Niewiele jest map tego typu i nie są zbyt popularne. Jak wskazuje ich nazwa, polega ona na ucieczce terrorystów z miejsca ich
przetrzymywania (np więzienia) do określonego punktu na mapie, zaś CT nie może do tego dopuścić. T nie mogą niestety kupować broni, muszą ją zatem
sami zdobyć. W przypadku ucieczki przynajmniej połowy terrorystów wygrywają oni rozgrywkę, zaś eliminacja ich większości prowadzi do zwycięstwa CT.
Po ośmiu rozegranych rundach następuje automatyczna zmiana dotychczasowych stron. Zasady są nieco zawiłe i dość naciągane, z tego też
powodu ten typ map jest bardzo rzadko rozgrywany, nie są one zbyt lubiane.
Założenia T - ucieczka większości graczy / zabicie przeciwników
Założenia CT - utrzymanie pozycji ucieczki / zabicie przeciwników
Mapy deathmatchowe powstały stosunkowo niedawno. Gra w nie jest mocno kontrowersyjna, zasady na nich kłócą się
bowiem z podstawowymi założeniami Counter Strike'a. Mimo wszystko są bardzo lubiane z powodu lekkości i szybkiej rozgrywki, traktowane są jako
chwilowa przerwa na rozluźnienie podczas zaliczania kolejnych map. Jedyne zadanie na nich to eliminacja przeciwników, nie ma ani bomby, ani VIP-a,
ani zakładników. Aby jeszcze bardziej uprościć rozgrywkę na większości tego typu map nie ma kupowania broni, leży zaś ona w dowolnych ilościach
na respawnach graczy. Wygrywają oczywiście ci, którzy pierwsi "wykończą" drużynę przeciwną. Dość niekonwencjonalnymi rozgrywkami cechują się mapy
deathmatchowe typu aim_ gdzie rozgrywkę toczymy tylko jednym typem broni, Nie kupujemy jej ani nie zbieramy z ziemi, jest ona nam przydzielana
automatycznie na początku każdej rundy.
Założenia T - zabicie przeciwników
Założenia CT - zabicie przeciwników
Komuś kiedyś bardzo się nudziło, więc zrobił pierwszą mapę fun, a ponieważ pomysł był świeży i ciekawy, jak grzyby po
deszczu zaczęły wyrastać ich kolejne klony. Mapa fun nie spełnia jakiś określonych wymagań czy typów rozgrywki, może to być z powodzeniem mapa
defusion, hostages czy każda inna. Jej innowacja polega bowiem na czymś innym a konkretnie jak wskazuje nazwa, na wprowadzeniu do gry elementów
rozrywki i wariacji. Zazwyczaj są to rozmaite nietypowe lokacje, niekonwencjonalna grafika lub też zmienione proporcje. Mapy tego typu cechuje na
przykad rysunkowa grafika żywcem wyjęta z jakiejś kreskówki, lub też wspomniane zmienione proporcje (modne na przykad mapy typu rats, gdzie
gracze są wielkości myszy i buszują w domu, zaś wszystko inne jest naturalnych rozmiarów). Prawdziwe perełki fun są niesamowicie interaktywne,
można upiec kolegę w tosterze bądź opsikać go muchozolem, oczywiście śmiertelnym w użyciu.
Założenia T - odpowiednie dla danego typu rozgrywki
Założenia CT - odpowiednie dla danego typu rozgrywki
|
Radar jest niezwykle istotnym elementem interfejsu gracza. Jeśli dotychczas z niego nie korzystałeś, polecam zacząć to robić, albowiem bez niego gra się
praktycznie po omacku. Na naszym screenie radar jest pusty, jednak w czasie gry jest on wypełniony różnokolorowymi punkcikami, które obrazują nam
systuację jaka się dzieje na mapie. W czasie gry zawsze widzimy graczy z naszego teamu oraz ich pozycję względem naszej osoby która się mieści na
środku radaru. Punkciki przedstawiajacę naszych współtowarzyszy są w kolorze niebieskim. Na mapach wielopoziomowych w specyficzny sposób pokazani
są gracze usytuowani powyżej lub poniżej nas. Gracz używający mikrofonu lub komend radiowych posiada punkcik biały który pulsuje. Na radarze widzimy
tylko żywych graczy. Radar pokazuje również, gdzie aktualnie znajdują się zakładnicy, którzy sa przedstwaieni za pomocą koloru błękitnego, ta opcja jest
jednak dostępna wyłącznie dla drużyny CT. W przypadku gdy gramy po stronie terrorystów, gracz posiadający bombę jest przedstawiony kolorem
czerwonym, zaś bomba leżąca na ziemi to identyczny punkcik, tyle że pulsujący. Po stronie CT na mapach assassin VIP jest rónież wyróżniony innym
kolorem od pozostałych.
|
|
Okienko te jest w czasie gry niewidoczne, wywołujemy je klawiszami numerycznymi (od 1 do 5), lub za pomocą kółeczka przy
myszy. Odpowiadają, za wybór odpowiedniej broni, a mianowicie noża, broni krótkiej, broni długiej, granatu, oraz bomby w przypadku jeśli gracz takową
posiada.
|
|
Raczej bardzo rzadko używany przyrząd. Ikonka latarki sygnalizuje nam, czy jest ona aktualnie włączona czy wyłączona. W praktyce
jednak kiepsko się ona spisuje, bardziej przeszkadza niż pomaga. W sporadycznych przypadkach można sobie zaświecić aby zobaczyć "co tam się znajduje
w tej piwnicy", jednak gracze z reguły jej nie używają. Niepisanym prawem ceesowym latarki używa się w celu powiadomienia kolegi z teamu, iż
siędząca w ciemnym kącie postać nie jest wrogiem kilkakrotnie błyskając światłem. Nie należy stosować tego celem wprowadzenia przeciwnika w błąd,
jest to bowiem nadużywanie zasad fair play.
|
|
Co to jest celownik, chyba nie trzeba wyjaśniać. W zależności od rodzaju broni lub trybu celownik może zmieniać barwę,
wielkość, a także wygląd. Ponieważ standardowe celowniki czasem kiepsko się spisują, wielu graczy podmienia je na inne. Dotyczy to celowników
"zoomowych" czyli dla rozmaitych snajperek i broni z celownikiem optycznym.
|
|
Te "nożyczki", a raczej symbol kombinerek jest dostępny tylko dla drużyny CT. Pojawia się on kiedy dokonamy zakupu tak
zwanego "defusion kita", lub podniesiemy porzucony przez zmarłego kolegę. Jego posiadanie można zauważyć u innego gracza charakterystycznymi
"plecaczkami" na pasie z tyłu gracza. Dzięki niemu skracamy o połowę czas rozbrajania podłożonej bomby. Jest to niezwykle ważny element wyposażenia,
często decydujący o zwycięstwie drużyny.
|
|
Kiedy znajdujemy się na respawnie, widzimy ikonkę koszyczka. Jej obecność sygnalizuje nam, że w tym miejscu możemy dokonać
zakupów uzbrojenia oraz wyposażenia dodatkowego. Zakupów możemy dokonać tylko na początku każdej rundy w określonym czasie skonfigurowanym na
serwerze (zazwyczaj jest to pół minuty). Wiekszość graczy aby przyśpieszyć i usprawnić zakup stosuje tak zwane bindy klawiszowe, dzięki którym
za pomocą jednego klawisza można zakupić ulubioną broń z amunicją, pancerz i jeszcze kilka granatów na dokładkę.
|
|
Ikonka ta jest widoczna tylko dla graczy opowiadających się po stronie terrorystów, tylko na mapach defusion i tylko u gracza,
który akurat posiada bombę do zdetonowania. dzięki niej gracz od razu jest zorientowany, że to on jest centralną postacią w swoim teamie i jego głównym
zadaniem jest bezpieczne dotarcie na bombsajt, podłożenie bomby iraz obrona przed jej rozbrojeniem ze strony przeciwnika. Kiedy znajdujemy się na
miejscu umożliwiającym podłożenie adunku wybuchowego, ikonka zmienia kolor na czerwony.
|
|
Kiedy gramy na mapach hostages po stronie CT, czasem pojawia się nam takie "R" w kółeczku. Zazwyczaj widzimy go w
okolicach naszych respawnów, chociaż nie jest to regułą. Bardzo często na ziemi można zobaczyć brązowy kwadrat z napisami w środku. W ten sposób
symbolizowane są tak zwane "rescue zone", czyli strefy do których należy eskortować uwolnionych zakładników.
|
|
Popularnie nazywany przez graczy "HP", czyli Health Pack. To on pokazuje nam, ile "zdrówka" nam ubyło po kolejnej
konfrontacji z przeciwnikiem. Cyfra wskazująca na zero to nasz zgon. Po każdym respawnie startujemy z nową "setką", niezależnie od tego ile nam
zostało w poprzedniej rundzie.
|
|
Tak zwany "Kevlar", należy do wyposażenia dodatkowego. Zakupując taki pancerz (pełny lub tylko hełm), jesteśmy bardziej
odporni na obrażenia. Dzięki niemu możemy trochę zaoszczędzić na zdrowiu podczas starć. Po zakończonej rundzie stan procentowy naszego
pancerza jest uwzględniony w następnej, jeśli jest dośc duży nie warto zakupować nowego, jest on bowiem dość drogi.
|
|
Bardzo istotny element interfejsu, pokazuje nam bowiem ile czasu zostało do końca rundy. To dzięki niemu możemy
zorientować się czy warto walczyć z przeciwnikiem czy lepiej przeczekać, ponieważ terroryści nie mają już czasu na podłożenie bomby. W końcowych sekundach
rozgrywki czerwony kolor oraz migotanie licznika przypomina nam, że czas powoli się kończy.
|
|
Licznik ten informuje nas o stanie naszego prywatnego konta z którego dokonujemy zakupów uzbrojenia oraz wyposażenia
dodatkowego. Stan naszego konta rośnie po zakończeniu rozgrywki oraz w czasie gry podczas wykonywania zadań. Pamiętajmy, że za działania destruktywne
(zabicie kolegi z drużyny, zabicie zakładnika), licznik może się zmiejszyć. Maksymalna ilość kasy jaką możemy mieć na stanie to 16 000. Po osiągnięciu tej
liczby licznik już nie wzrasta.
|
|
Te dwie liczby informują nas, jaki jest obecnie stan naszego uzbrojenia. Liczba pierwsza ukazuje ile kul mieści się obecnie w
magazynku aktualnej broni (mała ilość zmusza do przeładowania), zaś druga liczba to nasze zapasy amunicji. Podczas przeładowywania musimy być
szczególnie ostrożni, ponieważ jesteśmy wtedy zazwyczaj bezbronni.
|
Klawisze ustawiamy w menu gry lub w pliku konfiguracyjnym config.cfg (CS 1.5) lub userconfig.cfg (CS 1.6). Każdą akcję możemy
przysposobić dla maksymalnie dwóch klawiszy. Poniższa tabelka przedstawia ustawienia domyślne producentów gry.
|
Buy Menu |
B |
główne menu kupowania ekwipunku |
|
Buy Equipment Menu |
O |
menu kupowania ekwipunku |
|
Buy Primary Ammo |
, |
zakup podstawowej amunicji |
|
Buy Secondary Ammo |
. |
zakup dodatkowej amunicji |
|
Select Team |
M |
wybór drużyny |
|
Standard Radio Messages |
Z |
standardowe komendy radiowe |
|
Group Radio Messages |
X |
grupujące komendy radiowe |
|
Report Radio Messages |
C |
raportujące komendy radiowe |
|
Move Forward |
W / |
ruch do przodu |
|
Move Back |
S / |
ruch do tyłu |
|
Turn Left |
|
obrót w lewo |
|
Turn Right |
|
obrót w prawo |
|
Move Left (Strafe) |
A |
ruch w lewo |
|
Move Right (Strafe) |
D |
ruch w prawo |
|
Jump |
SPACE |
podskok |
|
Duck |
CTRL |
przysiad |
|
Swim Up |
' |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Swim Down |
/ |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Look Up |
PGUP |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Look Down |
PGDOWN |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Look Straight Ahead |
END |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Strafe Modifier |
ALT |
opcjonalnie |
|
Mouse Look Modifier |
; |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Keyboard Look Modifier |
INS |
niepotrzebne gdy używasz myszy |
|
Fire |
ENTER / |
strzał |
|
Special Weapon Function |
\ / |
dodatkowe funkcje danej broni |
|
Reload Weapon |
R |
przeładowanie broni |
|
Drop Current Weapon |
G |
porzucenie trzymanej broni |
|
Use |
E |
klawisz użycia |
|
Walk |
SHIFT |
wolne chodzenie |
|
Night vision goggles |
N |
użycie zakupionych gogli |
|
Flashlight |
F |
wł. / wył. latarki |
|
Spray Logo |
T |
malowanie ustawionego loga |
|
Menu Item 0 |
0 |
wybór ekwipunku 0 |
|
Menu Item 1 |
1 |
wybór ekwipunku 1 |
|
Menu Item 2 |
2 |
wybór ekwipunku 2 |
|
Menu Item 3 |
3 |
wybór ekwipunku 3 |
|
Menu Item 4 |
4 |
wybór ekwipunku 4 |
|
Menu Item 5 |
5 |
wybór ekwipunku 5 |
|
Menu Item 6 |
6 |
wybór ekwipunku 6 |
|
Menu Item 7 |
7 |
wybór ekwipunku 7 |
|
Menu Item 8 |
8 |
wybór ekwipunku 8 |
|
Menu Item 9 |
9 |
wybór ekwipunku 9 |
|
Previous Weapon |
[ / |
poprzednia broń |
|
Next Weapon |
] / |
następna broń |
|
Last Used Weapon |
Q |
ostatnio użyta broń |
|
Display Multiplayer Scores |
TAB |
wyświetlanie tabeli graczy i wyników |
|
Recap Mission Briefing |
I |
założenia gry |
|
Chat Message |
Y |
pisanie wiadomości do wszystkich |
|
Team Chat Message |
U |
pisanie wiadomości do drużyny |
|
Take Screen Shot |
F5 |
tworzenie zrzutu ekranu gry |
Każda nasza czynność w grze jest wynagradzana według specjalnego taryfikatora. W zależności od wykonanego zadania dostajemy odpowiednią ilość
gotowki, za którą możemy kupować uzbrojenie oraz wyposażenie dodatkowe. Stan naszej kasy wzrasta po zakończeniu każej rundy, zaś zakupów
dokonujemy zawsze na początku każdej następnej. Maksymalny stan kasy wynosi domyślnie 16 000 dolarów, później "pracujemy za darmo", zaś mapę
startujemy zawsze z sumą 800 dolarów. To są ustawienia domyślne i ogólnie obowiązujące, choć na niektórych serwerach można spotkać start z
większą ilością gotówki. Poniższa tabela przedstawia cennik za poszczególne wykonane zadania.
Zabicie przeciwnika |
$300 dla gracza |
Zabicie kolegi z teamu |
-$3300 dla gracza |
Uratowanie zakładnika |
$1000 dla gracza, $150 dla teamu |
Zabicie zakładnika |
-$1500 dla gracza |
Dotknięcie zakładnika |
$150 dla gracza, po $100 dla teamu |
Zdetonowanie bomby (wygrana T) |
$2750 dla każdego Terrorysty |
Wygrana przez eliminację na mapie cs |
$2000 dla każdego z wygranej drużyny |
Wygrana przez eliminację na mapie de |
$2500 dla każdego z wygranej drużyny |
Rozbrajenie bomby |
$2750 dla każdego CT |
Uratowanie zakładników (wygrana CT) |
$2000 dla każdego CT + premia |
Premia za przetrwanie zakładnika |
$150 dla każdego w teamie |
Premia za uratowanego zakładnika |
$250 za głowę dla wszystkich CT |
Po przegranej rundzie |
$1400 na głowę |
Po 3 przegranych pod rząd |
$1400 + $500 za rundę (max $2900) |
Proszę zauważyć, że najwyżej punktowane są wykonanie pełnych skomplikowanych zadań narzucone przez grę (zdetonowanie bomby, uratowanie
zakładników), zaś za samo zabicie przeciwnika dostajemy niewiele. Ma to na celu wymuszenie u graczy zespołowej wspólpracy i granie według założeń.
Samotnicy biegający w celu samej eliminacji wroga zbytnio się nie wzbogacą. Podobnie zabieranie gotówki za zabijanie zakładników lub kolegów z teamu
ma na celu zniechęcenie graczy do takich zachowań. Oprócz utraty gotówki bywają karani także w inny sposób (śmierć w następnej rundzie, lub usunięciue
z gry), co zależy od zainstalowanego pluginu na danym serwerze.
Świat Counter Strike rządzi się wlasnymi niepisanymi prawami. Można śmiało powiedzieć, że to już swoista internetowa i multiplayerowa subkultura.
Wiele praw jest nigdzie nie spisanych a jednak obowiązują podczas gry na serwerach. Oczywiście nie wszyscy gracze ich przestrzegają, nie na wszystkich
serwerach obowiązują. Jednak aby uniknąć niepożądanych nieprzyjemności powinniśmy ich bezwzględnie przestrzegać, to wyrobi wśród nas opinię gracza
dżentelmena. Jeśli wchodzimy do gry na nieznany nam serwer, obojętnie jakie na nim panują zasady, powinniśmy przestrzegać poniższych porad, albowiem
one z pewnością ujmy nam nie przyniosą. Poza tym winniśmy na nowym serwerze podpatrywać innych graczy, jednak uważajmy. Jeśli źle czujemy się
wśród tych zasad, lepiej poszukajmy serwera bardziej pasującego co do naszych oczekiwań. Zwróćmy szczególną uwagę na zachowanie się adminów,
według staropolskiego przysłowia "Jaki pan, taki kram". Pamiętajmy, że niemal wszyscy gracze są "bywalcami" jakiś serwerów, jeśli zatem my także
chcemy "zapuścić korzenie" gdzieś na dłużej, zapuśćmy je tam, gdzie czujemy się najlepiej. Poniżej przedstawiam tak zwane "bezpieczne" porady, ich
stosowanie nie będzie rzutowało na nas negatywnie, a na kulturalnych serwerach wyrobi wśród nas opinię gracza dźentelmena.
Zasada nr 1 - witajmy się z innymi
W przeciwieństwie do innych gier multiplayerowych, w Counter Strike'u gracze są bardzo gadatliwi. Wynika to poniekąd z faktu,
że tu "na wszystko jest czas". Ponieważ po śmierci każdy jest zmuszony czekać na kolejny respawn, gracze umilają sobie ten czas rozmowami ze sobą.
Naturalnie nowi gracze bywają zazwyczaj ignorowani, jednak po pewnym czasie stają się bywalcami, zauważanymi przez pozostałych. Bądźmy zatem
kulturalni i po wejściu na serwer witajmy się z innymi graczami, zaś przed jego opuszczeniem żegnajmy.
Zasada nr 2 - nie przeklinaj
Pokaż, że jeste kulturalny. Na wielu serwerach przeklinanie jest zabronione, choć oczywiście bywają wyjątki. Nawet jeśli
przeklinanie jest dozwolone, nie ma sensu tego robić według przysłowia "jeśli wejdziesz między wrony...", wyrabia nam to bowiem ze nawyki na
przyszłość. Gracz który nie przeklina, pokazuje innym swoją wyższość, nie daje się ponieść emocjom, cechuje go zimna krew.
Zasada nr 3 - nie obrażaj innych graczy
Pamiętaj, że gracz to też człowiek. Taki sam jak ty i podobnie jak ty posiada swoje uczucia. Dlatego wręcz zabronione jest
obrażanie innych graczy i surowo karane przez adminów serwerów. Czasem możesz się spotkać z docinkami jakie zaprzyjaźnienie ze sobą gracze
serwują sobie wzajemnie. Jednak zawsze są one w granicach przyzwoitości, za które gracze się nie obrażają.
Zasada nr 4 - nie cheatuj
Cheatowanie (popuralnie nazywane czitowaniem) jest największym przestępstwem w opinii innych graczy. Karane jest
banowaniem na serwerze i to permanentnym, czyli już więcej na ten serwer już nie wejdziesz. Czitowanie, to w skrócie oszukiwanie innych za pomocą
programów, dzięki którym graczowi "łatwiej się strzela", widzi i zabija poprzez ściany czy szybciej biega.
Na serwerach są instalowane zabezpieczenia, jednak cziterzy na wszelkie sposoby starają się je omijać. Walka z cziterami przypomina walkę z wiartakami,
na każde nowe zabezpieczenie powstają szybko programy je omijające. Starajmy się grać uczciwie od początku i nie instalujmy cheatów nawet z
ciekawości.
Zasada nr 5 - nie zabijaj kolegów z drużyny
Counter Strike to nie Quake. Tu nie strzela się do wszystkiego co się rusza. Pamiętajmy, że kolegę ze swojego teamu możemy
zabić równie łatwo jak wroga. Wprawdzie na niektórych serwerach ta funkcja jest wyłączona poprzez tak zwany "friendlyfire", jednak jest to na ogół
nie lubiane, gdyż zabija realizm gry. Wprawdzie na serwerach są instalowane rozmaite pluginy w rozmaity sposób "doceniające" graczy popełniających
tak zwany "TK" (Team Killing), mimo wszystko powinniśmy sobie wyrobić odpowiednie zachowanie w takim przypadku. Jeśli zdarzy się nam zabicie lub
postrzelenie kolegi z drużyny, powinniśmy go bezwzględnie przeprosić, jeśli zaś my zostaniemy poszkodowani, w żadnym wypadku nie wolno nam
wyskakiwać na gracza z przysłowiowym "ryjem". Wielu graczy ma bardzo brzydki nawyk "żegnania się" z graczami za pomocą TK, nie znaczy to jednak,
że musimy być tacy sami.
Zasada nr 6 - nie bądmy rasistami
W Internecie nie ma granic ma granic międzynarodowych. Dlatego bardzo często chodzimy grać na zagraniczne serwery
zwabieni atrakcyjnym pingiem lub mapką, bardzo często też gościmy graczy zza granicy na rodzimych serwerach. Między graczami często wychodzi do
wymiany zdań w języku angielskim. Pamiętajmy jednak, że w żadnym wypadku nie wypada nam obrażać takich graczy ani naśmiewać się z ich
narodowości. Pokażmy, że Polak jest europejczykiem na światowym poziomie.
Zasada nr 7 - nie fejkuj
Slangowe określenie "fejkowania" oznacza, że gracz podszywa się pod inną osobę lub klan do którego nie
należy. Bywają gracze, którzy pragną się dowartościować zakadając tag jakiegoś znanego klanu, lub innej osoby. Nie powinniśmy tego czynić a na takich
graczy patrzeć z ignorancją. Ponadto powinniśmy unikać dwch rzeczy, które nie są wprawdzie w jakiś szczególny sposób piętnowane, jednak przez
wielu niemile widziane. Po pierwsze grajmy pod jednym nickiem, nie zmieniajmy ich jak rękawiczki, one bowiem utożsamijają się z naszą osobą.
Po drugie nie strosujmy w@r3z()wy(H nicków, które jesteśmy w stanie przeczytać tylko my sami. Counter Strike to nie IRC.
Zasada nr 8 - nie flooduj
Przez "floodowanie" rozumiemy powtarzanie kilka razy tej samej wiadomości pod rząd. Ponieważ w CS-ie okienko chatu
to tylko kilka linijek które się przesuwają po napisaniu nowej, takie zachowanie przeszkadza graczom w prowadzeniu rozmowy. Floodowanie jest
poczytywane jako nachalność gracza który chce koniecznie aby inni przeczytali co to on też ma do zakomunikowania.
Zasada nr 9 - nie przechwalaj się
Nigdy nie traktuj innych z wyższością. Nie mów jaki to ty jesteś wymiatacz a inni to "lamki". W końcu nie każdy gra w tę
grę 5 lat po 10 godzin dziennie, ma łącze 20 MBit i komputer z procesorem sterowanym światłem. kiedyś i ty możesz traficz na gracza który jest
lepszy od ciebie. Na szczególną pogarde zasługują gracze, którzy po trzech rundach mają 20 fragów i mówią, że im dzisiaj "cienko" idzie.
Zasada nr 10 - nie blokuj
Gra w CS-a wymaga wspólnych działań. Niestety bardzo często zdarza się, że niektórzy gracze grają tylko dla siebie i dla
własnych zwycięstw. Najgorsi to tacy, którzy blokują innych graczy z drużyny. Do najczęstszego blokowania dochodzi w ciasnych pomieszczeniach, tunelach i w
przejściach uniemożliwiając innym prowadzenie rozgrywki. Szczególnie przykrzy są gracze "wciskający" się na siłę przed celownik innego gracza
w celu zajęcia jego pozycji. Takiego gracza możesz spokojnie posłać do "wszystkich diabłów", zawsze jednak czyń to kulturalnie, aby go nie urazić
wulgarnym słowem.
Zasada nr 11 - nie raszuj
O raszowaniu w CS-ie możnaby napisać książkę wielkości encyklopedii. Rasz (z ang. "rush") oznacza szybki atak na pozycje
wroga. Niestety każdy serwer rządzi się własnymi prawami, na jednych jest to dozwolone, na innych nie. Generalnie jednak nie powinno się raszować
w drużynach, których zadaniem jest obrona (na mapach defusion CT broni bombsajtów, na mapach cs Terro zakładników). Wielu graczy obronę nazywa
w chwilach złości "kampieniem" (patrz zasada nr 12), co jest błędnym stwierdzeniem, bowiem głównym zadaniem w CS-ie jest wypełnianie założeń na mapie
a nie eksterminacja graczy w bezpośrednim starciu.
Zasada nr 12 - nie kamp
Poprzez "kampienie" uważane jest przesiadywanie w ciemnym kącie i czekanie, aż wróg sam nawinie się pod lufę. Według
założeń gry, jest to operacja dozwolona, choć przez wielu opacznie rozumiana. Przyjęło się, że drużyna atakująca nie powinna kampić tylko
atakować. Nie jest to do końca zgodne z prawdą, gdyż na wypełnienie założeń mają czas przewidziany na daną rundę, nigdzie nie jest wymagane, aby
na przykład podłożyć bombę w pierwszej minucie gry. Za ewidentne kampienie uważa się, kiedy gracz sam zostaje na mapie z drużyny której zadaniem jest atakowanie.
Czasem dochodzi do takich sytuacji, że ostatni terrorysta siedzi z bombą w kącie, zaś ostatni CT zamiast pilnować bombsajtu biega po mapie w poszukiwaniu "fraga",
czyli bezsensownie "raszuje" (patrz zasada nr 11).
Zasada nr 12 - graj "fair play"
W Counter Stike'u obowiązuje uczciwość. Nie dotyczy to tylko unikanie czitów, ale także gra według reguł fair play. Nie powinno
się nigdy błyskać latarką w stronę wroga, gdyż według niepisanych zasad w ten sposób informuje się kolegę z teamu iż my, to nie wróg. Bardzo często gdy
na mapie zostaje po jednym graczu z drużyny zachodzi tak zwany "pojedynek na kosy". Jeden z graczy proponuje drugiemu rozstrzygnięcie rundy walką
tylko na noże sygnalizując to "ciachaniem" ścian. Możemy się wtedy zgodzić na taką walkę lub nie. Jeśli się zgadzamy postępujemy ponownie jak przeciwnik,
czyli tniemy po ścianach. Jeśli nie chcemy walczyć (np mamy mało życia) musimy napisać to aby wróg wiedział, że walczymy normalnie. Niedopuszczalne jest
przyjęcie walki na noże, a kiedy przeciwnik się zbliży zabicie go z broni palnej. Takie zachowanie może zostać ukarane kickiem, a nawet banem na serwerze.
Zasada nr 13 - nie zabijaj zakładników
Zabicie wszystkich zakadników to nie tylko przepadek wynagrodzenia. W tym momencie zmieniają się zasady gry, wygrywa
drużyna która wyeliminuje wszystkich przeciwników. Mimo wszystko takie zachowanie jest nieetyczne i bardzo często karane przez adminów. Nie dotyczy
to jednak sytuacji, kiedy zakładnik zginie zabity przypadkiem.
Zasada nr 14 - nie porzucaj bomby
Bardzo często zdarza się, że gracz terrorysta który na początku rundy otrzymał bombę porzuca ją na respawnie. Nie jest to mile widziane,
wielu może bowiem tego nie zauważyć. Jeśli chcemy "pozbyć" się bomby (w przypadku gdy zamierzamy np snajperką osłaniać drużynę na odległość),
winniśmy o fakcie porzucenia powiadomić innych graczy, lub "podrzucić" ją innemu graczowi co nie jest karalne, choć przez wielu poczytywane jako nietakt.
Zasada nr 15 - nie nadużywaj voice coma
Od pewnego czasu gracze mogą się porozumiewać głosowo, za pomocą mikrofonu. Wiadomo, rozmowa jest szybsza niż pisanie i
bardziej treściwa niż te kilka komend radiowych jakie oferuja nam gra. Poza tym nie rozprasza tak, jak klepanie w klawiaturę. Jednak wielu graczy urządza
sobie istne pogawędki na serwerze. O ile dotyczą jeszcze samej akcji i rozstawienia oraz informowanie o pozycjach wroga są w granicach normy, jednak
niektórzy lubią rozmawiać na inne tematy tym samym rozpraszając pozostałych graczy. Oczywiście zawsze danego gracza można "zmutować" (przytrzymać
TAB i kliknąć PPM na nicku gracza), starajmy się jednak unikać takich rozmów, są zazwyczaj źle odbierane przez innych.
D Z I A Ł P R O W A D Z I - K A R B U L O T
|
|
|
|