BORG ma ju 8035 dni
 
 

    Kiedy pojawił się STEAM, błyskawicznie wprowadził rewolucję w świecie Counter Strike'a. Ukochany przez jednych i znienawidzony przez innych trwale podzielił graczy na dwa przeciwne obozy. Zwolennicy zachwalają jego wszechstronność, automatyczne uaktualnianie i mnóstwo ciekawych dodatków, przeciwnicy zaś narzekają na toporność, zawodność, częste update'y i wymagania sprzętowe. Zarówno jedni jak i drudzy mają rację. STEAM mimo swoich zalet posiada niestety wady eliminowane wprawdzie podczas kolejnych uaktualnień, ale nie da się zaprzeczyć że do doskonałości sporo mu jednak brakuje. Największą jednak wadą jest to, że jesteśmy na niego skazani wbrew naszej woli. Czy chcemy tego czy też nie, aby pograć w najnowszego Countera musimy także zainstalować STEAMA, on bowiem zajmuje się obsługą całej gry. Podobnie jak obecność STEAMA tak i najnowsza wersja CS-a oznaczona symbolem 1.6 wprowadza sporo innowacji. Wiele zmian zachodzi także podczas kolejnych uaktualnień, co powoduje dezorientację wśród graczy nie będących w temacie na bieżąco. Ponieważ VALVE wciąż zwleka z wyłączeniem serwerów WON, świat CS-a tworzą obecnie dwie grupy. Jedni przesiedli się na nową wersję gry, inni zaś nie przyjmują jej do wiadomości i nadal grywają w 1.5. Niezależnie od osobistych preferencji musimy jednak powiedzieć sobie jedno. Wersja 1.6 i STEAM są nieuniknione, wcześniej czy później wyprą poprzednią wersję i powinniśmy powoli się z nią zapoznawać. Poniższy poradnik ma na celu zbliżenie Wam i ułatwienie poruszania się po programie STEAM. Wszystkie informacje są pobieżne, wystarczą jednak na bezproblemowe przejście pod nowy system gry. Osoby pragnące bliżej zapoznać się z tajnikami arkan STEAMA i CS-a 1.6 odsyłamy na strony poświęcone tylko nim, szeroko opisujące wszelkie zagadnienia.



    Zanim ściągniemy STEAMA, zastanówmy się którą wersję wybrać, gdyż jest tych wersji kilka (właściwie to trzy główne i najpopularniejsze). Pierwsza to sam plik instalacyjny programu - mało waży jednak wszystkie gry, w które będziemy chcieli pograć będą musiały być ąciągnięte z poziomu programu, co jest rozwiązaniem bardzo wolnym, ale jak kto woli. Druga wersja (którą proponuje ściągnąć) to STEAM i pliki potrzebne do gry w CS 1.6 - wydaje mi się ze najlepsze rozwiązanie. Oczywiście, jeśli interesuje nas gra tylko i wyłącznie w Counter Strike'a. Trzecia wersja to STEAM i pliki do gry we wszystkie mody sieciowe na enginie HL firmowane przez VALVE. Są to Day of Defeat, Ricochet, DM CLassic, Team Fortres Classic, Opposing Force. Dodatkowo dostajemy HLDS pod windows (serwer). Poniżej linki do poszczególnych wersji. Wymagane jest aktywne konto na File Planet

STEAM W WERSJI LITE - TYLKO STEAM ~ 500 KB    
STEAM W WERSJI MEDIUM - STEAM + COUNTERSTRIKE ~ 380 MB    
STEAM W WERSJI FULL - STEAM + WSZYSTKIE MODY ~ 730 MB    



    Najpierw musimy zarejestrować się w FilePlanet. Rejestracja jest bezpłatna. Następnie logujemy się. Potem klikamy na któryś z powyższych linków do STEAM-a i wybieramy jeden z bezpłatnych serwerów (najlepiej ten z najmniejsza liczba userów ściągających, gdyż od tego będzie zależało ile będziemy musieli czekać w kolejce na rozpoczęcie ściągania pliku). Po wybraniu serwera klikamy DOWNLOAD. Otworzy się nam okienko, w którym klikamy WAIT IN LINE, po czym nasze oczekiwanie na miejsce w kolejce się rozpocznie. Po pewnym czasie otworzy nam się okienko z urlem do samego pliku. Klikamy, rozpoczyna się ściąganie i idziemy na kawę / herbatę.

FILEPLANET - ZAREJESTRUJ SIĘ  
FILEPLANET - ZALOGUJ SĘI  



    Gdy pliki nam się już ściągną, włączamy program instalacyjny i postępujemy zgodnie z tym, co jest napisane na ekranie (podajemy typ połączenia i-netowego, katalog instalacyjny, grupę w menu itp.). Gdy już wszystkie pliki się skopiują możemy włączyć STEAM. Po pierwszym uruchomieniu STEAM dokona automatycznej aktualizacji. Ważne jest, aby nie przerywać tego etapu, gdyż mogą się uszkodzić pliki cache w STEAMie i będziemy musieli zainstalować go jeszcze raz. W czsasie instalacji program zapyta nas, czy zamierzamy zachować poprzednią wersję Counter Strike'a 1.5 czy nadpisać ją na zasadzie upgrade'u do wersji 1.6. Tutaj sami musimy dokonać wyboru, jednak w przypadku gdzie nie zależy nam na tych kilkuset straconych megabajtach dysku twardego, poecamy zachować poprzednią wersję. Dzięki temu będziemy nadal mieli możliwość zagrania na serwerach wyposażonych jeszcze w starą wersję. W przypadku kiedy wybieramy opcję upgrade'u, nasz stary CS zostanie stracony bezpowrotnie. Program także przeszukuje poprzednią wersję CS-a i pyta nas czy chcemy automatycznie skopiować nasze zbiory map niestandardowych.
    Gdy nie mamy jeszcze konta w STEAMie musimy je założyć. W tym celu po uruchomieniu klikamy Create Acount i wpisujemy swoje dane potrzebne do rejestracji. Następnie (gdzieś w trakcie instalacji) zostaniemy zapytani o wpisanie naszego CD-Keya do Half-Life. Po podaniu CD-Keya zostanie nam przydzielony unikalny numer STEAM_ID. To jest koniec zakładania konta. Następnym razem będziemy logować się do STEAMa używając naszego adresu email oraz hasła. Ważne jest, aby nie podawać nikomu naszego hasła, gdyż nasz CD-Key po założeniu konta jest przypisany do naszego konta i jeśli stracimy konto, stracimy tez CD-Key.
    Co jakiś czas (co środę) wychodzą updaty do STEAMa lub gier zawartych w Steam Cache. Aktualizacja STEAMa dokonuje się automatycznie. Po wyjściu update'u po prostu restartujmy program, po czym on sam ściąga update i go instlauje. Podobnie jest z grami. Po ukazaniu się updatu do danej gry po prostu przy włączeniu jej otworzy się automatyczna aktualizacja (po pierwszym uruchomieniu gry zawsze się aktualizują) i po jej zakończeniu będziemy mogli grać. Podczas aktualizacji wskazana jest cierpliwość. Czas aktualizacji zależy głównie od szybkości i stopnia "zapchania" naszego łącza, jak i również obciążenia serwerów z aktualizacjami.



    Steam jest skinowalny, możemy zatem zmienić jego nieco ponury i toporny widok. Nie są to może zmiany rewelacyjne, jednak zawsze dają poczucie własnego "ja" odciśnięte w programie. Domyślnie po instalacji STEAM oferuje tylko dwa własne skiny, jeden zielony i jeden szary. Prócz kolorów nie różnią się wlaściwie niczym, na szczęście grupa zapaleńców postanowiła stworzyć własne arcydzieła, należy tylko ich poszukać i ściągnąć. Niestety STEAM nie oferuje zbyt szerokiego wachlarza możliwości tworzenia własnych skinów i generalnie zmienia się jedynie czcionka, kolorystyka i loga. Dobre jednak i to. Skórki ściągnięte z netu zazwyczaj są spakowane w archiwach. Aby zainstalować skórkę, rozpakowujemy zawartość do katalogu
    •  X;\..\Stam\Skins\nazwa_skorki
Następnie w menu SETTINGS wybieramy zakładkę SKINS, wybieramy z listy naszą skórkę, po czym restartujemy STEAMa i gotowe. Poniżej przedstawiamy linki do naszym zdaniem najpopularniejszych stron zawierających bogate zbiory gotowych skórek do STEAMa oraz ocenę ich jakości:

HTTP//WWW.CSTRIKE-PLANET.COM/STEAMSKINS/  
HTTP//WWW.STEAM-SKINS.ORG/  




Nasza skórka do STEAM-a w klimatach serwisu Counter-Strike'a



    Nasz plik konfiguracyjny z 1.5 jest kompatybilny z wersją 1.6. Jedyne co trzeba zmienić to bindy na kupowanie broni, ale o tym w dalszej części. Wszystko co musimy zrobić to zmienić nazwę starego pliku z config.cfg na userconfig.cfg i umieścić w katalogu: X;\...Steam\SteamApps\mail\counter-strike\cstrike\.



    W 1.6 zostało całkowicie przebudowane BuyMenu, dlatego nasze bidy na kupowanie z wersji 1.5 nie będą działać w tej wersji. W zamian, kupowanie jest szybsze i BuyMenu nam się zawsze zamyka (nie jak to miało miejsce w 1.5 ze zostawały czasem pootwierane podmenus). Teraz bindy tworzymy w następujący sposób:
    •  bind "klawisz" "sekwencja rzeczy do kupowania"
Na przykład - chcemy mieć pod klawiszem s kupowanie m4, piszemy więc:
    •  bind "s" "m4a1"
Tak samo tworzymy sekwencje przedmiotów do kupowania.
Gdy chcemy kupić m4 + kevlar + defuser to piszemy:
    •  bind "s" "m4a1; vest; defuser"
Można tez tworzyć bindy uniwersalne dla obu teamow.
Czyli jak chcemy mięć pod klawiszem s kupowanie m4 w CT lub AK47 w T to piszemy:
    •  bind "s" "m4a1; ak47"
Poniżej lista wg której robimy nasze bindy:


  •  glock
  •  usp
  •  p228
  •  deagle
  •  elites
  •  fn57
  •  m3
  •  xm1014
  •  mac10
  •  tmp
  •  mp5
  •  ump45
  •  p90
  •  galil
  •  ak47
  •  scout
  •  sg552
  •  awp
  •  g3sg1
  •  famas
  •  m4a1
  •  aug
  •  sg550
  •  m249
  •  buyammo1
  •  buyammo2
  •  vest
  •  vesthelm
  •  flash
  •  hegren
  •  sgren
  •  nvgs
  •  defuser
  •  shield



    Do 1.6 jak i do 1.5 możemy dogrywać własne mapy, modele postaci, broni, wszelkie dźwięki itp. Zawartość archiwów z naszymi dodatkami musimy rozpakować w X;\...Steam\SteamApps\\counter-strike\cstrike\. Standardowo katalogów do których mamy wrzucać nasze dodatki nie ma pozakładanych, dlatego musimy pozakładać je sami (co raczej nie będzie stanowiło problemu bo w archiwach z dodatkami jest zachowana prawidłowa struktura katalogów). Po wrzuceniu plików możemy uruchomić CS-a i cieszyć się nowymi dodatkami (UWAGA: nie wszystkie modele i sprite'y działają z 1.6).



    Miestety STEAM nie słynie z wyrafinowanego wyglądu fontów w czasie gry w Countera. Wprawdzie przy kolejnych aktualizacjach programu jest ona dopracowywana, to niektórych przywykłych do poprzedniej wersji gry może nieco wystraszyć duży rozmiar tekstów, dziwne zbyt jaskrawe i nasycone kolory oraz brak w wygładzeniu. Na szczęście możemy to zmienić, wymaga tylko podłubania w odpowiednim pliku. Pełny tutorial zmiany fontów w STEAMie i 1.6 można znaleźć pod tym adresem. Zawiera wszystkie wskazówki jak zmienić poszczególne czcionki wyświetlane podczas gry jak również w menu STEAM-a. Tutorial jest napisany w języku angielskim.



    Każdego pewnie denerwowała akceleracja myszki w WindowsXP. W 1.6 jak i w 1.5 można dodać kilka linijek, które wyłączą nam pewne ustawienia myszki z windowsa. Mówię tutaj o -noforcemaccel (wyłącza całkowicie akcelerację myszy), -noforcemparams (wyłącza dodatkowe parametry myszki, które są zazwyczaj instalowane razem ze sterownikami - w mx500 bez tego nie będą działać dodatkowe przyciski) i -noforcemspd (nie bierze pod uwagę prędkości myszki z windows). Ustawienia te możemy zmienić otwierajac menu GAMES, gdzie klikamy prawym przyciskiem myszki na interesującej nas grze, po czym wybieramy PROPERITES. Otworzy nam się okienko, w którym wybieramy LAUNCH OPTIONS, gdzie dopisujemy powyższe parametry.



D Z I A Ł   P R O W A D Z I   -   = R Y M E K =
 
 
 
The BORG Collective - All Rights Reserved - (C) 2002-2009
BORG and Star Trek are Trademarks of Paramount Pictures
WWW Design by Karbulot, PHP by Holyboy and Mientus^