ZASADY GRY W PIGULCE
   RODZAJE MAP I ZALOZENIA
   INTERFEJS GRY
   DOMYŚLNA KLAWISZOLOGIA
   CENNIK ZA OSIAGNIECIA
   PORADY GRACZA
 
 
BORG ma ju 8035 dni
 
 


    Jeśli dotychczas grywałeś w takie gry multiplayer jak Quake czy Unreal Tournament, zasady gry w Counter Strike mogą nieco cię zaszokować. O ile w tamtych grach rozgrywka polega przede wszystkim na kolejnym zaliczaniu fragów, gdzie ich zdobyta ilość decyduje o indywidualnym zwycięstwie, tak w Counter Strike jest zupełnie inaczej. Ta gra nie jest bowiem turniejem mającym na celu wyłonienie najlepszego gracza na mapie, zmusza do wspólnych działań drużynowych. Wprawdzie w innych grach istnieje tryb kooperacji, jednak jest on traktowany raczej po macoszemu, gramy wprawdzie w drużynach, ale sprowadza się on jedynie do tego, że dalej indywidualnie zbieramy fragi, zaś jedyną różnicą jest to, że nie możemy zabić kolegi z teamu.
    Counter Strike wyznacza bowiem nowe horyzonty i wymusza na graczu nowe tryby rozgrywki, zupełnie nieznane w innych grach multiplayerowych. Już po wejściu na serwer od razu widzimy pierwszą zmianę. Musimy bowiem zdecydować się, w którym z dwóch teamów chcemy grać. Możemy opowiedzieć się po stronie Terrorystów bądź Brygady Antyterrorystycznej. W zależności od typu mapy, dany team prowadzi działania bądź zaczepne, bądź też obronne. Typy map i ich założenia są wyszczególnione w dalszej częsci tego tekstu. Oczywiście podczas gry możemy zmienić nasz team. Czasem za nas robi to sam serwer w celu wyrównania składów, czasem robią to sami gracze, choć czasami nie jest to mile widziane.
    Inną innowacją jest tryb rozgrywki podzielony na tury. Każda runda polega na tym, że dany team respawnuje się w swoim określonym punkcie mapy. Po dokonaniu niezbędnych zakupów uzbrojenia i wyposażenia dodatkowego rusza do ataku w celu wypełnienia swojej misji. I tutaj graczy przyzwyczajonych do błyskawicznych respawnów po śmierci oraz "doładowywania" się leżącymi na ziemie apteczkami i magazynkami spotka zawód, albowiem w Counter Strike'u czegoś takiego po prostu nie ma. Rundę zaczynamy oczywiście ze stuprocentowym "zdrowiem", możemy dokupić do tego pancerz, ale w czasie gry nie ma żadnej możliwości aby odnowić stracone w czasie starć zdrowie. Musi nam ono wystarczyć do końca rundy, jeśli zaś zginiemy, musimy czekać na jej zakończenie. Wymusza to na graczu ostrożniejszej gry i oszczędzania swojego zdrowia. Szybkie bieganie szybko kończy się bowiem śmiercią i oczekiwaniem na kolejną rundę i kolejny respawn, poza tym kłoci się nieco z założeniami.
    Broń to kolejny rozdział z którego Counter Strike może być szczególnie dumna. Podobnie jak w przypadku medkitów, nie zbieramy jej z ziemi ale zakupujemy na początku każdej rundy. Oczywiście można podnieść broń upuszczoną przez zabitego kolegę bądź przeciwnika, ale to wszystko. Broń ma taką pojemność amunicji jaką zostawił nam poprzednik, dokupienie magazynków lub ich zbieranie jest już niemożliwe. Jak przystało na realizm, możemy mieć przy sobie po jednej sztuce broni krótkiej, długiej i nożu, oraz określonej liczby granatów. Nie dźwigamy ze sobą całego arsenału jak w przypadku innych gier. Jeśli zaś chodzi o realizm używania broni jest on wykonany perfekcyjnie. Każda z nich zachowuje się dokładnie jak jej rzeczywisty pierwowzór, magazynki mają określoną pojemność, po ich zużyciu musimy zaś broń przeładować. Całe to wyposażenie zakupujemy za pieniądze zdobyte w poprzednich rundach, zaś stan naszej kasy zależy od sukcesów naszego teamu, wypełnianych założeń i liczby zabitych przez nas wrogów, ale także i przyjaciół czy zakładników.
    Zdobywane pieniądze to również nowość w rozgrywkach multiplayerowych FPP. Od jej stanu bowiem zależy czy gramy dobrą drogą bronią i mamy lepsze opancerzenie czy też zmuszeni jesteśmy grać średniej jakości klamotami bądź zbierać porzucone giwery na ziemi. Zakupów dokonujemy tylko na początku rundy w określonym czasie, zaś kupić możemy praktycznie wszystko (w rozsądnych oczywiście ilościach). Kupić można dodatkową broń, amunicję, granaty, pancerz, narzędzia przyśpieszające rozbrajanie bomby oraz gogle. Pieniądze zaś zdobywamy teamowo za wykonywanie zadań bądź też indywidualnie za zabitych wrogów. Aby wymusić na graczu wspólną grę drużynową, najlepsze zyski przynosi zdetonowanie bomby bądź też uratowanie zakadników, zabicie przeciwnika to zazwycza nędzne grosze. Aby nie było zbyt słodko w grze istnieją również punkty karne polegające na odebraniu nam określonej sumy w przypadku zabicia kolegi z naszej drużyny bądź zakładnika.




    W Counter Strike'u mamy podział na tak zwane typy map. W zależności od rodzaju mapy, dany team prowadzi działania zaczepne lub obronne, choć na niektórych mapach nie ma wypełniania założeń, liczy się czysta walka. Zdarzają się też mapy będące połączeniem dwóch typów, gdzie wygrywa drużyna pierwsza wykonujące swoje zadanie. Poniżej przedstawiono najbardziej popularne rodzaje map wraz z ich specyfikacjami oraz typem rozgrywanych rund:


    Chyba najbardziej popularny i jednocześnie lubiany typ map w grze. Inicjatywa na nich należy do terrorystów, mają oni bowiem za zadanie podłożyć ładunek wybuchowy C4 i doprowadzenie do jego zdetonowania. Bombę podkłada się w określonym miejscu zwanym "bombsite", będącym jakimś newralgicznym miejscem w fabule danej mapy. Takich bombsajtów jest zazwyczaj dwa, choć zdarzają się mapki z jednym bądź trzema miejscami do wysadzenia. Zadaniem CT jest uniemożliwienie podłożenia bomby, lub w przypadku jej podłożenia uniemożliwienie zdetonowanie poprzez rozbrojenie. Zazwyczaj na to jest przewidziany czas około pół minuty, samo rozbrojenie zabiera kilka sekund i może być skrócone o połowę o ile gracz dysponuje zestawem zwanym "defusion kit", który może zakupić na początku rundy. Działania CT sprowadzają się do obrony bombsajtów oraz obstawiania miejsc do nich prowadzonych. Wygrywają ci, którzy wykonają swoje założenia.
    • Założenia T - zdetonowanie bomby / zabicie przeciwników
    • Założenia CT - rozbrojenie bomby / zabicie przeciwników / utrzymanie BS-ów


    Na mapach typu hostages adekwatnie do poprzednich rolę "obrońców" spełniają terroryści, zaś brygady specjalne muszą odbić przetrzymywanych zakładników. Zakładnicy (grupka najczęściej składająca się z czterech cywilnych osób) jest więziona najczęciej w jakimś opustoszałym budynku czy innym hangarze. Zadanie CT polega na dotarciu do zakładnikw po czym eskortowanie ich do miejsca zwanego "hostages rescue zone", najczęściej mieszczącego się w pobliżu respawnu CT. Zadnie bardzo trudne, trzeba bowiem dotrzeć cało do zakładników, zaś później przebyć tę samą drogę ponownie spowrotem. Zakładnicy są sterowani przez komputer, ich zabranie i wydawanie dyspozycji wygląda podobnie jak w grze Half-Life. Zadanie terrorystów sprowadza się do obrony miejsca przetrzymywania oraz uniemożliwienie odbicia zakładników. Zakadników można zabić co jest karane utratą wynagrodzenia, wtedy wygrywa drużyna eliminująca wszystkich przeciwników.
    • Założenia T - utrzymanie minimum jednego zakładnika / zabicie przeciwników
    • Założenia CT - uratowanie wszystkich zakadników / zabicie przeciwników


    Mało lubiany typ map, chociaż niesamowicie ciekawy, wymaga on bowiem od graczy zgrania, w pojedynkę niewiele się tu zrobi. Zadaniem CT jest bezpieczne eskortowanie VIP-a do wyznaczonego punktu na mapie. Zazwyczaj bywa to helikopter lub pojazd opancerzony choć bywają rozmaite wariacje, zaś takich miejsc są najczęściej dwa, choć nie jest to oczywiście regułą. W rolę VIP-a wciela się jeden z graczy CT automatycznie na początku każdej rundy, choć jest możliwość wyboru tej postaci na początku każdej mapy. Zadanie terrorystów polega na obstawianiu newralgicznych miejsc uniemożliwiając ucieczkę VIP-a lub też jego eliminacji. Nie jest to łatwe, bowiem VIP ma bardzo silny pancerz (200%), jednak jego uzbrojenie to tylko standardowy pistolet CT. Nie może on także podnieść żadnej broni z ziemi ani dokonywać zakupów, wszak to osoba cywilna. Jego zabicie powoduje zwycięstwo terrorystów, zaś ucieczka to wygrana CT niezależnie od liczby pozostałych przy życiu graczy.
    • Założenia T - zabicie VIP-a / utrzymanie miejsc ucieczki
    • Założenia CT - bezpieczny eskort VIP-a / zabicie przeciwników


    Niewiele jest map tego typu i nie są zbyt popularne. Jak wskazuje ich nazwa, polega ona na ucieczce terrorystów z miejsca ich przetrzymywania (np więzienia) do określonego punktu na mapie, zaś CT nie może do tego dopuścić. T nie mogą niestety kupować broni, muszą ją zatem sami zdobyć. W przypadku ucieczki przynajmniej połowy terrorystów wygrywają oni rozgrywkę, zaś eliminacja ich większości prowadzi do zwycięstwa CT. Po ośmiu rozegranych rundach następuje automatyczna zmiana dotychczasowych stron. Zasady są nieco zawiłe i dość naciągane, z tego też powodu ten typ map jest bardzo rzadko rozgrywany, nie są one zbyt lubiane.
    • Założenia T - ucieczka większości graczy / zabicie przeciwników
    • Założenia CT - utrzymanie pozycji ucieczki / zabicie przeciwników


    Mapy deathmatchowe powstały stosunkowo niedawno. Gra w nie jest mocno kontrowersyjna, zasady na nich kłócą się bowiem z podstawowymi założeniami Counter Strike'a. Mimo wszystko są bardzo lubiane z powodu lekkości i szybkiej rozgrywki, traktowane są jako chwilowa przerwa na rozluźnienie podczas zaliczania kolejnych map. Jedyne zadanie na nich to eliminacja przeciwników, nie ma ani bomby, ani VIP-a, ani zakładników. Aby jeszcze bardziej uprościć rozgrywkę na większości tego typu map nie ma kupowania broni, leży zaś ona w dowolnych ilościach na respawnach graczy. Wygrywają oczywiście ci, którzy pierwsi "wykończą" drużynę przeciwną. Dość niekonwencjonalnymi rozgrywkami cechują się mapy deathmatchowe typu aim_ gdzie rozgrywkę toczymy tylko jednym typem broni, Nie kupujemy jej ani nie zbieramy z ziemi, jest ona nam przydzielana automatycznie na początku każdej rundy.
    • Założenia T - zabicie przeciwników
    • Założenia CT - zabicie przeciwników


    Komuś kiedyś bardzo się nudziło, więc zrobił pierwszą mapę fun, a ponieważ pomysł był świeży i ciekawy, jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać ich kolejne klony. Mapa fun nie spełnia jakiś określonych wymagań czy typów rozgrywki, może to być z powodzeniem mapa defusion, hostages czy każda inna. Jej innowacja polega bowiem na czymś innym a konkretnie jak wskazuje nazwa, na wprowadzeniu do gry elementów rozrywki i wariacji. Zazwyczaj są to rozmaite nietypowe lokacje, niekonwencjonalna grafika lub też zmienione proporcje. Mapy tego typu cechuje na przykad rysunkowa grafika żywcem wyjęta z jakiejś kreskówki, lub też wspomniane zmienione proporcje (modne na przykad mapy typu rats, gdzie gracze są wielkości myszy i buszują w domu, zaś wszystko inne jest naturalnych rozmiarów). Prawdziwe perełki fun są niesamowicie interaktywne, można upiec kolegę w tosterze bądź opsikać go muchozolem, oczywiście śmiertelnym w użyciu.
    • Założenia T - odpowiednie dla danego typu rozgrywki
    • Założenia CT - odpowiednie dla danego typu rozgrywki






Radar jest niezwykle istotnym elementem interfejsu gracza. Jeśli dotychczas z niego nie korzystałeś, polecam zacząć to robić, albowiem bez niego gra się praktycznie po omacku. Na naszym screenie radar jest pusty, jednak w czasie gry jest on wypełniony różnokolorowymi punkcikami, które obrazują nam systuację jaka się dzieje na mapie. W czasie gry zawsze widzimy graczy z naszego teamu oraz ich pozycję względem naszej osoby która się mieści na środku radaru. Punkciki przedstawiajacę naszych współtowarzyszy są w kolorze niebieskim. Na mapach wielopoziomowych w specyficzny sposób pokazani są gracze usytuowani powyżej lub poniżej nas. Gracz używający mikrofonu lub komend radiowych posiada punkcik biały który pulsuje. Na radarze widzimy tylko żywych graczy. Radar pokazuje również, gdzie aktualnie znajdują się zakładnicy, którzy sa przedstwaieni za pomocą koloru błękitnego, ta opcja jest jednak dostępna wyłącznie dla drużyny CT. W przypadku gdy gramy po stronie terrorystów, gracz posiadający bombę jest przedstawiony kolorem czerwonym, zaś bomba leżąca na ziemi to identyczny punkcik, tyle że pulsujący. Po stronie CT na mapach assassin VIP jest rónież wyróżniony innym kolorem od pozostałych.

Okienko te jest w czasie gry niewidoczne, wywołujemy je klawiszami numerycznymi (od 1 do 5), lub za pomocą kółeczka przy myszy. Odpowiadają, za wybór odpowiedniej broni, a mianowicie noża, broni krótkiej, broni długiej, granatu, oraz bomby w przypadku jeśli gracz takową posiada.

Raczej bardzo rzadko używany przyrząd. Ikonka latarki sygnalizuje nam, czy jest ona aktualnie włączona czy wyłączona. W praktyce jednak kiepsko się ona spisuje, bardziej przeszkadza niż pomaga. W sporadycznych przypadkach można sobie zaświecić aby zobaczyć "co tam się znajduje w tej piwnicy", jednak gracze z reguły jej nie używają. Niepisanym prawem ceesowym latarki używa się w celu powiadomienia kolegi z teamu, iż siędząca w ciemnym kącie postać nie jest wrogiem kilkakrotnie błyskając światłem. Nie należy stosować tego celem wprowadzenia przeciwnika w błąd, jest to bowiem nadużywanie zasad fair play.

Co to jest celownik, chyba nie trzeba wyjaśniać. W zależności od rodzaju broni lub trybu celownik może zmieniać barwę, wielkość, a także wygląd. Ponieważ standardowe celowniki czasem kiepsko się spisują, wielu graczy podmienia je na inne. Dotyczy to celowników "zoomowych" czyli dla rozmaitych snajperek i broni z celownikiem optycznym.

Te "nożyczki", a raczej symbol kombinerek jest dostępny tylko dla drużyny CT. Pojawia się on kiedy dokonamy zakupu tak zwanego "defusion kita", lub podniesiemy porzucony przez zmarłego kolegę. Jego posiadanie można zauważyć u innego gracza charakterystycznymi "plecaczkami" na pasie z tyłu gracza. Dzięki niemu skracamy o połowę czas rozbrajania podłożonej bomby. Jest to niezwykle ważny element wyposażenia, często decydujący o zwycięstwie drużyny.

Kiedy znajdujemy się na respawnie, widzimy ikonkę koszyczka. Jej obecność sygnalizuje nam, że w tym miejscu możemy dokonać zakupów uzbrojenia oraz wyposażenia dodatkowego. Zakupów możemy dokonać tylko na początku każdej rundy w określonym czasie skonfigurowanym na serwerze (zazwyczaj jest to pół minuty). Wiekszość graczy aby przyśpieszyć i usprawnić zakup stosuje tak zwane bindy klawiszowe, dzięki którym za pomocą jednego klawisza można zakupić ulubioną broń z amunicją, pancerz i jeszcze kilka granatów na dokładkę.

Ikonka ta jest widoczna tylko dla graczy opowiadających się po stronie terrorystów, tylko na mapach defusion i tylko u gracza, który akurat posiada bombę do zdetonowania. dzięki niej gracz od razu jest zorientowany, że to on jest centralną postacią w swoim teamie i jego głównym zadaniem jest bezpieczne dotarcie na bombsajt, podłożenie bomby iraz obrona przed jej rozbrojeniem ze strony przeciwnika. Kiedy znajdujemy się na miejscu umożliwiającym podłożenie adunku wybuchowego, ikonka zmienia kolor na czerwony.

Kiedy gramy na mapach hostages po stronie CT, czasem pojawia się nam takie "R" w kółeczku. Zazwyczaj widzimy go w okolicach naszych respawnów, chociaż nie jest to regułą. Bardzo często na ziemi można zobaczyć brązowy kwadrat z napisami w środku. W ten sposób symbolizowane są tak zwane "rescue zone", czyli strefy do których należy eskortować uwolnionych zakładników.

Popularnie nazywany przez graczy "HP", czyli Health Pack. To on pokazuje nam, ile "zdrówka" nam ubyło po kolejnej konfrontacji z przeciwnikiem. Cyfra wskazująca na zero to nasz zgon. Po każdym respawnie startujemy z nową "setką", niezależnie od tego ile nam zostało w poprzedniej rundzie.

Tak zwany "Kevlar", należy do wyposażenia dodatkowego. Zakupując taki pancerz (pełny lub tylko hełm), jesteśmy bardziej odporni na obrażenia. Dzięki niemu możemy trochę zaoszczędzić na zdrowiu podczas starć. Po zakończonej rundzie stan procentowy naszego pancerza jest uwzględniony w następnej, jeśli jest dośc duży nie warto zakupować nowego, jest on bowiem dość drogi.

Bardzo istotny element interfejsu, pokazuje nam bowiem ile czasu zostało do końca rundy. To dzięki niemu możemy zorientować się czy warto walczyć z przeciwnikiem czy lepiej przeczekać, ponieważ terroryści nie mają już czasu na podłożenie bomby. W końcowych sekundach rozgrywki czerwony kolor oraz migotanie licznika przypomina nam, że czas powoli się kończy.

Licznik ten informuje nas o stanie naszego prywatnego konta z którego dokonujemy zakupów uzbrojenia oraz wyposażenia dodatkowego. Stan naszego konta rośnie po zakończeniu rozgrywki oraz w czasie gry podczas wykonywania zadań. Pamiętajmy, że za działania destruktywne (zabicie kolegi z drużyny, zabicie zakładnika), licznik może się zmiejszyć. Maksymalna ilość kasy jaką możemy mieć na stanie to 16 000. Po osiągnięciu tej liczby licznik już nie wzrasta.

Te dwie liczby informują nas, jaki jest obecnie stan naszego uzbrojenia. Liczba pierwsza ukazuje ile kul mieści się obecnie w magazynku aktualnej broni (mała ilość zmusza do przeładowania), zaś druga liczba to nasze zapasy amunicji. Podczas przeładowywania musimy być szczególnie ostrożni, ponieważ jesteśmy wtedy zazwyczaj bezbronni.




    Klawisze ustawiamy w menu gry lub w pliku konfiguracyjnym config.cfg (CS 1.5) lub userconfig.cfg (CS 1.6). Każdą akcję możemy przysposobić dla maksymalnie dwóch klawiszy. Poniższa tabelka przedstawia ustawienia domyślne producentów gry.

Buy Menu B    główne menu kupowania ekwipunku
Buy Equipment Menu O    menu kupowania ekwipunku
Buy Primary Ammo ,    zakup podstawowej amunicji
Buy Secondary Ammo .    zakup dodatkowej amunicji
Select Team M    wybór drużyny
Standard Radio Messages Z    standardowe komendy radiowe
Group Radio Messages X    grupujące komendy radiowe
Report Radio Messages C    raportujące komendy radiowe
Move Forward W /    ruch do przodu
Move Back S /    ruch do tyłu
Turn Left    obrót w lewo
Turn Right    obrót w prawo
Move Left (Strafe) A    ruch w lewo
Move Right (Strafe) D    ruch w prawo
Jump SPACE    podskok
Duck CTRL    przysiad
Swim Up '    niepotrzebne gdy używasz myszy
Swim Down /    niepotrzebne gdy używasz myszy
Look Up PGUP    niepotrzebne gdy używasz myszy
Look Down PGDOWN    niepotrzebne gdy używasz myszy
Look Straight Ahead END    niepotrzebne gdy używasz myszy
Strafe Modifier ALT    opcjonalnie
Mouse Look Modifier ;    niepotrzebne gdy używasz myszy
Keyboard Look Modifier INS    niepotrzebne gdy używasz myszy
Fire ENTER /    strzał
Special Weapon Function \ /    dodatkowe funkcje danej broni
Reload Weapon R    przeładowanie broni
Drop Current Weapon G    porzucenie trzymanej broni
Use E    klawisz użycia
Walk SHIFT    wolne chodzenie
Night vision goggles N    użycie zakupionych gogli
Flashlight F    wł. / wył. latarki
Spray Logo T    malowanie ustawionego loga
Menu Item 0 0    wybór ekwipunku 0
Menu Item 1 1    wybór ekwipunku 1
Menu Item 2 2    wybór ekwipunku 2
Menu Item 3 3    wybór ekwipunku 3
Menu Item 4 4    wybór ekwipunku 4
Menu Item 5 5    wybór ekwipunku 5
Menu Item 6 6    wybór ekwipunku 6
Menu Item 7 7    wybór ekwipunku 7
Menu Item 8 8    wybór ekwipunku 8
Menu Item 9 9    wybór ekwipunku 9
Previous Weapon [ /    poprzednia broń
Next Weapon ] /    następna broń
Last Used Weapon Q    ostatnio użyta broń
Display Multiplayer Scores TAB    wyświetlanie tabeli graczy i wyników
Recap Mission Briefing I    założenia gry
Chat Message Y    pisanie wiadomości do wszystkich
Team Chat Message U    pisanie wiadomości do drużyny
Take Screen Shot F5    tworzenie zrzutu ekranu gry




    Każda nasza czynność w grze jest wynagradzana według specjalnego taryfikatora. W zależności od wykonanego zadania dostajemy odpowiednią ilość gotowki, za którą możemy kupować uzbrojenie oraz wyposażenie dodatkowe. Stan naszej kasy wzrasta po zakończeniu każej rundy, zaś zakupów dokonujemy zawsze na początku każdej następnej. Maksymalny stan kasy wynosi domyślnie 16 000 dolarów, później "pracujemy za darmo", zaś mapę startujemy zawsze z sumą 800 dolarów. To są ustawienia domyślne i ogólnie obowiązujące, choć na niektórych serwerach można spotkać start z większą ilością gotówki. Poniższa tabela przedstawia cennik za poszczególne wykonane zadania.

   Zabicie przeciwnika    $300 dla gracza
   Zabicie kolegi z teamu    -$3300 dla gracza
   Uratowanie zakładnika    $1000 dla gracza, $150 dla teamu
   Zabicie zakładnika    -$1500 dla gracza
   Dotknięcie zakładnika    $150 dla gracza, po $100 dla teamu
   Zdetonowanie bomby (wygrana T)    $2750 dla każdego Terrorysty
   Wygrana przez eliminację na mapie cs    $2000 dla każdego z wygranej drużyny
   Wygrana przez eliminację na mapie de    $2500 dla każdego z wygranej drużyny
   Rozbrajenie bomby    $2750 dla każdego CT
   Uratowanie zakładników (wygrana CT)    $2000 dla każdego CT + premia
   Premia za przetrwanie zakładnika    $150 dla każdego w teamie
   Premia za uratowanego zakładnika    $250 za głowę dla wszystkich CT
   Po przegranej rundzie    $1400 na głowę
   Po 3 przegranych pod rząd    $1400 + $500 za rundę (max $2900)

    Proszę zauważyć, że najwyżej punktowane są wykonanie pełnych skomplikowanych zadań narzucone przez grę (zdetonowanie bomby, uratowanie zakładników), zaś za samo zabicie przeciwnika dostajemy niewiele. Ma to na celu wymuszenie u graczy zespołowej wspólpracy i granie według założeń. Samotnicy biegający w celu samej eliminacji wroga zbytnio się nie wzbogacą. Podobnie zabieranie gotówki za zabijanie zakładników lub kolegów z teamu ma na celu zniechęcenie graczy do takich zachowań. Oprócz utraty gotówki bywają karani także w inny sposób (śmierć w następnej rundzie, lub usunięciue z gry), co zależy od zainstalowanego pluginu na danym serwerze.




    Świat Counter Strike rządzi się wlasnymi niepisanymi prawami. Można śmiało powiedzieć, że to już swoista internetowa i multiplayerowa subkultura. Wiele praw jest nigdzie nie spisanych a jednak obowiązują podczas gry na serwerach. Oczywiście nie wszyscy gracze ich przestrzegają, nie na wszystkich serwerach obowiązują. Jednak aby uniknąć niepożądanych nieprzyjemności powinniśmy ich bezwzględnie przestrzegać, to wyrobi wśród nas opinię gracza dżentelmena. Jeśli wchodzimy do gry na nieznany nam serwer, obojętnie jakie na nim panują zasady, powinniśmy przestrzegać poniższych porad, albowiem one z pewnością ujmy nam nie przyniosą. Poza tym winniśmy na nowym serwerze podpatrywać innych graczy, jednak uważajmy. Jeśli źle czujemy się wśród tych zasad, lepiej poszukajmy serwera bardziej pasującego co do naszych oczekiwań. Zwróćmy szczególną uwagę na zachowanie się adminów, według staropolskiego przysłowia "Jaki pan, taki kram". Pamiętajmy, że niemal wszyscy gracze są "bywalcami" jakiś serwerów, jeśli zatem my także chcemy "zapuścić korzenie" gdzieś na dłużej, zapuśćmy je tam, gdzie czujemy się najlepiej. Poniżej przedstawiam tak zwane "bezpieczne" porady, ich stosowanie nie będzie rzutowało na nas negatywnie, a na kulturalnych serwerach wyrobi wśród nas opinię gracza dźentelmena.

    Zasada nr 1 - witajmy się z innymi
    W przeciwieństwie do innych gier multiplayerowych, w Counter Strike'u gracze są bardzo gadatliwi. Wynika to poniekąd z faktu, że tu "na wszystko jest czas". Ponieważ po śmierci każdy jest zmuszony czekać na kolejny respawn, gracze umilają sobie ten czas rozmowami ze sobą. Naturalnie nowi gracze bywają zazwyczaj ignorowani, jednak po pewnym czasie stają się bywalcami, zauważanymi przez pozostałych. Bądźmy zatem kulturalni i po wejściu na serwer witajmy się z innymi graczami, zaś przed jego opuszczeniem żegnajmy.

    Zasada nr 2 - nie przeklinaj
    Pokaż, że jeste kulturalny. Na wielu serwerach przeklinanie jest zabronione, choć oczywiście bywają wyjątki. Nawet jeśli przeklinanie jest dozwolone, nie ma sensu tego robić według przysłowia "jeśli wejdziesz między wrony...", wyrabia nam to bowiem ze nawyki na przyszłość. Gracz który nie przeklina, pokazuje innym swoją wyższość, nie daje się ponieść emocjom, cechuje go zimna krew.

    Zasada nr 3 - nie obrażaj innych graczy
    Pamiętaj, że gracz to też człowiek. Taki sam jak ty i podobnie jak ty posiada swoje uczucia. Dlatego wręcz zabronione jest obrażanie innych graczy i surowo karane przez adminów serwerów. Czasem możesz się spotkać z docinkami jakie zaprzyjaźnienie ze sobą gracze serwują sobie wzajemnie. Jednak zawsze są one w granicach przyzwoitości, za które gracze się nie obrażają.

    Zasada nr 4 - nie cheatuj
    Cheatowanie (popuralnie nazywane czitowaniem) jest największym przestępstwem w opinii innych graczy. Karane jest banowaniem na serwerze i to permanentnym, czyli już więcej na ten serwer już nie wejdziesz. Czitowanie, to w skrócie oszukiwanie innych za pomocą programów, dzięki którym graczowi "łatwiej się strzela", widzi i zabija poprzez ściany czy szybciej biega. Na serwerach są instalowane zabezpieczenia, jednak cziterzy na wszelkie sposoby starają się je omijać. Walka z cziterami przypomina walkę z wiartakami, na każde nowe zabezpieczenie powstają szybko programy je omijające. Starajmy się grać uczciwie od początku i nie instalujmy cheatów nawet z ciekawości.

    Zasada nr 5 - nie zabijaj kolegów z drużyny
    Counter Strike to nie Quake. Tu nie strzela się do wszystkiego co się rusza. Pamiętajmy, że kolegę ze swojego teamu możemy zabić równie łatwo jak wroga. Wprawdzie na niektórych serwerach ta funkcja jest wyłączona poprzez tak zwany "friendlyfire", jednak jest to na ogół nie lubiane, gdyż zabija realizm gry. Wprawdzie na serwerach są instalowane rozmaite pluginy w rozmaity sposób "doceniające" graczy popełniających tak zwany "TK" (Team Killing), mimo wszystko powinniśmy sobie wyrobić odpowiednie zachowanie w takim przypadku. Jeśli zdarzy się nam zabicie lub postrzelenie kolegi z drużyny, powinniśmy go bezwzględnie przeprosić, jeśli zaś my zostaniemy poszkodowani, w żadnym wypadku nie wolno nam wyskakiwać na gracza z przysłowiowym "ryjem". Wielu graczy ma bardzo brzydki nawyk "żegnania się" z graczami za pomocą TK, nie znaczy to jednak, że musimy być tacy sami.

    Zasada nr 6 - nie bądmy rasistami
    W Internecie nie ma granic ma granic międzynarodowych. Dlatego bardzo często chodzimy grać na zagraniczne serwery zwabieni atrakcyjnym pingiem lub mapką, bardzo często też gościmy graczy zza granicy na rodzimych serwerach. Między graczami często wychodzi do wymiany zdań w języku angielskim. Pamiętajmy jednak, że w żadnym wypadku nie wypada nam obrażać takich graczy ani naśmiewać się z ich narodowości. Pokażmy, że Polak jest europejczykiem na światowym poziomie.

    Zasada nr 7 - nie fejkuj
    Slangowe określenie "fejkowania" oznacza, że gracz podszywa się pod inną osobę lub klan do którego nie należy. Bywają gracze, którzy pragną się dowartościować zakadając tag jakiegoś znanego klanu, lub innej osoby. Nie powinniśmy tego czynić a na takich graczy patrzeć z ignorancją. Ponadto powinniśmy unikać dwch rzeczy, które nie są wprawdzie w jakiś szczególny sposób piętnowane, jednak przez wielu niemile widziane. Po pierwsze grajmy pod jednym nickiem, nie zmieniajmy ich jak rękawiczki, one bowiem utożsamijają się z naszą osobą. Po drugie nie strosujmy w@r3z()wy(H nicków, które jesteśmy w stanie przeczytać tylko my sami. Counter Strike to nie IRC.

    Zasada nr 8 - nie flooduj
    Przez "floodowanie" rozumiemy powtarzanie kilka razy tej samej wiadomości pod rząd. Ponieważ w CS-ie okienko chatu to tylko kilka linijek które się przesuwają po napisaniu nowej, takie zachowanie przeszkadza graczom w prowadzeniu rozmowy. Floodowanie jest poczytywane jako nachalność gracza który chce koniecznie aby inni przeczytali co to on też ma do zakomunikowania.

    Zasada nr 9 - nie przechwalaj się
    Nigdy nie traktuj innych z wyższością. Nie mów jaki to ty jesteś wymiatacz a inni to "lamki". W końcu nie każdy gra w tę grę 5 lat po 10 godzin dziennie, ma łącze 20 MBit i komputer z procesorem sterowanym światłem. kiedyś i ty możesz traficz na gracza który jest lepszy od ciebie. Na szczególną pogarde zasługują gracze, którzy po trzech rundach mają 20 fragów i mówią, że im dzisiaj "cienko" idzie.

    Zasada nr 10 - nie blokuj
    Gra w CS-a wymaga wspólnych działań. Niestety bardzo często zdarza się, że niektórzy gracze grają tylko dla siebie i dla własnych zwycięstw. Najgorsi to tacy, którzy blokują innych graczy z drużyny. Do najczęstszego blokowania dochodzi w ciasnych pomieszczeniach, tunelach i w przejściach uniemożliwiając innym prowadzenie rozgrywki. Szczególnie przykrzy są gracze "wciskający" się na siłę przed celownik innego gracza w celu zajęcia jego pozycji. Takiego gracza możesz spokojnie posłać do "wszystkich diabłów", zawsze jednak czyń to kulturalnie, aby go nie urazić wulgarnym słowem.

    Zasada nr 11 - nie raszuj
    O raszowaniu w CS-ie możnaby napisać książkę wielkości encyklopedii. Rasz (z ang. "rush") oznacza szybki atak na pozycje wroga. Niestety każdy serwer rządzi się własnymi prawami, na jednych jest to dozwolone, na innych nie. Generalnie jednak nie powinno się raszować w drużynach, których zadaniem jest obrona (na mapach defusion CT broni bombsajtów, na mapach cs Terro zakładników). Wielu graczy obronę nazywa w chwilach złości "kampieniem" (patrz zasada nr 12), co jest błędnym stwierdzeniem, bowiem głównym zadaniem w CS-ie jest wypełnianie założeń na mapie a nie eksterminacja graczy w bezpośrednim starciu.

    Zasada nr 12 - nie kamp
    Poprzez "kampienie" uważane jest przesiadywanie w ciemnym kącie i czekanie, aż wróg sam nawinie się pod lufę. Według założeń gry, jest to operacja dozwolona, choć przez wielu opacznie rozumiana. Przyjęło się, że drużyna atakująca nie powinna kampić tylko atakować. Nie jest to do końca zgodne z prawdą, gdyż na wypełnienie założeń mają czas przewidziany na daną rundę, nigdzie nie jest wymagane, aby na przykład podłożyć bombę w pierwszej minucie gry. Za ewidentne kampienie uważa się, kiedy gracz sam zostaje na mapie z drużyny której zadaniem jest atakowanie. Czasem dochodzi do takich sytuacji, że ostatni terrorysta siedzi z bombą w kącie, zaś ostatni CT zamiast pilnować bombsajtu biega po mapie w poszukiwaniu "fraga", czyli bezsensownie "raszuje" (patrz zasada nr 11).

    Zasada nr 12 - graj "fair play"
    W Counter Stike'u obowiązuje uczciwość. Nie dotyczy to tylko unikanie czitów, ale także gra według reguł fair play. Nie powinno się nigdy błyskać latarką w stronę wroga, gdyż według niepisanych zasad w ten sposób informuje się kolegę z teamu iż my, to nie wróg. Bardzo często gdy na mapie zostaje po jednym graczu z drużyny zachodzi tak zwany "pojedynek na kosy". Jeden z graczy proponuje drugiemu rozstrzygnięcie rundy walką tylko na noże sygnalizując to "ciachaniem" ścian. Możemy się wtedy zgodzić na taką walkę lub nie. Jeśli się zgadzamy postępujemy ponownie jak przeciwnik, czyli tniemy po ścianach. Jeśli nie chcemy walczyć (np mamy mało życia) musimy napisać to aby wróg wiedział, że walczymy normalnie. Niedopuszczalne jest przyjęcie walki na noże, a kiedy przeciwnik się zbliży zabicie go z broni palnej. Takie zachowanie może zostać ukarane kickiem, a nawet banem na serwerze.

    Zasada nr 13 - nie zabijaj zakładników
    Zabicie wszystkich zakadników to nie tylko przepadek wynagrodzenia. W tym momencie zmieniają się zasady gry, wygrywa drużyna która wyeliminuje wszystkich przeciwników. Mimo wszystko takie zachowanie jest nieetyczne i bardzo często karane przez adminów. Nie dotyczy to jednak sytuacji, kiedy zakładnik zginie zabity przypadkiem.

    Zasada nr 14 - nie porzucaj bomby
    Bardzo często zdarza się, że gracz terrorysta który na początku rundy otrzymał bombę porzuca ją na respawnie. Nie jest to mile widziane, wielu może bowiem tego nie zauważyć. Jeśli chcemy "pozbyć" się bomby (w przypadku gdy zamierzamy np snajperką osłaniać drużynę na odległość), winniśmy o fakcie porzucenia powiadomić innych graczy, lub "podrzucić" ją innemu graczowi co nie jest karalne, choć przez wielu poczytywane jako nietakt.

    Zasada nr 15 - nie nadużywaj voice coma
    Od pewnego czasu gracze mogą się porozumiewać głosowo, za pomocą mikrofonu. Wiadomo, rozmowa jest szybsza niż pisanie i bardziej treściwa niż te kilka komend radiowych jakie oferuja nam gra. Poza tym nie rozprasza tak, jak klepanie w klawiaturę. Jednak wielu graczy urządza sobie istne pogawędki na serwerze. O ile dotyczą jeszcze samej akcji i rozstawienia oraz informowanie o pozycjach wroga są w granicach normy, jednak niektórzy lubią rozmawiać na inne tematy tym samym rozpraszając pozostałych graczy. Oczywiście zawsze danego gracza można "zmutować" (przytrzymać TAB i kliknąć PPM na nicku gracza), starajmy się jednak unikać takich rozmów, są zazwyczaj źle odbierane przez innych.



D Z I A Ł   P R O W A D Z I   -   K A R B U L O T
 
 
 
The BORG Collective - All Rights Reserved - (C) 2002-2009
BORG and Star Trek are Trademarks of Paramount Pictures
WWW Design by Karbulot, PHP by Holyboy and Mientus^